Köpa eller arrendera mark?

elarn

Trådstartare
Jag och min sambo har nyss flyttat till ett hus på landet där det inte ingår nån mark alls.
Brevid våran gård finns ett gärde på 6 hektar.
Det gärdet står just nu i träda. Frågan är om man ska nöja sig med att arrendera mark, för det är ju rätt dyrt att köpa.
Och man kanske inte behöver så mycket mark heller? För i början kanske det bara kommer stå 2-3 hästar, max 4.
Detta är då enbart tänkt som vinter hagar. Det finns nämligen en gammal kohage en lite bit från huset, som är på 4 hektar och inta använd på många år. Det ser ut att vara ganska fin betesmark där, men träd och buskar och annat.
Den får man säkert hyra på sommaren till en billig peng. Och om inte det går så brukar det nästan alltid finns nån som har mark som behöver betas på sommaren.

Men frågan är hur man gör med mark resten av året?
Hur skulle ni göra?

Såhär ser det ut.. :)
namnl%25C3%25B6s.bmp
 
Sv: Köpa eller arrendera mark?

Det är väl bara att fråga markägaren om denne är intresserad av att sälja?

Ska ni bygga stall eller på annat sätt lägga ner pengar där ni är beroende av marken, hade jag aldrig vågat arrendera annat än på väldigt, väldigt långt tid.
 
Sv: Köpa eller arrendera mark?

Hej, förlåt trådkap - men hur gör du för att få så snygga ritade linjer på bilden, gäller det bara att vara stadig på handen? eller finns det något trick?

F.ö. jag skulle nog köpa, du kan få EU bidrag för 4 ha eller mer men det blir förstås en massa besvär och kostnader med att sköta marken. Är områdena stängslade? Jag skulle knappast vilja betala för att stängsla arrenderad mark för det är dyrt.
 
Sv: Köpa eller arrendera mark?

Har du chansen att köpa grannmark så köp. Det kanske händer en gång på 50 år att man får chansen att köpa sådan mark.

Sen kan jag mycket väl tänka mig att din gård ökar mer i värde än vad marken kostar så det borde inte vara något problem att låna pengar.

En fördel med att köpa marken är att du kan få din gård klassad som lantbruksenhet vilket möjliggör en hel del skattemässiga fördelar. Finns även andra fördelar som att din rätt att hålla häst är starkare om du har stallet på en lantbruksenhet än ifall det står på en villatomt. Tänk tanken att det flyttar in en hästallergiker som granne.

Sen att marken står i träda behöver ju inte betyda att den är till salu. Man får ju EU-bidrag för att ha mark i träda.
 
Sv: Köpa eller arrendera mark?

Svara båda:
Vi ska bygga boxar i våran ladugård, så vi kommer ju inte behöva bygga något på marken. Jag har inte hört med markägaren än, men tänkte göra det :)

Det skulle ju vara skönt att köpa marken, det höjer ju gårdens värde oxå.

Jag använder mig av paint :)
namnl%25C3%25B6s.bmp
 
Sv: Köpa eller arrendera mark?

Okej. Nä jag vet ju inte om marken är till salu eller inte, men jag ska ta och fråga ägaren nån dag.
Ja det kommer ju höja gårdens värde. Den marken har säkert tillhört våran gård förr, men dom sålde av all mark.

Hur funkar det att göra om åkersmark som står i träda till hagmark föresten?
 
Sv: Köpa eller arrendera mark?

Jag och min sambo har nyss flyttat till ett hus på landet där det inte ingår nån mark alls.
Brevid våran gård finns ett gärde på 6 hektar.
Det gärdet står just nu i träda. Frågan är om man ska nöja sig med att arrendera mark, för det är ju rätt dyrt att köpa.
Hur skulle ni göra?/QUOTE]

Nu kanske jag är lite trög, men har ni ett arrende på 6 ha, och hur lång tid gäller det? Om inte hur hade ni tänkt lösa hagfrågan om ni ej får arrendera eller köpa marken? Själv hade jag aldrig vågat köpa en gård där jag planerar att ha häst utan egen mark. Mitt råd är köp om det finns möjlighet.
 
Sv: Köpa eller arrendera mark?

vi har inte nåt arrende. Anledningen till att vi köpte just denna gård är att vi fick den lite extra billigt eftersom min sambos släkting ägde gården.
Om det inte går att arrendera den marken närmast våran gård, så är jag nästan säker på att det i alla fall går att hyra gamla kohagen. Så det där med hagar löser sig nog alltid. Men det skulle ju vara skönast att ha hagar precis brevid gården.
 
Sv: Köpa eller arrendera mark?

Hur funkar det att göra om åkersmark som står i träda till hagmark föresten?


Det man gör är väl att så in vall helt enkelt. I början är det väl bäst att ta några höskördar innan man börjar använda den som hage.

Då ni antagligen inte har egen maskinpark är nog det enklaste att be någon grannbonde att fixa det mot ersättning. Bonden vet nog också exakt vad som behöver göras.
 
Sv: Köpa eller arrendera mark?

Vad det gäller mark, framförallt jordbruksmark så lär inte priserna sjumka, snarare tvärtom.
Så har ni möjlighet..köp.
Dels för det rent praktiska men även som en kraftig värdeboster för bostadsfastigheten.
Åkermarken mas u minus ca 600 000 men det höjer värdet på er fastighet med mer än det.
 
Sv: Köpa eller arrendera mark?

Jag skulle absolut inte lita på andra för att få tillgång till mark. Man kan ju inte se in i framtiden och se hur relationen med markägaren är om fem år.
Om jag vore du skulle jag köpa loss marken och slippa gå och oroa för framtiden.
Har en bekant som arrenderade mark och byggde stall på egen tomt. De hade kommit överens om ett arrende, kommer dock inte hur många år, men sedan bestämde sig markägaren att sälja sin fastighet och nya ägarna ville inte arrendera ut marken längre. De hade ju köpt fastigheten för att själva kunna nyttja all mark. Så det slutade med att mina bekanta stod där utan mark och ett relativt nybyggt stall som de längre inte kunde använda.

Ska du arrendera så ska du se till att skriva ett ordentligt kontrakt och att det löper över LÅNG tid.
 
Sv: Köpa eller arrendera mark?

Om den mareken som står i träda så finns det ju stor risk att det är eu bidrag på den marken, då är inte inte alls säkert att dom vill arrendera ut den för bete. Detsamma kan ju gälla för betesmarken. Kan du köpa loss marken så är det det bästa alternativet. Din gård är inte värd något som gård utan mark. Tänk om grannen säger nej till att använda marken alls? Vad gör du då? (bara nyfiken)
 
Sv: Köpa eller arrendera mark?

Kan inte annat än hålla med i frågeställningen. Det är inte alls självklart att markägaren vill varken arrendera ut eller sälja, i själva verket vill de flesta behållansin mark. Man bör undersöka möjligheterna innan köp om det är viktigt för en.
 
Sv: Köpa eller arrendera mark?

Förut var man tvungen att ha en viss procent av marken i träda, men det har de tagit bort nu.
Ersättningen för träda där jag bor är 1800 kr/hektar.
 
Sv: Köpa eller arrendera mark?

Det måste ju inte betyda att det inte finns bidrag på just denna marken.Sen kanske den inte står i just träda, utan tex slås varje år. Sånt är ju svårt att veta och TS verkar inte känna grannen än, så att hoppas på att denne upplåter sin mark låter naivt. jag vet hur bönder kan var, speciellt när det gäller hästar. Vi som har häst vill ju ha våra djur ute året runt tex, det brukar inte vara poppis att trampa sönder mark vår/höst/ vinter för bönder.
 
Sv: Köpa eller arrendera mark?

Bönder är ofta oerhört negativa till att stycka av och sälja sina marker om dom inte får riktigt bra betalt. Det lönar sig bättre för bonden att arrendera ut eller ställa om till något som man får bidrag för. Jag skulle nog förhöra mig om bonden ens är villig och sälja innan jag gör upp mina planer.
 
Sv: Köpa eller arrendera mark?

Hur brukar bönder ställa sej till att man vill arrendera marken och ha hästar gå där? Förstör de marken på något sätt? Eller kan de bara harva upp marken och odla på som vanligt om arrendet upphör? Vi sitter lite i samma sits som TS och jag tror inte marken ger så god avkastning. Det ser inte ut som det iaf. Men bonden köpte marken, som tidigare tillhörde vår fastighet, för åtta år sedan bara så jag tvivlar på att han är sugen på att stycka av igen... Och jag är inte så sugen på att köpa just nu heller, om några år kanske.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 972
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 451
Senast: skiesabove
·
Anläggning Ja, hur gör man när marken tillhör någon man inte känner eller ens vet vilka de är. Efter kik på lantmäteriet så verkar de inte ens...
Svar
1
· Visningar
968
Senast: Magnum
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 938
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp