Köp utomlands?

Rea

Trådstartare
Om man skulle köpa en häst i tex Danmark, vad krävs för att få ta hem den till Sverige?
Jag, som bosatt i Skåne har ju väldigt nära rent geografiskt sett till Danmark och kan därför tycka att även deras salumarknad kan vara värd en titt. Låt oss låtsas att jag efteratt ha letar runt lite hittar hästen med stort H hos grannen i väst och bestämmer mig för att köpa den. Men vad ska man tänka på, importtillstånd, skatter, veterinärbesiktning, försäkringar etc ? Bron gör ju det enkelt att köra över och hämta själv.
Hur har ni gjort och vilka konkreta tips kan ni ge mig?

Sv: Köp utomlands?

Hej!

Jag har köpt 4 st islandshästar i Danmark (jag antar att det är islandshäst du har tänkt köpa ;) ). Först och främst ska du göra en vanlig veterinärbesiktning som här i Sverige. Det behövs inte för exporten men för din egen skull och för försäkringsbolaget i Sverige.

Det som konkret behövs för export är att en distriktsveterinär (kredsdyrleger på danska) ska undersöka hästen strax innan den åker (jag tror det är senast 48 timmar innan) för att se att den är i resbart skick. Denna veterinär kan ENDAST bokas skriftligen så se till att säljaren gör detta i god tid innan du ska hämta hästen. Hästen måste också ha hästpass och detta ska vara klart innan distriktsveterinären kommer. Sen är det bara att hämta din häst!

Har du varit och tittat på någon redan? Jag kan PM:a dig tips om var du hitta bra hästar om du vill.

Katrin

Alla tips mottages :bow: . Visst är det raggsocka jag letar ;) .
Du skriver att hästpass måste vara klart, är det för exportens del eller importen. Det är inget man kan ordna här i Sverige.
Jag tänker mest på att OM man hittar en häst som är utan pass så kan det ju ta en jäkla tid innan hästpasset blir klart. Eller det gå kanske fortare i Danmark?

/Kristel, som väntat fleeera månader på sin hästs pass :crazy:

Hästpasset ska vara klart innan men det går mycket fortare i Danmark. Tänk på att boka den som gör signalementsbeskrivningen också i god tid. För mig krånglade det en gång men själva passet gick fort. Jag tror det tog ca 1 vecka. I Danmark utfärdas passen av ett gemensamt förbund och de verkar ha bättre resurser än här i Sverige.

Katrin

Inget tror jag.
Min häst kom till sverge med inga papper inte förens den varit i sverge 2 månader fick vi papprena. Men när den kom kom den som "okänd"

Smartast är alltså att hitta en häst som redan är id säkrad och har pass. Sen tillkommer vet.besiktning i Danmark, för att hästen ska kunnas försäkras i Sverige + att distriktsveterinären ska ge sitt ok för avfärd.
Är det rätt uppfattat :D ?
Behöver man import tillstånd eller är det bara till att köra över bron och se glad ut?
Anmäler man till försäkrinsbolag innan eller efter ankomst, krävs det besiktning i Sverige sen för att försäkringen ska träda ikraft?

Massor och åter massor av frågor ;)

Min kom till sverge utan vet. bes m.m
Dom körde bara över och hämta henne.

Senast ändrad av en moderator:

Du har uppfattat det helt rätt.

Det behövs inget importtillstånd om du köper som privatperson. Är du företagare så ska du söka tillstånd.

Man anmäler innan till försäkringsbolaget så hästen är försäkrad innan den åker. Sen är det bara att faxa in det danska besiktingsprotokollet=det behövs ingen ny besiktning i Sverige.

Sen finns det ju de som gör som någon annan skrivit, dvs att de tar in hästen utan att fixat allt detta. Blir man stoppad så kommer man inte in med hästen utan får vända, hur det blir med böter vet jag faktiskt inte.

Min häst var försäkrad när den gördes över bron men besiktides senare i sverge. då det handla om rätt höga summer som hästen var värd även som okänd

Fladde skrev:
Min kom till sverge utan vet. bes m.m
En liten fråga bara Fladde.
Är det den hästen som nu eventuellt ska bli utdömd pga diverse hältor som den haft av och till sen du fick henne, har för mig att du skrivit om en häst som kom till Sverige och att det var något "konstigt" med hennes bakgrundshistoria?
Rätta mig gärna om jag har fått det fel för mig.

Senast ändrad:

Fála skrev:
Man anmäler innan till försäkringsbolaget så hästen är försäkrad innan den åker. Sen är det bara att faxa in det danska besiktingsprotokollet=det behövs ingen ny besiktning i Sverige.
Det stämmer, men vad man skall tänka på är att se till så besiktigande veterinär använder det sk BLÅ formuläret på flera sidor (det som har en blå kant runt hela intyget). Det är inte alla förs.bolag som godkänner något annat. Det fick en bekant till mig erfara och h*n blev tvingad göra om besiktningen hemma i Sverige. En bra rekommendation är att besiktiga hästen på klinik med spattröntgen.

Danskarna är härliga och det finns många fina hästar i DK, men - det finns mycket sk-t också. Jag har varit över och köpt 3 hästar under de senaste åren och fått se både det ena och det andra.

Mest prisvärda är hästarna på Jylland. Jag har brukat ta en långhelg och bo över så man haft chans att både kika på fler hästar och även provrida den/de man fastnat för mer än en gång.

Har du varit inne på Joras och kikat, där finns många annonser.

Fördelen med att åka till DK för oss här nere är väl egentligen inte priserna tycker jag, utan att man under samma resa får chans att se så många fler hästar på olika ställen än i avlånga utspridda Sverige.

Jo, jag har ju varit inne på Joras, tyckte mig hitta en del trevliga typer och därav mitt intresse att faktiskt ta reda på HUR omständigt det är att bemöda sig med att åka över.
En tur till Danmark är aldrig fel ;) .

kristel skrev:
En liten fråga bara Fladde.
Är det den hästen som nu eventuellt ska bli utdömd pga diverse hältor som den haft av och till sen du fick henne, har för mig att du skrivit om en häst som kom till Sverige och att det var något "konstigt" med hennes bakgrundshistoria?
Rätta mig gärna om jag har fått det fel för mig.

Jo det är den.
Nä inte mer än att "hästandläkaren" varit väldigt dum med henne.
Hon blev halt när hon varit i sverge 3 månader och i min ägo ca 3 veckor.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka