Sv: konvalecens för penetrerad strålbensbursa....
Min arabherre gjorde en liknande. Med skillnaden att bursan inte penetrerades, däremot skadades. Det blev infekterat deluxe, och infektionen fick fäste i hovbenet och det såg rätt svart ut ett tag.
Hursom, han kom in akut till klinik där de verkade upp, spolade och flera gånger provtryckte bursan med otydliga svar som resultat. Han blev inlagd och sattes på behandling. Vet att vet tyckte att det viktiga var att det inte blev infektion. Jag frågade 'vad händer då?' och vet tyckte 'då får man sätta in massiv antibiotika och börja be böner'..
Dagen efter ringer de och konstaterar att det är infekterat och de har satt in mer antibiotika, och att han inte kommer hem på minst en vecka. Antibiotikan höll infektionen i schack, men den vek inte. Som komplicerande faktor vantrivdes hästen på kliniken, och blev apatisk, vägrade äta och fick droppas. Så efter 4 eller om det var 5 dagar togs beslutet att han skulle få komma hem och behandlas hemma, i och med att han inte åt och rasade i vikt. Han hade under tiden på kliniken hovgips som byttes dagligen och de spolade dagligen. Inför hemgång fick han sjuksko med täcksula och 'gipsinpackning' mellan sulan och hoven.
Han kom hem (och kastade sig över maten, raringen), men prokeinchockade andra dagen på penicillinet. Vi provade sätta in sulfa och lokalbehandling, men det hjälpte inte. Han var in några svängar till på klinik för ny spolning, mer uppverkning etc. Man gjorde nya försök att provtrycka som inte gav svar, och gjorde flera misslyckade försök med kontrastrtg.
Han kom hem igen, och fick skyhög feber (i efterhand har vi förstått att han fick akut erlichios mitt upp i alltihop). Var blockhalt i boxen och hoven kokhet, piruettade för att vända sig. I samband med den höga febern la han sig och vägrade resa sig, och blev apatisk. Jag har aldrig varit så säker på att 'nu dör han'. Han bedömdes vara för dålig för att klara transport till djursjukhuset och fick 12 h att resa sig sen var det bara att ringa nödslakt. Han reste sig efter 11, skakade på sig, drack lite vatten och tog lite hö. Och där började det vända.
Det tog fortfarande tid, infektionen hade fäste i hovbenet och han var in flera vändor till klinik igen. Men sakta men säker gick det bättre.
Han stod på STRIKT boxvila hela tiden, han fick gå ut och vända på stallgången när jag mockade men det var också det, inga promenader etc. Extremt nogrann hygien vad gällde boxen och hovarna (underlättades av täckskon, men), daglig spolning av mig samt behandling lokalt i 'hålet i hoven', gipsbyte och medicinering. Vi fick verka upp hålet ett par ggr då det ville läka från ytan och inte inifrån.
Han stod 2 månader på total boxvila innan han fick grönt ljus för att börja röra på sig, infektionen var under kontroll och det hade bildats så pass mycket horn att först gipset kunde tas bort, sen sjukskon med täcksula, och han fick vanliga skor med hel sula BF och fick börja promenera och röra sig i hage.
Han blev helt återställd.