Köpa föl med avelsrätt...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ginger II
  • Startdatum Startdatum
G

Ginger II

Hej ! behöver råd o tips hur man köper ett föl som uppfödaren vill ha avelsrätt på ett föl på i framtiden. Det är ju rätt vanligt inom hundaveln att man gör så, men är det det inom hästaveln?

Hur mkt kan man förvänta sig att priset ska sänkas (eller inte??)
Fölet är undan ett hoppsto med ca 120 placeringer upp till Msv och fadern är en känd hopphingst med placeringar i OS

Vad/hur bör man skriva in i kontraktet? Nåt annat man bör tänka på?
Om uppfödaren vill att fölet ska visas på premieringar o 3 årstest är det helt självklart att ägaren ska bekosta det osv.

Mycket tacksam för synpunkter o råd!!

Sv: Köpa föl med avelsrätt...

Jag hade köpt ett annat föl med de premisserna, det finns många föl till salu, och det är köparens marknad, och jag tycker att sålt är sålt, efter det kan man inte lägga sig i för mycket, men det är vad jag tycker. Däremot kommer jag gärna och hälsar på någon gång och håller kontakt med köparen ( inom "lagom" nivå) eller ser hästen på evenemang/tävling.

Hur som helst så är ej detta din fråga, men det är nog inte så vanligt att sälja ett föl med avelsrätt, dock smart då det är de åren man ej kan ta föl som hästen bara kostar.

Hur många föl ska uppfödare få ta? Ett föl påverkar mycket hur man som köpare vill lägga upp hästens utbildning osv

När jag har sålt hästar så tvingar jag ingen att delta i några speciella evenemang, men jag säljer hellre till någon som vill utveckla hästen. Om hästen sedan är mogen för det så är det bara positivt om den går 3 års osv, men det får den nya ägaren bekosta och stå för i sådana fall.

Hej o tack för ditt svar

men det är just det här fölet vi vill ha pga att mamman är vår gamla tävlingshäst. Ett föl är det tänkt att uppfödaren ska ta sen, men hur mkt kan man tänka sig att priset minskar om tex vi säger att hlet klart meriterar vi fölet??

Största problemet blir väl att avgöra när den här rätten ska kunna utnyttjas. Om du köper för att ha hästen som ridhäst då blir det ju ett ganska kraftigt avbräck att ta ett föl. Vem ska då bestämma tidpunkten? Uppfödaren eller ryttaren?
Nästa problem blir om du får en prisreducering vad händer om stoet inte blir dräktigt, kastar eller om fölet dör vid födseln? Ska uppfödaren ha tillbaka pengarna eller ha en andra chans?

Så en sak är säker för att det inte ska bli problem i framtiden måste ni ha ett mycket ingående skriftligt avtal om vad som gäller med tider, ersättningar m m. Saker som ska stoet sto hos er eller hos uppfödaren under dräktighet och digivning? Vem ska betala vad i samband med betäckning, dräktighet och fölning?
Ja i princip allt som kan från det att stoet dör till att ni måste sälja innan rätten är utnyttjad. Man vet ju aldrig vad som kommer att hända i framtiden så tänk efter före så mycket som möjligt och avtala om det innan ni avslutar affären.

Personligen hade jag inte köpt på de villkoren. Jag begärt att få köpa enligt vanliga regler och ev då hellre betalat lite mer eller istället avtalat om att uppfödaren skulle kunna få förköpsrätt vid försäljning till ett av er satt pris på eventuella framtida avkommor från stoet. Då hade dräktighet och allt annat skett på mina villkor med möjlighet för uppfödaren att en avkomma av stoet.

Min nuvarande åring har jag samam deal på.
köpte henne utav en FD praktikvärd som jag blivit vän med som behövde lägga ner sin verksamhet. I kontraktet så står det i princip bara att hon har rätt att ta föl på min häst, sen skall vi komma överens inom rimliga mån, då stoet kommer stå som avelsto o tävlingshäst hos mig o jag planerar vidare avel på fler individer eventuellt kommer man kanske vilja ha en lite paus oxå, kanske när man köper gård, då tar hon hand om stoet om hon har möjlighet, annars bekostar uppfödaren allt från betäckning till avvänjning.
om det inte hade varit denna person hade jag inte gått med på det.

men som rebus säger så är det bättre att köpa ett föl där man inte har det kravet...

Min nuvarande åring har jag samam deal på.
köpte henne utav en FD praktikvärd som jag blivit vän med som behövde lägga ner sin verksamhet. I kontraktet så står det i princip bara att hon har rätt att ta föl på min häst, sen skall vi komma överens inom rimliga mån, då stoet kommer stå som avelsto o tävlingshäst hos mig o jag planerar vidare avel på fler individer eventuellt kommer man kanske vilja ha en lite paus oxå, kanske när man köper gård, då tar hon hand om stoet om hon har möjlighet, annars bekostar uppfödaren allt från betäckning till avvänjning.
om det inte hade varit denna person hade jag inte gått med på det.

men som rebus säger så är det bättre att köpa ett föl där man inte har det kravet...

Fast det beror ju på... Har TS själv lite avelsintresse så kan det väl vara ett ganska bra val? Är också van vid hundavel, där detta är rätt vanligt, och tycker inte at det är en så tokig deal. Vill man kanske ändå ta ett föl på hästen så är det bra om man kan få det, och dessutom hästen lite billigare?

Jag skulle vilja skriva in ett "sistadatum", efter det förloras rätten att ta föl. Sedan tror jag att det finns en stor risk att det blir tokigt, hur löser man situationen om man som ägare av fölet inte tycker att nya ägaren till stoet ger fölet nog bra förutsättningar? Och som nya ägaren av stoet kanske man har synpunkter på skötseln av stoet medan det står hos gamla ägaren.

Ang. prissättningen får du väl tänka på vad ett avbräck på ca ett år skulle betyda för dig? Och vem ska sköta det praktiska i att skjutsa stoet till station etc.? Vad händer om stoet dör vid fölningen?

Jag har sålt en 1-åring med en fölrätt,jag begärde 30' för henne (2006) och det vi kom överrens var att under 2008 så skulle stoet betäckas och alla kostnader runt betäckningen osv har jag stått för.
Ägaren vil ha stoet hemma till ca 2 mån. innan ber. fölning,annars hade stoet stått här.
Stoet åker sen hem igen efter avvänjning.

Är det ett hbl kan man gott skriva in att stoet skall betäckas som 3-åring för det tjänar både ni som ägare och även uppfödaren på.
Ni för att ni får skjuta upp kvalitén ett år och samtidigt kan ni ju utbilda stoet i lugnare takt under en stor del av dräktigheten och uppfödaren för att det ändå inte tar så många år innan man har avkomma igen.

Vi har avtalat om det inte blir nått,så är det inget jag sen kan kräva att få betäcka om,det är en risk jag tar,en säsong,det är allt.

Senast ändrad:

Är det ett hbl kan man gott skriva in att stoet skall betäckas som 3-åring för det tjänar både ni som ägare och även uppfödaren på.
Ni för att ni får skjuta upp kvalitén ett år och samtidigt kan ni ju utbilda stoet i lugnare takt under en stor del av dräktigheten och uppfödaren
Det är bara underförutsättning att stoet går treårstesten och klarar kraven för stimulanspaketet. Annars får hon inte skjuta upp kvalitén

Det är bara underförutsättning att stoet går treårstesten och klarar kraven för stimulanspaketet. Annars får hon inte skjuta upp kvalitén

Jo, man får visst starta ett 5-årigt sto i kvalitets om hon fölat som 4-åring, även om hon inte fick diplom på 3-års. Så tolkar jag i alla fall det som står på ASVHs hemsida.

Jodå alla "fölsto" med en registrerad "grön" avkomma får starta kvalitet som 5 åring.

Likadant med championaten i ASVHs regi alltså de i Flyinge. För scandinavian open gäller att 6 åring med registrerad avkomma (oavsett färg på papper) får starta som 5åring däremot får de inte göra samma sak sedan alltså starta 6 års som 7 åring.
Inte heller gäller någon åldersförskjutning unghäst vm

Så det man alltså väljer bort genom att ta föl på ungsto är 6 års scandinavian open (+ ju då även troligen 7 års blir nog lite tufft att hinna ikapp till det) + unghäst vm.

Tack alla för svar!!!!

Det gäller ju att ha ett bra kontrakt då o det verkar ju smartast att skriva in att betäckningen ska göras vid 3.
om tex köparen säger att man står för visningarna (1-2 o 3 årstesten) samt ombesörjer semineringen o allt vad det kan innebära samt att hästen då blir "borta" ett bra tag kan det då vara lämpligt att ett föl som ligger runt 50.000 kr klassen säljs tex 15.000 billigare eller bör det vara MER eller MINDRE som jag sa förut o nån till sagt så är ju detta vanligt på hundsidan o då brukar det oftast vara halva priset minst på valpen om uppfödaren ska en avelsrätt....

Om det ska vara någon prisreducering så borde det väl vara samma på fölet som det var på stoet. Så har man fått köpa stoet 15 000:- billigare så kan man sälja fölet med samma reducering.

Jodå alla "fölsto" med en registrerad "grön" avkomma får starta kvalitet som 5 åring.

Likadant med championaten i ASVHs regi alltså de i Flyinge. För scandinavian open gäller att 6 åring med registrerad avkomma (oavsett färg på papper) får starta som 5åring däremot får de inte göra samma sak sedan alltså starta 6 års som 7 åring.
Inte heller gäller någon åldersförskjutning unghäst vm

Så det man alltså väljer bort genom att ta föl på ungsto är 6 års scandinavian open (+ ju då även troligen 7 års blir nog lite tufft att hinna ikapp till det) + unghäst vm.

Det är ju väldigt vad de ska hålla på att ändra förutsättningarna hela tiden/ Tack för upplysningarna :bow:

Är det inte skönare att skriva in i kontraktet att säljaren har förstatjing på en avkomma vid försäljning med ex. 15.000 reducerat från marknadsmässigt pris om det nu var 15.000 du fick reducerat? Gissningsvis kommer du ha ett hum om vilka hingstar som ni båda tycker är intressanta.
/U

*kl*

Jag har köpt ett sto där tidigare ägaren har rätt att betäcka en gång.
Eftersom det är ett t-märkt sto som jag ska avla på så får hon själv välja när hon betäcker så länge stoet är avelsdugligt.

Hon står för alla kostnader, men jag kör (mot bensinkostnad) och behåller henne hemma hela tiden.

Vi har också sagt att om hon skulle vilja köpa ngn avkomma som jag fött upp så får hon samma prisreducering på den som jag fick på stoet. (då faller så klart betäckningsrätten bort)

I ditt fall skulle jag vilja att hon betäckte när stoet var 3år, eftersom det annars är ett rätt stort avbräck i utbildningen.

Ska du ha fölet att rida och tävla på (när den blir äldre då alltså;))så se till att bestämma när hon får utnyttja sin betäckningsrätt.

De avtalen jag sett/hört om har varit att säljaren har betäckningsrätt vid ett viss ålder eller år.

Typ att säljaren får betäcka stoet som 3 åring och stå alla kostnader (så klart) för betäckningen och du får ha stoet hos dig fram till några veckor innan fölning alt om ni kommer överens om att hon fölar hos dig.
Om hon går tom eller kastar så är chansen borta, det tycker jag är fair.
Vill man som säljare ha några garantier så får man nog allt behålla hästen själv... ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Vad ska man tänka på? Nej, jag ska inte köpa något föl nu, jag bara funderar på vad min nästa häst kan tänkas bli. Det kan dröja ett...
2
Svar
35
· Visningar
5 486
Senast: Ninnurur
·
Hästmänniskan Lite tveksam om var jag skulle lägga detta.. Om man vill köpa ett föl som nu är 3 månader gammalt, vad bör man tänka på att skriva i...
Svar
16
· Visningar
3 422
Senast: Jois
·
Hästmänniskan Jag undrar hur ni gjort vid köp av föl. Man kan ju antingen lägga handpenning och betala fullt vid leverans eller betala hela summan...
Svar
17
· Visningar
2 942
Senast: Masse
·
Avel Har betäckt vårt ena sto i år och trots att vi är hästkunnigt folk och jobbar med hästar på heltid är det här med föl och avel nytt för...
Svar
3
· Visningar
1 132
Senast: Casper
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka