Konvalecens anaplasma?

Shudde

Trådstartare
Skrev ju ett inlägg här för en knapp vecka sen ang hög feber på mitt sto, det visade sig vara anaplasma, behandling startades dag 2 av febern (fick provsvaren dag 4..) och hon har svarat bra på behandlingen. Fick sista sprutan igår kväll. Febern har gått ner, vingligheten försvann i fredags (var eg bara reglrätt vinglig 1 dag men har sedan sett lite okooridnerad ut, rör sig nu helt normalt i skritt). Dock svullnade bakbenen upp i fredags kväll, men svullnaden verkar ha lagt sig idag på morgonen..

Ingen veterinär verkar kunna säga exakt hur och när man kan räkna med att hon kan gå för fullt.
Planen nu är att hon får gå i liten hage och skrittas för hand veckan ut (mest för magens skull, vågar inte släppa henne på gräs så länge magen är lite lös av antibiotikan), sen skrittas minst 1 vecka till med tanke på att hon ändå hade 2 feberdygn med över 41 grader..

Bör hon vila längre, eller kan man se börja tänka som en "vanlig" igångsättning, dvs ha henne tillbaka i tävlingskondition om ca 6 veckor?

Hon tappade mycket och fort under febern och är inte helt lättfödd, så självklart får man vara observant på ork och muskler.

Hur har ni andra gjort? Hur har det gått?

Sv: Konvalecens anaplasma?

Har de haft feber över 40 grader så minst 6 veckor utan hård ansträngning för att inte riskera hjärtmuskelinflammation.
2 månaders vila är det råd jag har fått efter anaplasma då dessutom på häst som inte hade några andra symtom än hög feber (3 dagar) och tjocka bakben. Den åkte ut på bete och fick gå där och driva hela sommaren, nu har jag andra och rida på så ställde aldrig frågan om den kunde gått lättare typ skogsmulle pass.

Nu behandlades min för icke-akut anaplasma. Men.. Han hade rejält febertopp med både 41 och 42 graders feber, men där och då misstog vi symptomen för tillhörande annat elände han stod med samtidigt (infekterat spiktramp).

Blev ju iom det vila automatiskt, och det var först 3 mån senare vid igångsättning efter det jag insåg något inte stor helt rätt till. Sen tog det nästan 5 månader innan korrekt diagnos och behandling.

Hursom, efter behandlingen (6 dygn antibiotika, stod på klinik då) så var alla symptom borta, enbart aningens stelhet kvar som gick bort på 1 v. Men han blev rekommenderad en månads hagvila innan igångsättning ändå. Nu var det här några (eh, typ 10..) år sedan så rek kan ju ändrats, men då i alla fall var det påbjuden hagvila oavsett febern utan rent efter behandlingen osv.

Jag tycker nog att gylle är att lyssna på- större erfarenhet än hos de flesta.

Min behandlades inte o hade nog bara hög T. en dag o proverna visade på lägre titrer. kommer inte ihåg hela förloppet.:confused: Den hade precis börjat få gå ut i hage efter fång o den sattes givetvis inte igång förrän lååångt senare. Skritt är en annan sak.

Det låter rimligt, på människor säger man ju 1 vecka vila/dag med över 39 °, och hästar har ju betydligt större volym blod att pumpa runt. Rida kan jag göra annars också, så att rida igång är inget självändamål.
Det låter som att hon bör få 4 veckor minst..

Det var den sommaren och hösten..:crazy: Kul med hästar.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 203
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
Hästvård Min häst insjuknade igår med 41 graders feber, vinglig, hängig och dålig aptit. Veterinär kom ut och gav honom febernedsättande samt...
Svar
8
· Visningar
1 694
Senast: SoffiProppi
·
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 754
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter