Köpa beg. sadel via annons?!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Zeena
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 991
Z

Zeena

Vad är brukligt?
Löser man ut sadeln på posten för köpesumman? Och om man då provrider och den inte passar, och man skickar den tillbaka så kanske inte säljarn löser in den ingen :confused: !

Hur har ni gjort om ni köpt sadel på annons?

Sv: Köpa beg. sadel via annons?!

Jag har inte köpt sadel på annons utan fått de utprovade av sadelmakare. Jag skulle heller inte köpa sadel på annons som är osäker på o den passar hästen.
Så det blir ju lite chansning. Du får komma överens med säljaren hur du kan göra om den inte passar eller sälja den själv.

Är det någon som blivit blåst vid köp? Funderar på att köpa en sadel via annons. Vet att storleken passar men hur är det med innehållet. Någon som varit med om att det legat något annat än den beställda varan i paketet?
Har köpt så tidigare utan problem men denna sadel är lite dyrare.

Vet att sadeln passar, men det kan ju visa sig att den är skev eller skadad på annat sätt som säljaren inte uppger eller vet om. Inte alla som ser om sadeln blivit sne...
Jag vill att hon som är sadelutprovare kollar den och är den inte ok så vill jag ju skicka tillbaka den...
Så jag bara undrar hur andra gjort som köpt på annons...

Köper du i butik så är det väl som regel 8 dagars öppet köp om jag inte minns fel? Av privatperson så tror jag att man måste avtala vad som gäller just vid detta köp. Själv hade jag ju absolut inte tagit tillbaka en sadel som jag skickat till någon och om köparen hade föreslagit något sådant så hade jag hellre avstått från att sälja. Det är rätt mycket bök med att emballera och skicka en sadel, det kostar den del plus att den ju faktiskt kan ta skada vid transporten med. Då säljer jag hellre till någon som kan komma och provrida i sadeln och hämta den själv.

Visst finns det säljare som blåser folk på Nätet men det är en risk man får ta som köpare. Personligen hade jag inte köpt en sadel utan att se den på hästen först. Ibland kan det ju vara så att man haft en likadan förut så att man vet att den passar hästen i storlek i alla fall och då är det ju bara att hoppas att sadeln är ok och varsamt behandlad av fg ägare.

Det är ju alltid svårt det här med betalningen också, ingen vill ju betala först och få varan sen eller vice versa så postförskott eller efterkrav är oftast det enda alternativet. Beg sadlar för några tusenlappar kan man väl riskera men jag hade ju inte handlat för 10-15000 precis!

Postförskott eller efterkrav enda alternativet för mig i alla fall. Och bara om det inte rör sig om så mycket pengar. Har man otur så ligger det en tegelsten i paketet när man öppnar det! Du får heller inte öppna det först, för att kolla innehållet, för att sedan betala. Det är en chansning man får ta och jag har i alla fall aldrig blivit blåst.
Däremot så köpte en kompis till mig en Kieffer wien nyligen på annons. Den skulle enligt säljaren vara i mycket gott skick och 8 år gammal. Detta är ju en märkessadel så de ska ju vara helt ok och riktigt fina efter 8 år, tänkte hon och slog till. Snacka om att hon fick en chock när hon öppnade paketet! Sadeln var helt missfärgad och MINST 20 år gammal! KNAPPAST välskött utan snarare slut..... Hon fick efter mycket om och men tag på säljaren som bara sa att hon fick skylla sig själv som inte bad om öppet köp! Min kompis skickade i alla fall tillbaka sadeln till säljaren mot eftrekrav och om hon inte löser ut den så polisanmäler hon.
De flesta är nog ärliga, men tyvärr så finns det rötägg....

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 205
Senast: MiniLi
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 003
Senast: Tora
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
643
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 167
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025