Köpa egen häst

U

Ullox

Hej! Jag är en nitton årig tjej som efter 11 års tjatande lyckats övertala mina föräldrar till att få köpa en häst framot sommaren. Men jag är inte helt säker på vilken ras som passar. Jag har tidigare varit intresserad av araber, men på grund av alla fördomar jag hört om dem blir jag osäker. Jag har hört att de inte passar till något annat än distans och att de är sjövilda. Kan någon som äger en arab berätta lite om hur de är? Förstår självklart att det är väldigt olika från häst till häst, men i alla fall.

Jag har inga höga tävlingsambitioner. Men det vore ändå kul att ha möjlighet att tävla på lättare nivåer. Jag vill att hästen ska passa till lite hoppning och dressyr, samt att ta mysiga turer i skogen med. Kan ett halvblod vara ett bra alternativ? Jag är beredd att betala runt 30 000. Tror ni att min drömhäst finns därute någonstans? :)

Alex

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Köpa egen häst

Tror inte du ska titta så mycket efter en speciell ras utan mer efter individ.:laugh:

lås inte fast dig på rasen, utan läs olika annonser, åk och provrid massor så lovar jag dig att du hittar din drömhäst tillslut ;)

inte alltid de blir som man planerat heller
jag skulle absolut inte ha en fux - äger en fux
mamma skulle ha en svart - kom hem med en vit

lycka till med hästletandet :)

Jag håller med Tjalfe, ut och prova massa olika. Så ser du snabbt vad du gillar och inte.
Jag har inte ridit så många araber, men min kompis köpte en för något år sen, hon var väl lite yngre än du då. Det var iaf en jättefin och snäll häst. Väldigt lugn, blev inte rädd för minsta småsak eller så utan hade väldigt bra psyke.

Hon tränade en hel del NH och red även lite western, men innan hon köpte honom hade han tävlats i både dressyr och hoppning på hobbynivå. Hon fortsatte att träna hoppning för skojs skull (fast inte i westernsadeln då;))
Jag har ridit honom ett par gånger och det var en jättefin och mysig häst. En riktig allroundhäst.
Kommer inte ihåg vad hon betalade exakt men har för mig att det var nånstans runt 40'.
Däremot inte sagt att det är omöjligt att hitta en fin arab för 30'. Jag såg en annons i somras med en arab som verkade fin, inga problem enligt säljaren, och den kostade 25. Så det går säkert att hitta.

Men kolla på andra raser också, annars kanske du missar din drömhäst:D

Jag har ett helt underbart varmblodssto på halvfoder. Hon kan skänkelvikning i trav, går superfint på tygeln i alla gångarter och tempon, kan bak-framdelsvändning, galopp på liten volt osv. Vi har hoppat 90 cm med henne men hon har kapacitet för mer.
Ägaren betalade 6000 för henne.

SUCK för dessa "sjövilda" araber.....det finns massor med trådar om araber där vi arabägare tar itu med den här myten, det är helt enkelt inte sant. Araber är underbara hästar :love::love: och dessutom hyfsat billiga, så du borde kunna hitta en med din budget.

Kan säga att de 2 mest "sjövilda" hästarna i stallet där min arab står är halvblod men ingen pratar om "stissiga/vilda/tittiga halvblod". Men folk som inte vet ett dugg om araber får vräka ur sig fördomar om dom. :mad:

Visst är det som alla säger att man ska titta på individer, men samtidigt om man gillar en viss ras så gör man det. Jag hade själv väldigt svårt för att titta på något annat än araber när jag letade häst och då letade jag "individen" med stort I inom den rasen.

Betr "bara passar till distans", min arabtjej har bättre dressyrmeriter än någon annan häst i min omgivning och tävlat i hoppning har hon också.

Vilka fördomar! Håller inte med alls... Araber är väl lika mycket individer som alla andra hästar. Tror inte heller man ska låsa sig för mycket vid en viss ras.

Vad jag tror bara (så tänkte jag iaf när jag köpte häst) så får du mer arab för 30 000:- än halvblod. Vad jag menar är att halvblod generellt är dyrare så för samma summa kanske du får en välutbildad arab alternativt ett yngre, ej så utbildat halvblod?

Lycka till!

Fördomar fördomar! Alltid samma fördomar..:laugh: Araben är en trevlig ras, och har precis som alla andra raser visa egenskaper. Jag har haft arab i 13 år, och jag var 10 när jag fick min första arab. Jag har själv ridit in henne, och hon har aldrig varit det minsta sjövild. Okej ställer du dig med en påse brevid huvudet och prasslar, så showar hon för att sedan bli cool lugn igen. Araber har en en på/av knapp på/av och på och av. Alla hästar är individer, och det finns andra individer inom andra raser med samma egenskap. Men det är just på/av knappen som folk tolkar som sjövilda araber. Araber är känsliga, men hästar överlag är känsliga.

Har nu en 2-åring undan henne, hingst och ung. Jag kan göra allt med han, han bryr sig inte. Sadel på, busa med han i hagen, och köra plast påsar på kroppen utan minsta reaktion. Med andra ord cool lugn!

Så jag har bara en sak att säga, är du sugen på arab så bli med arab. Det finns inget bättre, och jag välkomnar dig mer än gärna i arabgänget. Ses kanske på sportcuper och utställningar i framtiden.

Lite tips på arabsidor:
www.sahf.se
www.ahis.se
www.arabhingstar.forum24.se/
www.arabhastivast.se
och min hemsida som just nu inte syns eftersom jag glömt att betala den: www.123minsida.se/zenaya

Om vi säger såhär.
Jag sökte en fullblodskorsning som jag kunde ut och tävla med.
Gärna åt det smäckrare, hetare hållet.
Ett plus om den var svart med vita ben.
Samt så skulle den vara lite äldre.

Jag kom hem med en renrasig travarnording på 6år.
Han var GROV, brun och kunde ingenting :D

Leta din DRÖMKOMPIS.
Inte din drömras :)

Rasen är nog inte det viktigaste utan se istället efter en häst som har de kvaliteer du önskar. Det kan vara nog svårt till det priset, tro mig jag har precis letat häst i samma prisklass.. ;)

Ge alla raser och sorter en chans, det kan vara nyttigt att provrida hästar som inte från början känns som det du tänkt dig men som har de kvaliteer ridmässigt som du vill ha. Jag letade lite grövre ridhäst, typ kbl-travare, och förbarmade mig över att riktiga nordsvenskar var för tunga. Provade en iaf och det var verkligen en TUNG häst. Gav sen ännu en nordis en chans och nu står han hemma i hagen. Otroligt "lätt" häst att rida på, allt ifrån tung och med mkt kapacitet.

Min erfarenhet av araber är inte att de är hispiga eller problematiska rent mentalt men däremot hade jag hellre sett mig om efter en mer tålig häst, som har en starkare rygg. Jag valde bort alla fullblod när jag letade. Det behöver dock inte betyda att de är dåliga på ngt sätt. Det finns alltid nackdelar med rasen, hur man än gör. Så välj en häst som du vill ha, sålänge den passar rent exteriört sätt också (att den är lagom stor, viktbärande etc).

När du hittar rätt häst så tycker du om den oavsätt.

Min syster hade en arabkorsning och han var det mest trygga jag suttit på. Reagerade inte på någonting och det menar jag verkligen. Vi kunde bli överaskade av en flock fasaner som plötsligt gastande hoppar upp ur diket intill, det kunde komma traktorer och skördetröskar, crossar, oväder. Ingenting fick den hästen att ens röra ett öra - helt fantastiskt. Så det har nog mer emd individen att göra. Tycker att araber ofta är ganska milda. Känsliga och samarbetsvilliga. Orädda.

Syrran och jag har fem hästar. Hon tre, jag två. Hon har en arab bl.a. Jag har ett fullblod. Dessa två är de snällaste i stallet.

Man ska inte tro på fördomar.

Mitt tips är att åka och titta och provrida allt du tycker verkar intressant. Leta efter en snäll häst som ställer upp och som inte är för svår för dig, man ska vara ärlig mot sig själv. Det är stor skillnad på att rida en lite hetare häst på ridskolan eller vara medryttare på en svårriden häst och att ha den själv. Nu kommer det inte vara någon annan som kan rida till eller utbilda hästen mellan passen, utan allt kommer vara upp till dig, om du inte har duktiga medhjälpare som kan hjälpa dig. Det blir alltid roligast om hästen fungerar bra i alla lägen så du kan åka iväg med den och lära dig nya saker och rida ut utan att behöva vara orolig.

Sen eftersom du inte verkar ha dina mål klara för dig skulle jag köpa något som du kan växa i lite. Man lär sig mycket när man har sin första egna häst, så efter ett halvår kanske du kommer på att du vill tävla lite mer än vad som var tänkt, då är det bra om hästen klarar det också.

Skulle kanske leta efter något i 8-12 års ålder. En häst som gjort lite allt möjligt men fortfarande har många år kvar som ridhäst. :) Sedan vad det blir för ras är mycket en smaksak, prova lite allt möjligt och se vad du hittar. Ett halvblod, en fjording, nån korsning eller vad som. Men är du inte duktig på att utbilda hästar skulle jag avråda från en travare, eftersom det kräver en del tid att få fram gångarter och form. (Om det inte är färdigt omskolad travare med stark galopp) Halvblod är ofta trevliga men ett halvblod i rätt ålder som är frisk och välriden kostar oftast lite mer än 30 000.

Det absolut viktigaste för ett lyckat hästköp tycker jag är att hästen är 100% frisk. Fråga efter tidigare skador redan på telefon, och sedan när du hittar hästen du vill ha är det ordentlig veterinärbesiktining som gäller. Annars kommer det bli dyrt, tråkigt och arbetssamt.

Senast ändrad:

araber är jättetrevliga hästar, visst somliga kan vara heta men de är samtidigt orädda och lojala, när man har deras förtroende gör de allt för en.
en av de trevligaste hästarna jag haft har varit araber men även travare.
araber är mycket allsidiga och passar till typ allt.
men ett tips kan vara att börja leta nu, kan vara lättare att hitta en till bra pris nu än sen till sommar då priserna brukar stiga lite.
prova många och var öppen för olika raser.

Min erfarenhet av araber är inte att de är hispiga eller problematiska rent mentalt men däremot hade jag hellre sett mig om efter en mer tålig häst, som har en starkare rygg.

Va?? Araber är supertåliga hästar. (Just därför brukar försäkringspremierna vara rätt låga på araber.)

Va?? Araber är supertåliga hästar. (Just därför brukar försäkringspremierna vara rätt låga på araber.)

Håller med! Araber är inte så himla hispiga som alla tror jag har själv en arab, och jag både hoppar och rider dressyr.:love:
Han har dessutom gått fälttävlan. så dom klarar någ det mesta:banana:
Så jag röstar för Arab :rofl:

För den pengen du är beredd att betala tror jag att en arab är en jättebra häst att leta efter. Dom brukar vara bra allround hästar.

Dom två araberna jag har haft har naturligtvis varit olika men det som dom hade gemensamt var att dom var supertrevliga att hantera. Sen att en hoppade väldigt bra och en annan var mer lämpad för dressyr är en annan sak, men så är det ju med alla raser.

Lycka till med häst letandet! :)

Alla hästar är ju olika, har själv ett femårigt fullblod som är väldigt lugn och lätt hanterlig, men man brukar ju alltid få höra hur nervösa och rädda de är osv.
Jag tror inte rasen spelar så stor roll, utan tkr individen är viktigast.. sedan tror jag det kan vara svårt att hitta en häst för 30.000, om de inte har gått ner i pris nu sen jag letade i höstas...

Hehe, nej man väljer sällan vad man tänkt sg från början :angel:

Jag skulle ha en trevlig vän, det var den största ambitionen. Hade inga tävlingsambitioner, men tänkte mig iaf lite klubbtävlingar för nöjes skull.
Inte ett sto, no way! Hingst eller valack, så var det bara. Ingen sabla märr som blev helt galen vid brunst :devil: . En ovanlig färg/teckning.
En pigg och framåt häst, men inte hetsig och inte en massa nerver på utsidan. Inte en massa tjafs. Liv och bus - gärna det, men inte extremt. Ett kallblod eller kallblodskorsning, naturligtvis..

Jag köpte ett sto, som dessutom är en varmblodig travare med ädelt utseende efter sin far. Knappt 7år gammal vid köpet. Vid provridningen testade hon en hel del; bocka, resa sig upp till hälften, backa, skutta åt sidorna..vad som nu hade kunnat få mig ur balans. Efter en timme i skritt och trav i skogen var hon rätt trött, efter en halvtimme till (i hage/paddock) var hon genomsvettig..
Idag kan jag knappt säga vad som fick mig att öht åka och provrida (åkte från Stockholm-Vetlanda, det var inte direkt grannstallet..). Men jag ångrar mig inte.
Hon har gett mig många duster, tårar och svett har flödat.. Men vi har haft ännu fler underbara stunder och turer under det gågna året! :love:

Följ hjärtat, titta på individen. För 30.000kr bör du kunna hitta en trevlig häst, priserna är inte höga just nu..

Har ingen större erfarenhet av araber men dom jag sett var antingen det colaste eller absolut hispigaste, det finns nog hela skalan.
Det var en westernarab med i götebogs horseshow för ett par år sen.
Helt otrolig fullt ös i total kontroll i motsats till en som jag mötte på en ridtur.
Så hispig att ägaren inte ens kunde leda den förbi våra hästar.
Jag tror vi väntade i 10 min innan vi tog oss förbi.
Har aldrig förr träffat en så tossig häst.
Köp en trevlig häst, rasen är inte så viktig.
Vet du vilket stall du skall stå i så kan man ju spana vad dom har för hästar där.
Finns det många ridtravare så får man ju mer att prata om med de andra i stallet om man själv har en.
Tex en arab i ett stall med bara fjordingar, kanske blir lite ensamt då.

Har haft araber i 18 år och inte en enda har varit sjövild,snarare tvärtom.Visst är det mycket individuellt om hur just den hästen är.Men dra inte alla araber över en kant.Har 2 araber nu och de är cool lugna.

Här ser ni

http://www.youtube.com/watch?v=iL2TEGgQzQg

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 603
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve