LouiseN
Trådstartare
Jag är som sagt i fölköpartankar och har hittat ett föl som jag gillar. Ska åka och titta på det nästa helg(har änsålänge bara sett bilder på honom), då jag tycker att "kärlek vid första ögon kastet" ändå är det viktigaste hehe Jag köper ett föl för att jag vet att jag aldrig kommer kunna köpa en WC häst, det är helt omöjligt. Visst kan man köpa en unghäst som man ser har kapacitet till att gå WC då har man ju ett säkrare kort, MEN det är verkligen inte heller billigt att köpa en sådan häst(även om det ju är mkt billigare än en klar WC häst), kostar väl från 400.000-800.000 eller mer hehe. Själklart kan man ha tur också och hitta en billig unghäst som sen visar sig bli riktigt bra, men det är väl undefär lika stor chans som att få ett föl som blir bra. Så jag köper fölet i förhoppning om att det skall bli bra, och jag är väl medveten om att det inte är så många som blir riktigt bra. Men försöker man aldrig så har man ju ingen chans alls att få en bra häst. Sedan tycker jag det är väldigt roligt att få vara med från början.
Jag ska ha fölet hos min kompis, som har stor vana av föl och även har många föl själv. Det är ju alltid bra att få hjälp av någon kunnig när man är nybörjare själv hehe.
Jag har lite frågor..
Brukar man röntga ett föl innan man köper det?
Klarar ett föl av att resa långt? (Holland-Sverige)
När brukar man kastrera hingstarna?
Det finns ju olika test och visningar för unghästar som fölvisning och 3-års test, är det bara dessa två som finns? Eller finns det typ visning för 1 och 2 åringar också?
När brukar ni löshoppa era föl för första gången?
Hur mycket hanterar ni dom per dag?
Ska väl berätta att fölet är 7 månader, hingst efter Clinton-Heartbreaker-Ramiro Z.
(Så ingen blir förvirrad, jag hade min kompis nick i en annan tråd om föl då mitt inte funkade att logga in på då)
Jag ska ha fölet hos min kompis, som har stor vana av föl och även har många föl själv. Det är ju alltid bra att få hjälp av någon kunnig när man är nybörjare själv hehe.
Jag har lite frågor..
Brukar man röntga ett föl innan man köper det?
Klarar ett föl av att resa långt? (Holland-Sverige)
När brukar man kastrera hingstarna?
Det finns ju olika test och visningar för unghästar som fölvisning och 3-års test, är det bara dessa två som finns? Eller finns det typ visning för 1 och 2 åringar också?
När brukar ni löshoppa era föl för första gången?
Hur mycket hanterar ni dom per dag?
Ska väl berätta att fölet är 7 månader, hingst efter Clinton-Heartbreaker-Ramiro Z.
(Så ingen blir förvirrad, jag hade min kompis nick i en annan tråd om föl då mitt inte funkade att logga in på då)
Senast ändrad: