Konvalescens lymfangit

Jane_Done

Trådstartare
Ja, vad har ni för erfarenhet av det? Jag upptäckte lymfangiten torsdag klockan 18 och den lär ha blivit akut mellan 15-18 den dagen. Det fanns ett sår på utsidan av kotan som uppkom på söndagen och som jag tvättat och lagt spritbandage på, måndag och tisdag var han helt torr i benen.

Veterinären gav pencillin och antiinflammatoriskt och smärtstillande. Torsdagen kunde han knappt stödja på benet, fredag morgon engradigt halt. Såret varar, svullnaden har gått ner markant och han kommer att få pencillin tom tisdag.

Så vad är era erfarenheter om återhämtningen? Hur lång tid kan det tänkas ta?

Sv: Konvalescens lymfangit

De brukar bli bättre under pencellinkuren, men låt hästen ta det lugnt sålänge den är halt. Det brukar göra ganska ont.

Jag tycket att du bör märka skillnad utav penicillinet på ca 3 dagar. Håll gärna benet lindat om det går för då brukar svullnaden gå ner mycket fortare. (Iallafall på min häst som haft lymfangit några gånger).

Lycka till!

Vår står på samma, han har m e m kronisk lymfangit i ett bakben efter en olycka förra året. Emellanåt blossar det upp och hans fullblodsben ser ut som en telefonstolpe. Mycket rörelse för att hålla igång cirkulationen, han rids inte när han är halt, men går i hagen (så klart) och så fort han visat att han piggnar till tar vi vid där vi slutade.

det går egentligen inte att svara på det för det är högst individuellt men det kan ta 10 dagar innan svullnaden försvunnit helt.

Ja cirkulation är just knäckfrågan. Hästen står ju i sjukhage nu vilket kanske inte är helt optimalt men å andra sidan känns det ju inte bra att ha honom i stora hagen med unghästarna heller. Med tanke på hältan alltså.

Sjukhage hade jag absolut undvikit just p g a behovet att röra sig. Det kan ju faktiskt bli värre om de står stilla (som hos oss där det blivit m e m kroniskt men av andra anledningar).

Vår kan vara halt när han släpps ut, men redan efter 30 minuter har svullnaden gått ner och han rör sig rent. Han haltar för att det spänner, och då ser jag det som värre att gå i liten hage.

Släpp ut honom i stor hage! Led honom varje dag vid handen så att benet INTE svullnar. OM han står med svullet ben många timmar varje dag är risken stor att det blir kroniskt, och det är INTE kul. Så väen om han är lite halt när du släpper ut honom så ska du se att det blir bättre om han rör på sej!

När mitt sto fick lymfangit härom året lät jag henne gå ute dygnet runt (augusti/september) för att hon skulle få röra på sig så mycket som möjligt, efter order från veterinären.

Det tog ganska precis en månad från det att hon fick lymfangit tills hon var så pass återställd att hon klarade av att verkas.

Tja, jag frågade veterinären om var jag skulle ställa honom. Särskilt med tanke på att han linkade fram. Sen tänker jag att det nog inte så bra att stå med flocken om de ska galoppera iväg någonstans i vår stooora hage eller försöka försvara sig när de ska gnabbas.

Det är skoning jag har i åtanke faktiskt, han skulle skotts i fredags.

Kan man inte dela av den stora hagen så att han får liiite mera än sjukhage att röra sig i??

Annars får du helt enkelt promenera så ofta du hinner..

Jag skulle vänta med att rida tills svullnaden varit borta minst 2 dagar, kanske börja med att longera/tömköra ist så att du kan se hur han rör sig.

Här om veckan fick mitt sto ett sticksår (framben)som gav lymfangit. Hon blev satt på samma kur som din och det vände markant dagen efter redan. Svullnaden var helt borta på 4 dagar.
Under tiden gick hon i hage (hon går själv iofs)och jag promenerade dagligen med henne och tömkörde så fort hon inte verkade störd av varken sår eller svullnad.
Hon skoddes när lymfangiten var som värst (samma dag veterinären kom)och det gick faktiskt bra. Jag var rätt oroad först men min hovslagare var försiktig och hästen stod snällt. Det hade hon Inte gjort om hon hade tyckt det var obehagligt.
Efter åtta dagar satte jag igång henne igen.

Mitt sto vart så dålig att hon hyperventilerade av smärta och hon kunde inte stödja på sitt svullna bakben. Efter att hon fått smärtstillande och annat ville hon fortfarande inte stödja på benet men veterinären sa att jag skulle tvinga henne att gå ut och gå minst en gång om dagen samt ha henne ute dygnet runt ifall det var möjligt. Jag tyckte att det kändes hemskt just ifall hagkompisarna skulle springa runt men veterinären sa till mig att all rörelse var bra rörelse.

Sålänge hästen inte är halt är motion i lagom mängd det bästa, men i ditt fall verkar det bara vara att låta penecelinet sköta sitt och vänta ut. Lycka till:D

Jag hade bett veterinären om delendium (heter något liknande) och låta henne stå lindad med det som omslag på nätterna för att hjälpa till att dra ut "skiten" i såret och rör på hästen i den mån det går.

Jag kanske ska läsa inlägget lite noggrannare innan jag svarar:angel:

såg nu att du låtit den stå lindad med spritbandage:D

Tack alla för svar!

Det låter ändå rätt hoppfullt med ditt förlopp Corax. Svullnaden var bättre idag också, såret har slutat vara och vi promenerade och han var rejält pigg.

Så nu håller vi tummarna att han är utan svullnad imorgon som är sista dagen för pencillin så borde jag kunna släppa honom onsdag-

Tyvärr kan jag inte bygga hage i hagen utan vi är hänvisade tilll sjukhagarna.

Hej!

Där jag jobbade fick vi en häst med lymfangit.. Hon skulle ledas minst 3 gånger/dag i minst 1 timme/gång (vets order).. Blä! säjer jag bara. Så ut och rör på pålle, ju fortare svullnaden gårner desto mindre risk för kronisk..

Hästen på jobbet fick kronisk då vi inte hann gå alla dessa timmar och vi inte hade några rena hagar alls:-(. Det var lervälling till knäna och där släpper man ju inte gärna hästar med stora vätskande sår..

/ Lavinia

Hej!
Jag har haft en häst som fick lymfangit i våras. Han hade ett litet sår på höger fram kota som sedan vart infekterat av all lera i hagen. Han blev skinnflådd på hela utsidan av benet+ att fler sår dök upp.
Benet var lika tjockt som hans knä, vet. kom ut och gav smärtstillande + antibiotika. Så fort febern går under 38 grader ska de röra på sig oavsett hälta för att undvika "elefantben"(förutsatt att dom fått smärtstillande). Min häst vart frisk på ungefär 8-10dagar.

Tvätta såret med Hexocil (shampoo som skall verka 5-10min) 2 ggr per dag, hjälpte väldigt bra för min pålle!

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 990
Senast: Bluefish
·
Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
835
Senast: Jennnnka
·
Hästvård Hej! Jag håller på att bli tokig över detta. Förra året gick jag omkull med min häst (väldigt otippat då hon är väldigt säker på sina...
Svar
1
· Visningar
1 200
Senast: trollmamma
·
Hästvård I lördags blev min herre sparkad på framknät och jag tittade på det på kvällen (var inte med när det hände, var medryttaren som hade...
Svar
12
· Visningar
10 557

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka