Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur dumt är det att köpa en dponny som är 6år och som nu är 147cm?
Hur stor är risken att den växer över och blir liten stor häst istället?
Hur mkt brukar de växa sista åren?
Fast hästen blir ju inte immun för kontrollmätningar i framtida tävlingssammanhang för den saken skull.Inga problem att få den till D-ponny även om den skulle vara 150 egentligen. Tyvärr är det så det funkar.
Hur dumt är det att köpa en dponny som är 6år och som nu är 147cm?
Hur stor är risken att den växer över och blir liten stor häst istället?
Hur mkt brukar de växa sista åren?
Fast hästen blir ju inte immun för kontrollmätningar i framtida tävlingssammanhang för den saken skull.
Jag är egentligen inte speciellt insatt, men är rätt övertygad om att jag läst om flertalet fall med kontrollmätningar både nationellt och internationellt senaste åren? Spontant kommer jag att tänka på fälttävlans/dressyr"ponnyn" MustangNja, alltså jag vet många "ponnysar" som egentligen är 150. Det dras av mer för skor än vad skorna oftast är höga och med en nyverkad är det inte så svårt att få dem till 148. Är de någon mm för mycket så brukar det förklaras med att de är spända osv och så får man stå kvar tills de är 148, typ Även på internationella tävlingar, har aldrig hört att någon skulle få problem.
Det finns extremt många som på pappret är 130, 140 eller 148 om man jämför med andra "mellanliggande" mankhöjder. Att det är så många ponnysar som är precis på gränsen är ingen slump utan man mäter ofta för att få dem så maxade som möjligt.
Nja, alltså jag vet många "ponnysar" som egentligen är 150. Det dras av mer för skor än vad skorna oftast är höga och med en nyverkad är det inte så svårt att få dem till 148. Är de någon mm för mycket så brukar det förklaras med att de är spända osv och så får man stå kvar tills de är 148, typ Även på internationella tävlingar, har aldrig hört att någon skulle få problem.
Det finns extremt många som på pappret är 130, 140 eller 148 om man jämför med andra "mellanliggande" mankhöjder. Att det är så många ponnysar som är precis på gränsen är ingen slump utan man mäter ofta för att få dem så maxade som möjligt.
Min var färdig i kroppen tidigt. Hon mättes till 1,40 på hösten som fyraåring och har inte växt sen dess. Dock musklat om/på sig så klart, men höjden har inte ändrats. Hon har generellt växt väldigt jämnt, såg "färdig" ut tidigt, och har aldrig haft det där valpiga unghäst-utseendet.
Sen är väl följdfrågan, hur "hemskt" är det om den blir "för stor"? För mig som vuxen ponnyryttare hade ju inte skillnaden mellan 1,48 och 1,50 haft någon betydelse alls, för andra är det viktigt.
Jätte dumt för oss då det är dottern som ska träna och tävla den och en så pass liten stor häst tappar väldigt mkt i värde tyvärr.
Ja det är en speciell.Då är det självklart ett annat läge. Finns det en speciell ponny ni funderar på nu? Jag hade inte avstått från drömhästen om mankhöjden var det enda negativa, men finns det inte en specifik ponny är det väl bara att titta på äldre ponnyer som växt klart eller är lite mindre? Vet du hur stora föräldrarna är om det är en ponny ni är intresserade av?
Det finns ju många fina ponnyer, är denna så speciell att det är värt att ta chansen?Ja det är en speciell.
Vet tyvärr inget om föräldrarna då den är importerad utan stam.
Vadå avrundar de nu för tiden? Så var det inte förr, då fick man exakta sittror på millimetern..Personligen hade jag inte tvekat om ni får den till ett bra pris (med typ riskavdrag på priset) och det är just den ponnyn ni verkligen vill ha. En ponny kan i praktiken vara 149,9 cm hög med skor och ändå bli mätt till D-ponny då man först drar av 1 cm för sko och sen avrundar man neråt till närmaste hela cm.
Vadå avrundar de nu för tiden? Så var det inte förr, då fick man exakta sittror på millimetern..
Känns ju jättekonstigt att de skulle avrunda neråt nästan en cm?
Jätte dumt för oss då det är dottern som ska träna och tävla den och en så pass liten stor häst tappar väldigt mkt i värde tyvärr.
Vadå avrundar de nu för tiden? Så var det inte förr, då fick man exakta sittror på millimetern..
Känns ju jättekonstigt att de skulle avrunda neråt nästan en cm?
Där ser man!Nu har jag bara skumläst men jag kan inte hitta nåt om det i mätreglementet.
http://www.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_10323/cf_559/M�treglemente f�r ponny_2012.PDF
Eller jo, läste igen och det står visst det:
"Om ponnyn är skodd avräknas 1 cm från mätresultatet. Ponnyn ska vara normalskodd för ridsport. När avräkning för eventuell sko är gjord avrundas mätvärdet nedåt till närmsta heltal. Detta resultat anges som uppnått mätresultat. "