Köpa första hästen...?

K

Kimmy

Nu vill jag skaffa min första häst! Tänkte jag kunde få lite tips och tankar av er, ekonomiskt och kunskapsmässigt...

Jag har ridit på ridskola mellan 8-16 års ålder och sedan haft medryttarhästar i flera år, ridit en 2-4 gånger i veckan. Hanterat unghästar, hingstar, tränat på bana och i skogen samt varit med ute på mycket tävlingar med vänner. Dock glömt bort mycket dressyr och hoppning eftersom jag mest hobbyridit, men det kommer tillbaka fort om jag får en tränare.

Kunskapsmässigt känner jag mig redo att skaffa häst, har ju alltid drömt om det men aldrig haft tillräckligt med tid. Vad tror ni?

Planen är att hitta någon arabhäst runt 10 år (plus minus några år), träna i skogen och även för tränare på bana, kanske lite NH,distans och western? Installning i ett stall runt Huskvarna-trakten där man delar på sysslorna för att hålla ner kostnaderna något. Mest för hobbyridning och lite småtävlingar för skojs skull till att börja med.

Kan man räkna med ca 4000 kr i månaden och klara sig på det? Buffert finns om det skulle hända något givetvis.

Jag skulle helst vilja ha med någon kompis att titta på häst, men jag är inflyttad och mina vänner bor i annan stad. Kan jag åka och titta själv först och sen be en vän följa med på en andra provridning om jag tycker hästen verkar intressant? Känns onödigt att släpa runt på vänner till hästar man kanske inte alls trivs med...

Stallplats eller häst först, vilket är vanligast?

Tacksam för alla tips och tankar!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Köpa första hästen...?

Det jag tycker är viktigast kunskapsmässigt är att kunna avgöra om utrustningen passar, märka om hästen haltar eller visar andra symptom på att något är fel, kunna lägga upp en bra foderstat osv. Men bara man har backup av någon som kan sådant, tränare eller stallkompis så fixar man det. :)

4000:-/månaden räcker säkert för att hålla en häst om den inte står i ett lyxstall eller i sthlm.
Det där med att ha med sig en kompis för den andra provridningen om det blir en till gång är en bra idé.
Lycka till!

Jo, precis det känns som det är de sakerna jag kan behöva hjälp med när jag tittar på en häst.

Har ju vänner att ringa och kommer ju stalla upp hästen där det finns många andra hästmänniskor, plus att jag vill träna för tränare.

Om du kanner att du har tid, rad, grundlaggande kunskap och viljan, skaffa hast! Det ar ett valdigt bra satt att skaffa sig mer kunskap, fa mindre pengar och ett bra satt att spendera sin tid pa! =D

Lat hela processen ta den tid den tar. Se dig om redan nu efter lampliga stall, ak och titta pa stallet och omgivningarna.
Las annonser pa hastar och skriv ner de egenskaper som du tycker ar viktiga for din hast.

Kanns ju som du har en vettig installning till hela grejen och att provorida mer an en gang ar jattebra, sjalv eller med sallskap! Om du aker sjalv forsta gangen ar du ju sa "illa tvungen" att lita pa dig sjalv och bestammer du dig for att hasten eventuellt ar nagot for dig och aker en andra gang kan en andra eller tredje persons asikt vara valdigt givande.

Lycka till!

Om du har ett bra stall på gång, så tinga stallplats där och var beredd att betala kallhyra några månader. Jag fick hastigt chansen att köpa en helt underbar häst, men måste ha stall med service, så det var några nervösa dagar innan det blev klart att de hade en plats ledig där jag ville stå.
Finns det gott om stallplatser med den standard och stämning man vill ha är det ju en annan sak.

Tänk också igenom vilken sorts häst du vill ha, och vad du absolut inte vill ha/känner att du klarar av (ex unghäst, glädjebockare, o dyl). Tänk på hur hästen är att hantera och inte bara ridningen. Ett tips är att låna boken "Köpa häst" på biblioteket (minns inte författaren). Den är ganska grundläggande, men tar upp det mesta så man tänkt på det och inte missar något viktigt.

Jag skulle börja med att titta på stall, men bara för att man sedan inte har en stallplats tingad o klar betyder ju inte det att man inte kan åka och kolla på hästar :)
Men stallmiljön tycker jag också är viktig för att det ska vara kul att åka till stallet, man ska trivas där och gärna komma överens med de andra hästägarna också :)

Har blivit tipsad om den boken, ska göra en raid på biblioteket hemma och låna allt jag kan behöva tänkas läsa!:bump:
Får åka runt och titta på stallplatser innan så man iaf har ett hum och hittar man något får man kanske betala kallhyra då om möjligheten finns, och samtidigt kolla på hästar.
Tack för tipsen hittills!

Nu vill jag skaffa min första häst! Tänkte jag kunde få lite tips och tankar av er, ekonomiskt och kunskapsmässigt...

Jag har ridit på ridskola mellan 8-16 års ålder och sedan haft medryttarhästar i flera år, ridit en 2-4 gånger i veckan. Hanterat unghästar, hingstar, tränat på bana och i skogen samt varit med ute på mycket tävlingar med vänner. Dock glömt bort mycket dressyr och hoppning eftersom jag mest hobbyridit, men det kommer tillbaka fort om jag får en tränare.

Kunskapsmässigt känner jag mig redo att skaffa häst, har ju alltid drömt om det men aldrig haft tillräckligt med tid. Vad tror ni?

Planen är att hitta någon arabhäst runt 10 år (plus minus några år), träna i skogen och även för tränare på bana, kanske lite NH,distans och western? Installning i ett stall runt Huskvarna-trakten där man delar på sysslorna för att hålla ner kostnaderna något. Mest för hobbyridning och lite småtävlingar för skojs skull till att börja med.

Kan man räkna med ca 4000 kr i månaden och klara sig på det? Buffert finns om det skulle hända något givetvis.

Jag skulle helst vilja ha med någon kompis att titta på häst, men jag är inflyttad och mina vänner bor i annan stad. Kan jag åka och titta själv först och sen be en vän följa med på en andra provridning om jag tycker hästen verkar intressant? Känns onödigt att släpa runt på vänner till hästar man kanske inte alls trivs med...

Stallplats eller häst först, vilket är vanligast?

Tacksam för alla tips och tankar!

Stallplats först :) Så har du god tid till att instalera dig och känna lite på stallet osv :) Så att du slipper hasta runt och ta första bästa bara för att du har en häst i bakfickan som vill bo någonstans :D

Jo, det låter ju vettigare med stallplats först. Men som man har hört för många så kan det ju ta upp till ett år att hitta häst, lite dyrt att stå med stallplats så länge?

Jo, det låter ju vettigare med stallplats först. Men som man har hört för många så kan det ju ta upp till ett år att hitta häst, lite dyrt att stå med stallplats så länge?

Jo men man får ju liksom vara inne på rätt häst :) Kanske att du fixar stallplats mellan att du bestämt dig och att du ska skriva kontrakt där :)

Jag fixade boxplats före hästen, minns inte när boxplatsen fixades, kanske 1,2 månader före hästen kom. Betalade inget för boxen, just för att ingen annan visat intresse för att hyra in sig där. :)
Lämnade dock tele nr, vi hade förtur på boxen, men hade någon annan velat ha den också så hade vi naturligtvis fått börja betala för att hålla platsen.
Lite krånglig beskrivning kanske, men hoppas ni förstod iaf :)

Hej!

tycker det låter rimligt med 4000 i månaden. Va kul att du ska köpa egen häst! Jag har arab och tycker det är det bästa! De är ofta tåliga hästar, inte de vanligaste besökarna hos veterinären vad jag vet.

När vi köpte häst så åkte vi och kollade på hästar INNAN vi fixade stallplats. Vi tittade på stallplats också, men vi bestämde inget. Vi hittade våra hästar på ett stuteri där det inte var bråttom iväg. Det gjorde att vi kunde hitta stallplats i god tid efter att vi köpte hästarna (2 st). Inte kul att betala för en plats när man inte har någon häst där...

Läs lite böcker, det är alltid bra. Men det mesta lär man sig i efterhand tycker jag. Och en sak är säker: det finns lika många olika sätt att sköta en häst som det finns hästfolk. Efter ett tag lär man känna sin häst och vet vad som är bäst för den. Jag menar inte att man inte ska lyssna på andras råd, absolut inte, det är mycket så man lär sig, men man ska veta att alla tycker olika. Du får prova dig fram till vad du tycker är rätt!

Hoppas jag inte har avskräckt dig nu. Lycka till med ditt hästletande! Ha så kul!

Jag går runt på 3000kr i månaden, då med ett par hundringar i marginal ibland. Som sämst har jag 2500kr/månaden. Har hästen i Vallentuna, men obs att min kallhyra för boxen är VÄLDIGT billig...

tror nog att du klarar dig på 4000kr ;)

Du verkar ju ha tänkt igenom detta en del. Detta med buffert, att ha råd med mer än vad hästen kommer att kosta generellt, klara av hyreshöjningar etc, måste du ju som sagt ha i beräkningarna.

Räkna inte med att du kan garanteras en stallplats i ett kollektivt stall, dvs ett stall där du kan jobba och därav ha en mindre hyra. Allt kan hända så du måste ta med i beräkningarna att du kan tvingas stalla upp hästen i ett stall där tjänster ingår, och klara av den hyran.

Kolla på stallen runt ikring, räkna inte med att du får en billig plats, även om du har en säker plats i ett billigt stall nu att få. Du kan tvingas flytta och utgå därför från en medelhyra, dvs en hyra som är relativt normal i det område där du ska stalla upp hästen. Gör detsamma med hovslagare, efter som att du kan behöva byta hovslagare. Hovarnas välmående är extremt viktigt för att hästen ska hålla övht och du måste ha råd att byta hovslagare, hur dyra dom än är där du bor. Dessutom behöver en del hästar skos var 3e vecka, och andra bara var 8e vecka. En bra hovslagare vet hur ofta en häst bör verkas. Min häst verkas ibland om efter 1 vecka (dock gratis för att vår hovslagare ändå är här då och då)..

Klarar du av detta rent ekonomiskt och ändå kan lägga undan pengar om du skulle behöva kosta på en extra rygg-/tandundersökning eller liknande, som inte täcks av försäkring utan som handlar om ren hästhållning.

Du ska självklart räkna med en tandundersökning av utbildad hästtandläkare, samt ryggundersökning av kiroraktor eller liknande, årligen, men som sagt vet man ju aldrig om det skulle hända ngt så att behandlingen måste upprepas innan nästa årliga besök.

Jag har gjort en månadsbudget åt min häst. Jag har räknat ihop alla fasta kostnader under ett helt år (rygg-och tandundersökningarna kan ju variera men ta en medelkostnad) och sen lagt till en viss sunna för oförutedda utgifter samt utgifter som är svåra att beräkna, som tex flugmedel, broddar, nya täcken, etc.

2007 var första året med budgeten och vi gick runt nästan, och då hade vi en kortare medicinering av exem dem sommaren, samt besök av akupunktör, och ovanligt mycket inköp av nya täcken pga jobbig hagkompis en period. Vi la ut ca 3000:- extra tror jag, det året. Detta år ligger vi +-0 änsålänge (har höjt summan med 200:-/mån).

Vi har i år räknat med 1100:-/mån UTÖVER stallhyra och grundfoder. Det är alltså allt från b-vitamin, täcken och broddar till försäkring, vaccinering och rygg-/tandundersökning, etc.

Våran hovslagare kostar 750:- tror jag, och är också inräknad i den summan. Han kommer ca var 6e vecka.

Så ligger priserna ungefär som här mellan Sthlm och Uppsala, så kan iaf 1500:- utöver hyran vara en vettig summa att räkna med per månad. Vissa kostnader kommer ju klumpvis, men jag lägger undan samma summa varje månad till ett konto som endast är för hästen så när väl de stora utgifterna kommer ligger pengarna på kontot redan och jag betalar fortfarande bara mina 2600:- till kontot den månaden (hyran med grovfoder ligger på 1500:-).

Jag har ju också fördelen att jag använder inte så mycket utrustning, rider sällan med sadel, ibland med träns, så dessa saker behöver inte bytas ut så mycket och sadeln behöver inte stoppas om, men såklart låter jag den kollas på hästens rygg av ryggveterinär ÅRLIGEN ändå.

Genom att förebygga problem sparar man mängder med pengar och dessutom är det vårt ansvar som djurägare att se till att djuren inte hinner få några problem. Min häst kostar 2600/mån, dvs 31 200:- detta år om jag räknat rätt. Det är billigt för att ha häst här och ändå ger jag honom det absolut bästa, han undersöks årligen och så även utrustningen, står i enorma hagar och har fri tillgång på grovfoder. Så det behöver inte bli dyrare bara för att man gör saker ordentligt. :)

Om 4000 räcker beror på stallhyran osv. Jag skulle aldrig klara mig på 4´, stallhyran ligger på strax över 3500, lägg på hovis (på sommaren ca var 4:e vecka), veterinär, träningar, foder, utrustning, försäkering.. Men eftersom du bor en bit från sthlm så klarar du dig nog!

Snitthyran på stall är ca 600 kr/månad kallhyra, räknat på de 8 stall i närheten som har annons ute nu, finns mycket stall här i närheten och jag har bil.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 365
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 535
Senast: Mia_R
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 170
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka