Konvalecent som tunnar ur?

toughcookie

Trådstartare
Min fullblodshingst står på strikt boxvila pga en fraktur. Nu har han börjat tunna ur och jag behöver förslag på vad jag kan ge för foder som han inte går i taket av.
Jag har ett hö med 48g smrp och 7.9 i energi. Inget kanon hö men vi hade ju inte direkt räknat med att behöva fodra med så mkt hö såhär års.
Han pillar i sig 8-10 kg av det höt, lite olika på vad han är på för humör. Jag slår även gräs kanske 10kg/dag.
Han vägrar äta kraffts produkter annars slinker det mesta ner....
Så ni utfodrings kunniga, vad och hur mkt vågar jag ge?
(givetvis är han avmaskad och tänderna kollade!)

Sv: Konvalecent som tunnar ur?

Jag har själv en konvalescent på box hemma, tycker hon funkar bra på lusern (ger 2 kg per dag), linfrökaka (0.5 kg) samt olja (ca 2 dl per dag). Blandar oljan med kornkross (några dl bara) och passar på att röra ner mineralerna där. Kli skulle man kunna ge om man vill. Det blir ju ganska mycket protein och Ca från lusern, försök reglera med olja och ev. fosforbalans.
Jag ger henne nästan mer i krubban nu än när hon gick i full träning men har bytt ut havren mot lusern. Hon har alltid varit lättfödd men magrade ur i början av konvalescensen trots god aptit på hösilaget. 12 kg med värdena 8 MJ 56 g smbrp. (Nu äter hon hö.) Av någon anledning verkar det vanligt att de magrar ur vid ofrivillig vila på box. Min går i sjukhage och är inte deprimerad på nåt sätt.
Lycka till! /Somi

Men hur löser du det med kornkrosset? har du egen kross?
Ger du lucern hack eller pellets, min är måttligt förtjust i hack och skulle nog inte trycka i sig två kg/dag

Jag ger pellets från Dangrönt (säljs där Hippo säljs), tycker bättre om den strukturen är lite större och inte så stenhårda, mer porösa.
Ger inte kornkross för näringens skull utan för att jag råkar ha hemma och det binder oljan bra. Min häst gillar inte blöt, kletig lusern.
Mvh/Somi

Mitt råd efter egen erfarenhet är kraft lucern hackat strå blandat med vetekli och linfrö också ordentligt med vatten och blanda om det till en god gröt. Har haft min fullblodsvalack i 9 år och han har alltid haft svårt att hålla hullet, speciellt när han varit konvalecent. Vräkt på honom mat men inget har hjälpt. Bytte till detta och trots vila (och att han nu är 17 år) så är han kanonfin i hullet har aldrig varit så rund och fin innan. Så mitt råd är att prova.

Han har varit lite kinkig med blöt mat tidigare men nu har jag lyckats vänja in honom så jag ska prova med ditt förslag fast kanske byta ut hacket mot pellets för det har han ätit förut så jag vet att det slinker ner. Linfrö har han fått hela tiden så det borde inte vara nått problem.
Känns lite konstigt att plötsligt behöva fodra UPP honom när jag hela hans löpkarriär varit tvungen att passa så han inte blev för fet!!

Pellets är inte jämförbart med hacket, det är just strukturen på hacket som ger effekt. Mitt fullblod har tidigare fått pellets utan att få upp hullet vilket han får med hacket. Hacket räknas som grovfoder med det gör inte pelletsen så jag tror det är skillnad hur de kan tillgodogöra sig det. Mina äter inte när de fått andra märken av lucernhack men just krafts lucern hackat strå är mkt finare i grovlek så den äter de med glädje tom de riktigt kräsna hästarna (om man blötar det, torrt är de inte förtjusta i det).

gylle skrev:
Hacket räknas som grovfoder med det gör inte pelletsen så jag tror det är skillnad hur de kan tillgodogöra sig det. ).

Jo,pelletsen räknas också som grovfoder!
Men jag håller med om att hacket verkar ge bättre hull, fungerar bra på mitt svårfödda fullblod också.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 705
Senast: Dornes
·
Foder & Strö Hej! Jag har ett 26 år gammalt varmblodstravarsto. Hästen har fri tillgång på hö med MJ/kg foder på 7,7 och smrp/kg foder på 25. Jag...
Svar
18
· Visningar
1 998
Senast: Masse
·
Foder & Strö Var bortrest under ca 4 veckor (eller snarare hemma i sverige) och under tiden blev min d-ponny väldigt tunn förutom förlust av en massa...
Svar
8
· Visningar
1 300
Senast: Ponylove
·
J
Foder & Strö Hej! Jag skulle behöva lite foderråd. Min häst är 18 år, halvblod/travare, 178 cm i mankhöjd. Han rids 5-6 dagar i veckan ca 50-60 min...
2
Svar
20
· Visningar
13 082
Senast: Leroy Udsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar