Köpa betäckt sto?

H

HallonDoft

Jag har hittat ett sto som jag har blivit totalt kär i! Ett maffigt ardennersto!
Har inte varit och kollat på henne än men planerar att göra det om jag lyckas övertyga sambon! :angel: Så det är bara tankar jag har runt detta nu, det bör väl tilläggas så man inte får Bukemaffian efter sig!;)

Nu till "problemet", stoet är tydligen betäckt! Jag har absolut inga planer för att ha föl och heller ingen erfarenhet av det!
Vad gör man?! (Jag vet inte hur långt hon är gången). Lämnar man sin nya kärlek och går vidare, kan man vara så egoistisk att man överväger abort av fölet? Överväger man det hela och låter stoet föla för att sedan sälja? Hästen i fråga är relativt ohanterad men lättlärd och snäll. Är det naivt att ens tänka tanken på att skaffa ett betäckt sto!? Han som säljer är en äldre herre som inte längre har möjlighet att hålla alla sina hästar pga åldern och läkares inrådan. Råd och hjälp kring detta vore tacksamt!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Köpa betäckt sto?

Spruta bort det går att göra typ 30 dar efter betäckning så jag antar att du är sent ute. Nu spikar jag inte det men jag har för mig att det är så. :)

Jag har tanter av den rasen och har du några frågon ang ev fölning så tjoa till bara. Med andra ord: Tveka inte! Köp henne. Du kommer troligtvis vara fast i ardennerträsket sen;) Har du frågor ang rasen med så är det bara att fråga. jag har haft några såna här under några år nu.

Haha tack för stödet!!
Det som jag funderar över mest är att hon är så pass ohanterad, jag vill ju sätta igång med henne, men kanske kommer få vänta nu då om hon är på tjocken så att säga! ;)

Sen är det plats och ekonomi!

Att vara dräktig är ingen sjukdom utan naturligt tillstånd,så man kan göra allt med en dräktig häst om man inte vill tävla,eller höjdhoppa :idea:

Det är nog bara du som kan svara på den frågan egentligen ;)

1. Har du råd med två hästar? (dubbel försäkring, dubbel hovslagare, veterinärvård.. etc)
2. Har du tid med två hästar?
3. Känner du att du klarar av att fostra ett föl?

Kan du med säkerhet svara ja på dessa frågor så ser jag inga hinder för att du köper stoet.

"Komma igång" med stoet kan du ju göra även fast hon är dräktig :)

Jag ser egentligen inget problem :)
Sätt hästen i en bra flock, där fölet för växa upp i flock, du behöver inte hantera det mer än vid verkning och avmaskning (vi hanterar inte våra mer än så) och sen kan du ju alltid sälja fölet om du känner att du inte har tid/råd/kunskap. Det går att sälja fölet innan det ens är fött och sen låta fölet gå med mamman tills det är avvant .

Jag köpte ett betäckt haflingersto fr Österrike och det fungerade alldeles ypperligt. Jag sålde fölis när hon var ca 6 mån till en kompis för självkostnadspris.
Faffie ar inte heller så mycket hanterad, hon var inkörd när hon var ung sen var hon nog bara sutten på. Iom fölis så tog det nog 3 mån innan jag red för första gången det var mycket promenerande innan o mycket pyssel o plock. Kände att hon litade på mig o att jag litade på henne. Visst vi hade våra duster men inget som gick överstyr utan det kunde lösas med ömsesidig respekt.
Så det jag menar är att finns en fölunge så blir det inte att man har så bråttom utan att man hinner lära känna varandra ordentligt.
Hon är tyvärr borta nu men jag kommer nog aldrig att komma så nära en pålla igen....
Så är du säker på att hon är den du vill ha så är inte ett föl skäl nog att inte köpa henne./L

Känner du att du orkar med föleriet (dräktigt sto, fölning, hålla föl etc) med allt vad det innebär (uppstallning, tillräckligt stora boxar, fölsällskap etc) så tycker jag inte det finns några hinder för att köpa hästen om du tycker om den även IRL.

Tråkigt nog verkar det vara väldigt trög marknad för ardenner (om man kollar t ex blocket.se), så det kan ju vara lite trist att bli av med fölet om du inte vill behålla det. Något som kan vara värt att tänka på eftersom det ändå kostar lite pengar att stå med två hästar (som andra redan nämnt).

Tackar alla för braiga tips och ideér! Men jag får nog dessvärre inse att jag varken har kunskap om dräktighet, föl och fölning. Dessutom kan det bli tight om plats i stallet! Jag får nog lämna idén på denna fina häst!
Men jag ska inte lägga ner helt min ardennertanke!! Samma herre har en yngre fömåga, ett fux som inte alls är illa heller! Ska sikta däråt tror jag! Men som sagt, sambon måste övertalas! =)

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 318
Senast: Masse
·
Avel Jag blev så inspirerad av alla hingstletartrådar, men ville inte kapa någons tråd så jag skapar en egen. Jag vill i framtiden betäcka...
Svar
2
· Visningar
1 000
Senast: AmyPond
·
Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 450
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 649
Senast: Myelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka