konvalecens för penetrerad strålbensbursa....

mik

Trådstartare
Har en ponny som just nu står på strömsholm med ett spiktramp i strålen som har gått upp och penetrerat strålbensbursan. Bursan är mkt infekterad men är nu sköljd. Det är även vissa skador på djupaböjsenans infästning.

Nu måste han bara klara av infektionen, vilket inte är säkert att han klarar....Chansen är ca 50/50

Nu till frågan. Ni som har erfarenheter av liknande konvalecenter. Hur lång tid tog det? Hur lång boxvila? Hur bra blev hästen? Vad kostade kalaset?

Sv: konvalecens för penetrerad strålbensbursa....

dum fråga kanske men..är de infektionen i benet eller? kan inte mycket om sånt.

Infektionen är i strålbensbursan som sitter mellan strålbenet, djupaböjsenans infästning och elestiska putan.

Infektionen är i strålbensbursan som sitter mellan strålbenet, djupaböjsenans infästning och elestiska putan.

Det absolut sämsta stället i hela hoven att få ett spiktramp på.

För så sent som för fem år sedan så va denna skada= avlivning.

Du kan tyvärr bererda dig på en lång konvalicent och mkt merarbete och täta återbesök. Detta är absolut inget man "leker" med.

Trist men jag håller tummarna för Er.

oki..då förstår jag...hoppas de går bra med hästen.

Jag vet.....urdåligt!!

Ända annledningen till att de fick försöka var att vet. sa att skadans karraktär är ganska svart eller vit. Blir han bra, ja då är det bra(=full brukbarhet). Ëller så dör han, helt enkelt.

Det är inte så mkt kanske, eventuellt, vi får se....+ att man ganska snart efter op ser vart åt det lutar.

Vet att konvalecensen är lång och jobbig. Men vill gärna höra från någon som har erfarenhet om HUR lång och HUR jobbig och framförallt, hur blev det sedan......

Vet att konvalecensen är lång och jobbig. Men vill gärna höra från någon som har erfarenhet om HUR lång och HUR jobbig och framförallt, hur blev det sedan......

Det är helt omöjligt att svara på.
Det beror på hur infektionen utvecklar sig, din hästs motståndstkraft kondition m.m. Den ena konvalecensen är inte den andra lik.
50/50 är nog mer ett utryck för att dom inte vet hur det skall gå, Man klarar inte 50% av dessa fall. Problemet är att detta område har väldigt dålig blodcirkulation och det är svårt att få medicinering att verka här. Infektioner blir extra svårbekämpade när man bara kan bekämpa dem från ett håll.

min kompis häst fick spik tramp. gick ändå in så när man lyfte på hoven såg man hur ledvätskan siprade ut =( stog på djur sjukhuset i 3 veckor kom hem å stog på box i 3 mån. sen fck den börja gå i liten hage med påse över hoven =) efter ca 6 mån fick hon börja skritta och 1 år efter va hästen helt igång å tävlades hoppning. alla inkl vet säget att de e ett mirakel att han kommit tillbaka så bra. hästen är dessutom 18 år gammal =)

Han har iallfall klarat första dygnet mkt bra och stödjer redan bra på hoven. Nu ska han intensiv behandlas lokalt med antibiotika samidigt som han allmänbehandlas. Om tre dagar ser vi vart åt det lutar...

Eftersom det är en 2 åring så gör det absolut inget att det tar lång tid innan han kan "arbetas", det man vill är ju att han ev ska kunna gå på någon form av bete i sommar....självklart med något special beslag.

Min arabherre gjorde en liknande. Med skillnaden att bursan inte penetrerades, däremot skadades. Det blev infekterat deluxe, och infektionen fick fäste i hovbenet och det såg rätt svart ut ett tag.

Hursom, han kom in akut till klinik där de verkade upp, spolade och flera gånger provtryckte bursan med otydliga svar som resultat. Han blev inlagd och sattes på behandling. Vet att vet tyckte att det viktiga var att det inte blev infektion. Jag frågade 'vad händer då?' och vet tyckte 'då får man sätta in massiv antibiotika och börja be böner'..

Dagen efter ringer de och konstaterar att det är infekterat och de har satt in mer antibiotika, och att han inte kommer hem på minst en vecka. Antibiotikan höll infektionen i schack, men den vek inte. Som komplicerande faktor vantrivdes hästen på kliniken, och blev apatisk, vägrade äta och fick droppas. Så efter 4 eller om det var 5 dagar togs beslutet att han skulle få komma hem och behandlas hemma, i och med att han inte åt och rasade i vikt. Han hade under tiden på kliniken hovgips som byttes dagligen och de spolade dagligen. Inför hemgång fick han sjuksko med täcksula och 'gipsinpackning' mellan sulan och hoven.

Han kom hem (och kastade sig över maten, raringen), men prokeinchockade andra dagen på penicillinet. Vi provade sätta in sulfa och lokalbehandling, men det hjälpte inte. Han var in några svängar till på klinik för ny spolning, mer uppverkning etc. Man gjorde nya försök att provtrycka som inte gav svar, och gjorde flera misslyckade försök med kontrastrtg.

Han kom hem igen, och fick skyhög feber (i efterhand har vi förstått att han fick akut erlichios mitt upp i alltihop). Var blockhalt i boxen och hoven kokhet, piruettade för att vända sig. I samband med den höga febern la han sig och vägrade resa sig, och blev apatisk. Jag har aldrig varit så säker på att 'nu dör han'. Han bedömdes vara för dålig för att klara transport till djursjukhuset och fick 12 h att resa sig sen var det bara att ringa nödslakt. Han reste sig efter 11, skakade på sig, drack lite vatten och tog lite hö. Och där började det vända.

Det tog fortfarande tid, infektionen hade fäste i hovbenet och han var in flera vändor till klinik igen. Men sakta men säker gick det bättre.

Han stod på STRIKT boxvila hela tiden, han fick gå ut och vända på stallgången när jag mockade men det var också det, inga promenader etc. Extremt nogrann hygien vad gällde boxen och hovarna (underlättades av täckskon, men), daglig spolning av mig samt behandling lokalt i 'hålet i hoven', gipsbyte och medicinering. Vi fick verka upp hålet ett par ggr då det ville läka från ytan och inte inifrån.

Han stod 2 månader på total boxvila innan han fick grönt ljus för att börja röra på sig, infektionen var under kontroll och det hade bildats så pass mycket horn att först gipset kunde tas bort, sen sjukskon med täcksula, och han fick vanliga skor med hel sula BF och fick börja promenera och röra sig i hage.

Han blev helt återställd.

puust..:crazy:

Ja infektion har han redan....Vita blodkropparna i bursans synovia var 98% mot normala 10%:eek:.

Det som talar för honom är hans ungdom, goda kondition och förvånandsvärt goda allmäntillstånd....

Nu är det bara att vänta och hoppas att han tar det där med klinikvistelsen bra...

Ville bara säga att allt har gått otroligt bra!!

Blev friskförklarad på första återbesöket och ska få gå ut på lösdriften till helgen. Har de sista två veckorna gått ett par h i liten hagen, resterande på box (totalt 5 veckor sedan det hände).

Han har inte fått något återfall och är nu helt ohalt.

Veterinären sa att jag har haft en otrolig tur och att det inte "kan" gå så här bra!!

Ibland ska iallafall något gå bra:banana::bump:

Vad jätteskönt att höra :)! Det är alltid härligt att höra talas om hästar som nästan mirakulöst blir bra från en sjukdom/skada!

Härligt!!!!!

Har själv en häst som nästan blev utdömd av vet men efter opertion och 4 månader senare är han friskförklarad :bump:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Ridskoleryttare
  • Förvaring stallkläder
Tillbaka