Köpa föl- vad tänka på?

LouiseN

Trådstartare
Jag är som sagt i fölköpartankar och har hittat ett föl som jag gillar. Ska åka och titta på det nästa helg(har änsålänge bara sett bilder på honom), då jag tycker att "kärlek vid första ögon kastet" ändå är det viktigaste hehe;) Jag köper ett föl för att jag vet att jag aldrig kommer kunna köpa en WC häst, det är helt omöjligt. Visst kan man köpa en unghäst som man ser har kapacitet till att gå WC då har man ju ett säkrare kort, MEN det är verkligen inte heller billigt att köpa en sådan häst(även om det ju är mkt billigare än en klar WC häst), kostar väl från 400.000-800.000 eller mer hehe. Själklart kan man ha tur också och hitta en billig unghäst som sen visar sig bli riktigt bra, men det är väl undefär lika stor chans som att få ett föl som blir bra. Så jag köper fölet i förhoppning om att det skall bli bra, och jag är väl medveten om att det inte är så många som blir riktigt bra. Men försöker man aldrig så har man ju ingen chans alls att få en bra häst. Sedan tycker jag det är väldigt roligt att få vara med från början.:love:

Jag ska ha fölet hos min kompis, som har stor vana av föl och även har många föl själv. Det är ju alltid bra att få hjälp av någon kunnig när man är nybörjare själv hehe.

Jag har lite frågor..

Brukar man röntga ett föl innan man köper det?

Klarar ett föl av att resa långt? (Holland-Sverige)

När brukar man kastrera hingstarna?

Det finns ju olika test och visningar för unghästar som fölvisning och 3-års test, är det bara dessa två som finns? Eller finns det typ visning för 1 och 2 åringar också?

När brukar ni löshoppa era föl för första gången?

Hur mycket hanterar ni dom per dag?

Ska väl berätta att fölet är 7 månader, hingst efter Clinton-Heartbreaker-Ramiro Z.

(Så ingen blir förvirrad, jag hade min kompis nick i en annan tråd om föl då mitt inte funkade att logga in på då)

Senast ändrad:
Sv: Köpa föl- vad tänka på?

Det var en sak till jag tänkte på. Jag hade för mig att föl kunde ha "olika färger på papprena" Alltså typ gröna, gråa osv..

Vad finns det för färger och vad innebär dom? Hur vet jag vad mitt föl har för färg på sina papper?

Jag har lite frågor..

Brukar man röntga ett föl innan man köper det?

Klarar ett föl av att resa långt? (Holland-Sverige)

När brukar man kastrera hingstarna?

Det finns ju olika test och visningar för unghästar som fölvisning och 3-års test, är det bara dessa två som finns? Eller finns det typ visning för 1 och 2 åringar också?

När brukar ni löshoppa era föl för första gången?

Hur mycket hanterar ni dom per dag?

Ska väl berätta att fölet är 7 månader, hingst efter Clinton-Heartbreaker-Ramiro Z.

(Så ingen blir förvirrad, jag hade min kompis nick i en annan tråd om föl då mitt inte funkade att logga in på då)

Jag har inte hört talas om att man röntgar föl, tillväxt zonerna är inte slutna än på ett bra tag så plåtarna kommer inte stämma.
Besiktiga kan man göra, men de böjer inte utan bara lyssnar på hjärta, lungor kollar ben, testiklar, ögon etc.

Jag kommer göra en sådan besiktning på fölungen jag ska köpa.
Då kan man upptäcka ev lung och hjärt fel + att man får status om allmän tillståndet.

En sådan resa borde inte vara nåt problem, se gärna till att skicka med en van transportör som kör lastbil istället för att köra själv, dels åker dom bättre då + att transportören har säkert vana av att köra föl. Det finns kanske möjlighet att fölet kan få en "box" och då även kunna ligga ner under resan.

Kastrering är individuellt, båda kulorna måste ha trillat ner innan man kastrerar, från 1 år och framåt är vanligt. Beror ju på vad man har för möjligheter att hålla en hingst. Vissa väljer att kastrera tidigt för att slippa att dom ens kommer på tanken att ston är intressanta medans andra väntar för att se om det är ett hingstämne eller för att de ska få lite nacke.

Ang färger på papprena så beror det på vart fölet är registrerat och i vilket register = stambok den är införd i.
Det lättaste är att du skickar stammen till ASVH och frågar dom.
Men eftersom de 3 hingstarna du skrivit är godkända här så ska du nog få gröna papper men det finns flera saker som spelar in så kolla med ASVH för säkerhets skull.
Gröna papper är bäst och betyder att hästen är i huvudstamboken vilket är det finaste.

Det finns fölvisning, vilket det är för sent för i år, den finns det 1 och 2 års premieringar man kan visa på. Ingen av dessa har nån betydelse för framtiden utan är mer social träning.
3 års testen gör i april-maj hos de olika länsföreningarna.
Man visar hästen för hand i skritt och trav samt lösgalopp. Hopphästarna löshoppas + att man får en exteriör bedöming på typ, huvud-hals-bål och benen. Sen kan man göra ett enkelt ridprov som i princip går ut på att du ska rida ett par varv åt varje håll i varje gångart. Ridprovet är valfritt men krav för diplom.

På 4 års kvaliten som görs i sept är i stort sett samma som 3 års + att man hoppar en enkel bana uppsuttet för hopphästarna.

Man får deltaga på 3 och 4 års oavsett färg på papper, men har man gråa papper är man med utom tävlan i mån av plats.

4-5-6års championaten som är på hösten är öppna för alla, oavsett färg på papper. Men dit måste man kvala.

Eftersom ditt föl är tysk-registrerad med tyskt pass så får du inget nytt pass om du reggar den i ASVH utan du får en klisterlapp med ett svenskt reg nr och en stämpel. Passet byts alltså inte ut utan hästen blir tilläggs registrerad.
Du måste tilläggs regga för att kunna delta i alla aktiviterna jag nämnt ovan, för att bara tävla på vanliga tävlingar behöver du inte tilläggs regga vad jag vet.

Ang hantering så är det också individuellt, vissa hanterar sina någon gång i veckan, vissa varje dag, andra mer sällan.
Jag tycker det är lämplig att hantera regelbundet för det behov man har. Jag hanterar inte min fölunge så mycket men jag vistiterar henne = rör överallt, får lyfta fötterna och hon är hyfsat ledtam vilket räcker f.n.
Löshoppa har jag inte tänkt göra fören runt 2 års åldern men visst springa över lite markbommar kan man väl göra tidigare.
Jag ser dock inget behov av det förens man behöver börja träna inför 3 års.

Okej, tack så jättemycket för svaren!:laugh:

Jag ska ringa till ASVH för säkerhets skull, då jag gärna vill ha hingsten godkänd om den blir bra och jag läste nånstans att dom måste ha några speciella papper då.

Ja han måste ha gröna papper för att ha chans att bli godkänd.
Ring eller maila dom så får du klart besked.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 896
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 390
Hästmänniskan Vad ska man tänka på? Nej, jag ska inte köpa något föl nu, jag bara funderar på vad min nästa häst kan tänkas bli. Det kan dröja ett...
2
Svar
35
· Visningar
5 477
Senast: Ninnurur
·
Avel jag velar alldeles för mycket nu :crazy:, ena halvan av mig vill ha föl efter mitt eget sto och andra halvan säger åt mig att köpa en...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 939
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens