köpa eller inte?

mataii

Trådstartare
Har i en tidigare tråd skrivit om min hästköpartankar gällande en arabmamma och föl. Efter mycket funderingar bestämde jag mig för att jag skulle slå till. Allt var färdigt in i minsta detalj, och i onsdags satte jag mig i bilen med hästtransporten efter för att åka och hämta mina små guldklimpar.
Veterinären kom och besiktningen började. Hon tyckte det var en jättefin och trevlig häst, inget som helst att anmärka på till böjproven kom. På ena frambenet visade hon först en 1gradig hälta, så hon kände igenom benet men hon var varken varm eller svullen eller något. Efter det böjde hon längre ner, vid kotan och efter det blev det en 2gradig hälta. Hon avrådde mig från att köpa hästen med det resultatet, utan vidare undersökningar.

Frågan är? Vad skulle ni göra i den här situationen? Jag är verkligen stormförtjust i dessa två hästar, och kan inte tänka mig någon annan!
Det kan ju faktiskt vara så att hon bara stukat sig? Eller kan hon ha haft den här skadan länge, men att hon inte lider av den och är fullt ridbar ändå?

Nuvarande ägare ringde mig igår och vi disskuterade vad vi skulle göra. Hon föreslog ir-behandling och örter istället för klinikbesök och röntgen. Vad säger ni om det?

Jag vet varken ut eller in, mer än att jag verkligen vill ha dessa pollar..
snälla hjälp mig och säg vad jag ska göra!

Sv: köpa eller inte?

om du verkligen verligen vill ha hästarna tycker jag nog att du ska röntga.
visst kan det vara bara ingenting men det är lika bra att kolla upp så du inte står med en halt häst titt som tätt, det är ju inget roligt.

jag hade åkt till klinik och bett dem gå igenom hästen, dessutom skulel jag be dem röntga knäna eftersom det är en arab.

när jag köpte min första häst markerade han en halv grad på båda höger. vet sa att det inte var något speciellt att oroa sig för och avrådde mig inte från att köpa och tyckte in jag skulle göra någon hältutredning. 6 månader senare stod jag med en häst med inflammationer i hovlederna båda fram och i kotleden hö fram. det är ju inte klart att de hörde ihop, men efter det skulle jag aldrig köpa en häst som inte gick igenom. faktum är att det finns en anledning till att hästarna blir dåliga, örter tar inte bort anledningen! du måste få svar på VARFÖR hästen har ont, om du behandlar med något, vad det än må vara så ska du aldrig köpa en häst som har ont om du inte har svar på varför den har ont.
om ni behandlar med örter eller sprutor nu så spelar ju det ingen roll om det som gör den sjuk inte tas bort, då försvinner ju bara det för ett tag för att sedan komma tillbaka igen.

så mitt råd. gå igenom den från topp till tå, 1 respektive 2 grader är MYCKET

ed. nu ska jag inte svartmåla någon eller måla fan på väggen, men om jag va på gång att köpa en häst. och säljaren började föreslå örtbehandlingar istället för att åka till klinik (och faktiskt ta reda på vad felet är) så hade jag blivit livrädd! varför vill de inte kolla hästen på klinik? varför vill de inte se vad som är fel? har de något att dölja?

Tack för ett bra svar.
Varför är det speciellt viktigt att röntga knäna på en arab?
Du har rätt, det vore nog bäst med ett klinikbesök. Jag vill veta vad det är och om hon kommer lida av det i framtiden, och det får man med största sannolikhet inte av örter...Jag vill ju ha en häst som håller för mina krav, och inte bara gå och såsa i hagen eller användas till avel.

Anledningen till att hon inte vill åka till klinik är riskerna med att transportera fölet samtidigt, och ska eventuell sprutning påbörjas blir det förmodligen fler besök = fler resor.

Vad tycker ni om det? Är det mycket riskabelt att köra ett nästan 2 månaders föl, eller brukar det gå bra?

Transporten brukar gå bra med föl, men samtidigt förstår jag ägaren. Jag hade nog inte velat göra en hältutredning när hon har ett 2 månaders föl. Tänk om hon behandlas och veterinären ordinerar 1 månads boxvila? Hur bra är det för fölet?

Hade jag varit i ägarens skor hade jag släppt sto med föl på bete och väntat att sälja till efter avvänjningen. Då är det lättare att gå till botten med hältan på stoet, när man inte har ett föl att tänka på. I din sits vet jag inte vad jag hade gjort, kanske köpt ändå till ett reducerat pris, eller helt enkelt väntat tills efter avvänjningen.

Det finns iof veterinärer som har röntgen med i bilen, som kan komma hem till stallet och se om man hittar något.

Jag hade nog inte velat göra en hältutredning när hon har ett 2 månaders föl. Tänk om hon behandlas och veterinären ordinerar 1 månads boxvila? Hur bra är det för fölet?

...och hur bra är det för stoet att knata runt med en ledinflammation i flera månader?

Det är naturligtvis inte alls bra, men jag gav min syn på saken hur jag skulle gjort :)

Men jag gav ju även tipset om att det finns veterinärer som kan komma hem med röntgen, kanske kan man köra igång en behandling och ändå släppa dem på bete? Boxvila är iallafall inget alternativ för ett föl. Tycker jag.

Senast ändrad:

hur ofta ger veterinären 1 månads boxvila :crazy:

jag har aldrig varit med om det förutom om de har brutit benen eller liknande.

Jag skulle absolut göra en hältutredning, 2 grader är MKT!

Ang att ta hem veterinär med röntgen så är inte kvaliten lika bra och dessutom framkallar man inte på plats så det är viktigt att bilden blir rätt, och hur ofta behöver man inte ta om en bild? det gör man ju ganska ofta ändå...

Jag skulle aldrig någonsin våga köpa en häst som har böjprovsreaktioner.

man behöver inte köpa till sig problem, problemen kommer ändå, på antingen ena eller andra sättet...

Hur gammalt är stoet?

Jag tycker att du ska kräva röntgen och klinikuttalande innan du bestämmer dig för köpet. Om det inte finns några skelettförändringar så är riskerna mindre för dig som köpare. Har stoet pålagringar el likande kommer hon med stor sannolikhet att dras med hälta från och till och det är ju inte vad du önskar dig. Är hon ok på röntgen kan du väl chansa om du känner för det.

Ibland måste man låta förnuftets röst väga tyngre än hjärtats!

Tack för ett bra svar.
Varför är det speciellt viktigt att röntga knäna på en arab?
Du har rätt, det vore nog bäst med ett klinikbesök. Jag vill veta vad det är och om hon kommer lida av det i framtiden, och det får man med största sannolikhet inte av örter...Jag vill ju ha en häst som håller för mina krav, och inte bara gå och såsa i hagen eller användas till avel.

Anledningen till att hon inte vill åka till klinik är riskerna med att transportera fölet samtidigt, och ska eventuell sprutning påbörjas blir det förmodligen fler besök = fler resor.

Vad tycker ni om det? Är det mycket riskabelt att köra ett nästan 2 månaders föl, eller brukar det gå bra?

rönga knän på en arab gör man för att de tydligen OFTA är trasiga där.

själv hade jag tagit hästen till klinik eftersom att stoet är sjukt och behöver vård. när jag va på klinik förra sommaren med min stötte vi på flera ston med föl vid sidan, ingen av dem tycktes ha dött av resan, dessutom är det ju många avelsston som skickas till hingstar med föl vid sidan..

någon sa "tänk om vet ordinerar boxvila i en månad"
när min häst sprutades i tre leder (2hov och 1 kot) så fick han boxvila under natten .. möjligen dagen efter och sedan ut i sjukhage.. 1 dag. inte 1 månad.

eftersom det handlar om ett köp hade jag aldrig sett det som något alternativ att låta bli att åka till kliniken och se vad det är som är fel på stoet. du måste ju veta varför hon har ont, är det något som kan gå vidare till avkommorna osv? hur kul är det att avla på ett sto som avger föl som blir dåliga...

var noga!

jag hade exakt samma problem som du hade :/ den hästen jag kollade på visade också anmärkning på böjprovet
de var lite svårt att bestämma sej men man vill ju ha en frisk häst och eftersom det finns så många till salu så finns det ju friska hästar så varför köpa en häst som visa anmärkning ?
jag kollade på lite andra hästar så nu har jag köpt en och är glad att jag inte köpte den andra hästen :)

Senast ändrad av en moderator:

ofta är trasiga... ehm... det man letar efter är alltså cystor, det är ingen skada som uppkommer utan den finns där redan när de är små, när man säger trasig så känns det som att hästen har gått sönder "så smångingom" och riktigt så är ju inte fallet, det är ju en antingen medfödd eller en sak som uppkommer innan hästen är 1,5 år om jag kommer ihåg rätt...att man sen kanske inte ens märker det förens de är ganska många år eller kanske inte alls är ju en annan sak...

Man tittar efter cystor i knäna och det är inte bara araberna som kan ha dessa.

Jag hade åkt in till klinik. Det är inga problem att åka med en fölunge.

Mitt stoföl är exakt 2 månader och har redan åkt till 7 ggr.

1 gång eftersom vi flyttade sto och föl till ett snytt stall. Detta skulel egentligen ha gjorts innan hon föddes men då mamma häst inte riktigt var sig själv så var vi tvugna att vänta till efter födelsen.

När hon inte ens var en månad fick hon en fraktur på kotbenet och har därför åkt 3 ggr fram och tillbak atill kliniken.

Om man ser det från den goda sidan så är hon ju inte direkt svårlastad hon går bara rätt in och vänder sig om. Har märkt att alla föl gärna åker med baken mot mammas huvud. Då har de iaf nära till tutten.

Jag skulle dra öronen åt mig att köpa en sån häst, med tanke på att den vilat i flera månader pga dräktighet och föl. 2 graders hälta efter lång vila, nåt är ju helt klart fel. Men får du fölet med på köpet så har du ju förhoppningsvis en frisk häst..

Kul att höra så många åsikter från kunnigt folk!
Jo nu har jag bestämt mig, klinikbesök ska jag kräva, och blir det inget får det väl helt enkelt vara. Visst får jag ju i alla fall en frisk häst eftersom fölet följer med som "bonus", men det är ju egentligen mamman som jag vill ha.

jaha, då ska jag bara samla mod och ork att ringa. Det är så svårt, allt låter så bra när hon säger det, men nu vet jag nog vad som är det ända rätta.

Och ska man röntga specifikt för det är arab så ta med haserna med. Inte så ofta cystor där, men spatt är tyvärr inte ovanligt. Och lösa benbitar, där är dock araberna inte mer representerade än normhästen.

Men spattbilder på haserna och så kolla efter cystor i bakknäna. Så vanliga projektioner på arab att vissa kliniker helt sonika på slang benämner det 'arabplåtar'.

Visst får jag ju i alla fall en frisk häst eftersom fölet följer med som "bonus", men det är ju egentligen mamman som jag vill ha.
.

Nu är jag sådär äckligt glädjedödarpessimistisk, men synsättet ovan - AKTA dig för det. Det kan bli precis som du säger, att du 'i alla fall får en frisk häst'. De KAN dock tyvärr bli raka motsatsen, det är omöjligt att veta, friröntga kan du göra vid 1½ års ålder, tills dess är det egentligen dobbel.

Så absolut INTE köpa för att 'ja jag får ju en frisk häst i fölet i alla fall', speciellt inte om det är mamman du vill ha (fölet kan ju bli friskt, men raka motsatsen temperaments, ridbarhets och exteriörmässigt mot vad du vill ha också)

Nuvarande ägare ringde mig igår och vi disskuterade vad vi skulle göra. Hon föreslog ir-behandling och örter istället för klinikbesök och röntgen. Vad säger ni om det?

Dålig idé.

IR-behandling och örter är inte förstahandsval för att behandla en hälta. De kan ses som ett komplement till den ordinarie behandlingen för att påskynda läkningen, i bästa fall.

MEN först måste du ju veta vad det är för FEL på hästen! Det är helt bakvänt att börja med de behandlingar som hästägaren föreslår!

Är hästen såpass halt på böjprovet skall den nog till klinik och röntgas, erhålla en behandling med efterföljande uppföljning förskrivet av veterinären. Om veterinären, efter att ha diagnosticerat den aktuella skadan, rekommenderar örter och ir-behandling kan man gå vidare med detta om man själv önskar, som en komplettering.

Själv skulle jag ej skrivit på något köpeavtal förrän hästen är genomröntgad och har en diagnos och prognos på sin hälta, detta för att veta VAD man köper på sig för problem. Att jag sedan skulle ha gått vidare med köpet innan hästen är helt friskförklarad är en annan femma. Se dock till att hästen har full veterinärförsäkring och att du får överta denna försäkring i samband med hästköpet, så att du inte får några onödiga reservationer.

//caballus

Jag har haft min arab i 7 år nu nästan precis och förra våren hände det något med hela hans sätt och gång. Han har alltid strulat lite, speciellt i galoppen, och jag bestämde mig för att åka till klinik låta göra en grundlig undersökning över honom.
Han hade cystor i båda bakknäna. Jag valde att operera. Mycket tid, mycket pengar, mycket energi och mycket blod, svett och tårar har lagts ut under detta året sedan förra sommaren (då han opererades). Och jag hade aldrig gjort annorlunda, men jag hade aldrig valt att göra det med en häst jag knappt hunnit lära känna än. Jag tycker, som många andra, att du ska åka iväg till klinik med stoet och röntga så de kan utesluta risken för cystor åtminstone.

Det är en jobbig procedur om det hade visat sig att det skulle vara det, och jag hade aldrig köpten häst som jag visste (eller i detta fall inte kunde utesluta) har cystor.

Dessutom ska man inte avla på ett sto eller hingst, som visar sig ha cystor, tror det kan vara ärftligt tyvärr.
Lycka till, hoppas ni slipper cystorna, de är ett jäkla skit faktiskt..

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka