konvalecens och igångsättning

F

frid

Hej! Hur har ni satt igång era hästar efter en knäledsinflammation och hur länge har det tagit innan ni har kunnat börja sätta igång hästen försiktigt? Har ni behövt flera behandlingar eller räckte det med en?:confused:
 
Sv: konvalecens och igångsättning

Jag fick skritta min häst uppsuttet 10 dar efter behandlingen:confused: . Jag var väldigt skeptisk, men gjorde som jag blivit tillsagd. Vid återbesöket 3 veckor senare så var hon ohalt så det blev till att fortsätta igångsättningen. Jag fick ett igångsättningsprogram på 6 veckor, men det tog nog lite längre innan hästen var igång som "vanligt".
 
Sv: konvalecens och igångsättning

MIn hade knäledsinflammation bak i höstas, vila i vanlig hage i 14 dagar (skulle egentligen ha gått promenader, men pålle var vansinnig så det gick inte). Återbesök då han var haltfri, sen skritt i tre veckor (så mkt jag ville), därefter red jag igåg honom i skritt å trav i ett par veckor, sen introducera jag galoppen igen. Men det tog säkert ett par månader innan jag började rida böjda spår.
 
Sv: konvalecens och igångsättning

Oj,det verkar som om att man får sätta igång mkt snabbare numera än vad man fick tidigare. Men det är väl bara positivt om man väntar längre med igångsättningen eller:confused: ?
 
Sv: konvalecens och igångsättning

frid skrev:
Oj,det verkar som om att man får sätta igång mkt snabbare numera än vad man fick tidigare. Men det är väl bara positivt om man väntar längre med igångsättningen eller:confused: ?

Nja, jag tror det är bra för hästen att röra på sig, det är inte alla hästar som rör på sig så mycket ute i hagen. Därför tror jag det är bra att sätta igång tidigt (enligt veterinärs rekommendation) men att man tar det lugnt i början och istället förlänger igångsättningsperioden om man tycker det känns bättre. En annan fördel mot tidigare rekommendationer är att hästen slipper längre vila och konvalecenthage, dvs det blir mycket lugnare igångsättning med mindre risk för att en pigg och sprallig häst hoppar runt och skadar sig igen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
410
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
460
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp