Köpa bärbar PC

athena

Trådstartare
När (om...) jag snart får tillbaka på skatten så planerar jag att köpa en ny dator. På min gamla är CD-enheten trasig och den har rätt många år på nacken, så nu är det dags :).

Behöver lite input över vad jag ska ha. De enda krav jag eg har är att det ska finnas DVD-brännare på den och helst inbyggt trådlöst nätverkskort.

Nu har jag en Dell men det är ju datorn från Hell... ;). Har kikat lite på elgiganten.se och det finns ju maskiner för omkring 7000:- som verkar passa, en sån borde man väl klara sig med eller?

Vad ska man mer tänka på?

Sv: Köpa bärbar PC

Tja bra batteritid om man vill vara mobil. Det är enda nackdelen med min dator, att den bara har 2-3 timmar batteritid.

Tillräckligt med utrymme på hårddisken. Beror på vad man ska göra med datorn.

Ska man bära med sig datorn är det fördel om den är liten och lätt. Jag har 14,1" widescreen, och jag upplever den som precis lagom stor.

Processorn är viktig, men sånt kan jag inte så mycket om. Processorn avgör hur snabb datorn är, bärdbara datorer är generellt ganska långsamma så köp inte den med billigast processor.

Sen är det ju mycket annat man som kan vara intressant. T.ex. vilka program följer med (antivirus etc), hur många usb-portar och var sitter de, hur är högtalarljudet, finns bluetooth eller IR? Fjärrkontroll kan vara kul att ha, vill man kunna göra röst- eller videosamtal via Skype e.d. är det praktiskt med inbyggd webkamera och mikrofon. Och så vidare.

Sen så är det ju så att köper man en bärbar dator för 7000 så får man en budgetdator. Vill man ha ut mer av datorn måste man lägga mer pengar än så.

Såg att PC city hade massa thinkpads t43 billigt, och där har du kvalite!

Dell brukar har rätt så billiga och vettiga priser www.dell.se

MEN glöm INTE köpa extra garanti, det kvittar vilken modell eller märke så glöm inte det.

Jag köpte en bärbar i våras och det blev en Acer Aspire, tror att modellen heter 3004. Min krav var 512 Ram, DVD-brännare och inbyggt trådlöst nätverkskort. Jag klickade i det på Pricerunner och den här uppfyllde kraven och kostade knappt 6000:-. Än så länge fungerar den utmärkt och räcker bra för det jag gör; surfar, betalar räkningar, laddar ner lite musik, skriver något dokument, kollar på film etc. Jag läser en kurs på distans vilket innebär lite programmering och det räcker den också för. Jag har också haft videosamtal med min handledare och det funkade bra.

Det som inte är så bra på den är batteritiden och att portarna inte sitter där jag skulle vilja ha dem. För mig var priset den viktigaste faktorn och jag är nöjd med vad jag fick för pengarna.

Blir inte en sån till...

Jag har en DELL XPS 12,1" och den funkar finfint. Är dessutom SNABBARE än min stationära (samma processorhastighet) vid konvertering av bilder och programhantering.

Tips på vad man bör titta efter i spec är:

MYCKET internminne (Gärna 1gig eller mer)
Dubbelkärning processor (Dual Core) Det får du INTE på 7000:- (Du BÖR säkra för Windows Vista framöver med...annars får du bara byta dator igen när supporten för Win XP försvinner.
Batteritiden (Kan iofs göras bättre om man ställer ner förbrukningen på skärmen)
Känslan när man använder tangentbordet (Knapparna ska ju inte kännas svampiga eller så. Man ska trivas med det.)
Vilken programvara som följer med, tillbehör m.m.

(Du BÖR säkra för Windows Vista framöver med...annars får du bara byta dator igen när supporten för Win XP försvinner.
<ironi> Ja, det är viktigt tänka på det. Kommer nog bara ta 7-10 år innan det händer och sen 3-5 år till efter det som det går bra att använda ändå. </ironi>

Liknande trådar

IT & mobiler Ja, det är en verklig djungel att försöka hitta rätt i... Och jag skulle behöva lite råd och tips om bra modeller. Några krav/önskemål...
Svar
5
· Visningar
1 079
Senast: Baka_kun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18