Köpa föl eller unghäst?

L

litenmama

Skulle vilja få lite råd,det är så att jag funderar på att köpa häst igen
men denna gång vill jag vara med från början,vad är det som man ska tänka på,jag har ingen unghästvana men omger mig med många vänner som har det.Det lutar mest till att köpa unghäst men......
behöver råd!:confused:

Sv: Köpa föl eller unghäst?

HEJ HEJ!

jag förstår att du vill va med från början det är kul =) om du känner att du klarar de så tycker jag du ska köpa föl/unghäst, de är kul de ända du får tänka på attd ekräver så mycket pyssel...annars straffar de sej...men har du tiden så GO GIRL! de är kalas kul =)

jag har nästan hur mycket tid som helst just nu och om allt går som jag planerat så kommer det se ut så ca.4 år .Det är däför jag ser att tillfället är rätt.En dum fråga kanske men jag ställer den iallafall,när som tidigast är det brukligt att köpa föl?har hört att det är runt året vad säger ni?

Jag tycker att man kan vänja av fölet vid tidigast 6 månaders ålder, har sett att vissa gör det redan vid 5 månader, men jag tycker det är för tidigt. Det bästa tycker jag är om man kan ha fölet tillsammans med någon jämnårig häst när man tar hem den direkt från avvänjningen, då de känner sig tryggare tillsammans.

Jag förstår att det vore idèalist att ha med fler jämnåriga men om man inte har möjlighet till det,Bör jag då avstå?

Finns det ingen som kan ge mig råd?

Jag skulle rekomdendera att kanske köpa en ettåring istället. Då det bara är bra om unghästen får gå i en flock tillsammans med lite äldre hästar. Jag personligen tycker även att det är lättare att se på en ettåring om det kommer att bli den sortens häst som kommer att passa mig när den är färdig vuxen.

Tack så jätte mycket för rådet!:)
Ja många kompisar i hagen kommer den att få,så det är nog bäst med en unghäst ändå.För mig spelar inte en bra stamtavla in utan bara h*n är efter stabila föräldrar.Är inte ute efter en tävlingshäst men lite dressyr på lokalnivå passar nog vem som hellst.Vad för ras har jag inte bestämt ännu men nu när jag har börjat titta lite i annonser så är det en *underbar*djungel av små söta unghästar:love:

köp en bok om unghästar (ICA förlag) kolla också in boken
Från mina händer till dina Av Monty Roberts. En riktig guldgruva.

litenmama skrev:
jag har nästan hur mycket tid som helst just nu och om allt går som jag planerat så kommer det se ut så ca.4 år .Det är däför jag ser att tillfället är rätt.En dum fråga kanske men jag ställer den iallafall,när som tidigast är det brukligt att köpa föl?har hört att det är runt året vad säger ni?

Ska du ha föl bör du ju köpa den runt 6 månader...för när den är ett år är de en unghäst enligt mej;) Jag skulle själv köpt föl till hösten egentligen, en 6månaders och detta för att den inte hunnit få så mycket olater och så. . . sen är ettåringar enligt mig mer trottsiga :)

När vi ska ha ny häst så kommer vi leta efter ett föl på ungefär 6 månader, ganska nyss avvand. Men sen vet man ju inte vad det blir! Vi kommer titta mest på stammen (ska ha en potentillet galen connemaraponny med föräldrar som ger stooort, ex Poetic Justice och ngn het mamma :d ) och på hur mamman har haft det. Ska ju helst vara lite ordning på foder och så under dräktigheten...

Det bästa är ju klart om de får gå med jämnåriga så om jag hade vart du så hade jag nog köpt en ettåring, kanske rent av på hösten efter sommarbetet? Eller göra en deal med uppfödaren som kasnke har möjlighet att ha hästen med jämnåriga till du tar hem den? Fast i mitt fall så kommer lille fölis fakiskt få gå med vår stora häst här hemma under vintern och på bete som ett och två åring. Har bra sommarbeten här men inte direkt ngt ställe att ha den på vintern som vi vill.

okey,ingen som har mer råd så då ger jag mig.tackar för de fina råd jag fått.Och det blir nog en unghäst iallafall.:)

Tycker absolut att du ska köpa ett föl om du känner att du har möjlighet och kan lägga ner mycket tid.
Mina 2 senaste hästarna köpte jag när de var 4 månader (dock gick han kvar hos sin mamma tills han var 6 månader) och 7 månader gamla.
Jag har även köpt hästar som varit färdiga eller så gott som färdiga, och jag säger att även om många säger att det är mycket jobb med föl, så tycker jag att det varit mindre jobb med fölen än de andra hästarna. Alltså det jobb jag syftar på är att man fått vara med och forma och uppfostra dom nästan från början. De har lättare att växa in och acceptera en som ledare (eller kanske är det mamma som dom accepterar en som) :) Medans en äldre häst har mycket bed sig i "bagaget", som man kanske vill försöka analysera och utreda varför den beter sig på ett visst sätt. Ett föl som man haft från början har inte en massa "gammalt" med sig (förhoppningsvis), och då kan det vara lättare att försöka ta reda på varför den beter sig på ett visst sätt när den sedan börjar få lite egna "ideér".
Lycka till med köpet av ett föl om du nu bestämmer dig för att göra det.

Köp ett föl när det är avvant och var med från början!
Lycka till

hej! har man inte vanan innan eller vet att man får hjälp av en erfaren person köp en större häst ingen unghäst. jag köpte en 1 åring med tron att min tränare sen 4 år tillbaks skulle hjälpa mig,det var hon som tyckte att jag skulle köpa en unghäst istället för att betäcka mitt sto. ibörjan var han hur go som helst då va han hingst tilloch mä. jag har aldrig låtit honom ta kommandot från början då jag är benhård med att mina hästar ska lyda mig, sen började de han stegrade försökte hoppa på mig i hagen hoppade på mina ston drog i väg med mig rena helvetet(hade kastrerat honom)när han började konstra stack min tränare hon sa att hon inte fixade och hjälpa mig, där står jag. Idag är han tre och en trevlig häst( fick flytta honom till ett stall där han går i flock). jag är inte lika rädd för honom nu,men jag fick flytta honom så nu har jag inte tiden istället därför försöker jag hitta ett nytt hem till honom. det jag vill komma till att ger er inte in på nåt som ni inte fixar jag älskar honom men jag har ständigt dåligt samvete att jag inte hinner mä honom och så denna klumpen varje gång jag tänker på att ta hem honom igen.Måste bara tillägga atthan är inte elak det är min bristande kunskap .Han funkar faktiskt riktigt bra när jag håller på med honom. :confused: :(

jag skulle ha köpt ett föl för de kan man uppfotra som man själv vill, min lilla ponny som nu är 4 år och hon är jättekelig, ska pussas jämt :)

Köp ett föl om du själv tror att det passar dig!
Har själv precis köpt ett 9 månaders sto:love: !!!!!!!!!!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 703
Senast: Badger
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama