Kontroversiell fråga....

Q

Qwerty hopp

Detta är bara en hypotes jag har funderat ut under mina ensamuteritter, ni vet ju hur mycket man hinner med att tänka då. Väldigt kontroversiell och jag måste säga att jag själv aldrig skulle göra så, men att det i praktiken borde fungera.

Om man har en häst på fin, trevlig halm, borde det då inte räcka med att bara ge hästen kraftfoder där den får i sig alla energiämnen, salt, vitaminer osv? Alltså inget hö alls. Med ätbar och fin halm, ges ju fibertillskottet och hästens tuggbehov blir tillfredsställt... ? Eller har jag missat något i mitt intensiva funderande?

Påpekar igen att jag skulle aldrig göra så, så kasta inte skit på mig, detta är fortfarande endast en hypotes. Men jag vill jättegärna höra vad ni tycker och tror!

Sv: Kontroversiell fråga....

Det går nog, men jag tycker det verkar betydligt sundare att hästen får i sig näringsbehovet från grovfodret. Talade med en kouppfödare som förbannade allt detta kraftfoder, och menade att det förstör både djur och kött.

Så jag tror nog hästen klarar det, men det verkar inte optimalt för mig.

Alltså inget hö? Tävlingsryttare eller? Spanien eller Italien?

Jag kommer att fodra så i vinter och jag vet en som redan gör det och hennes hästar går bra och är fina.
Jag kommer inte att ge krafftfoder i vanlig mening men en gröt bestående av 1 kg betfor och 1 kg lucernpellets som blötläggs med olja och vitaminer och mineraler 2-3 gr per dag.
Ska bli intressant.

Jag kommer att fodra så i vinter och jag vet en som redan gör det och hennes hästar går bra och är fina.
Jag kommer inte att ge krafftfoder i vanlig mening men en gröt bestående av 1 kg betfor och 1 kg lucernpellets som blötläggs med olja och vitaminer och mineraler 2-3 gr per dag.
Ska bli intressant.

Får hästarna sitt protein behov uppfyllt då:confused: Betfor är ju inte så proteinrikt och 1 kg lusern ger ju inte så mkt heller..

Du kanskse har små hästar iofs, det vet jag ju inte;)

Jag hade främst saknat protein i den foderstat du räknar upp, du nämner kraftfoder som ger energibehovet. Glöm inte att halm innehåller energi, men inget protein.

Dåliga höår är det ju inte alla som får tag på bra hö eller silage,då kan det fungera med gräsfröhalm och lusern (lusern räknas som grovfoder och ger bra med protein). För mig blir den foderstaten dyrare än om jag tar hem silage eller hö, men det beror ju helt på var man bor och hur man har det ordnat.

Ah, så du har bestämt dig för att testa den modellen. :idea: Diskuterade ju det för ett tag sen. Intressant! Ska bli kul att höra vad du tycker att utfallet blir.

I en gammal bok som jag har, där står det att man kan om man är duktig, fodra med halm och kraftfoder. Men jag själv ser ingen anledning till att göra så. Det blir ju kanske ett billigt grovfoder, men kostnaderan för proteintillskott och vitaminer förtar säkert den vinsten. Sen tror jag inte det är skadligt för hästen. Gillar de halm så funkar det säkert.

Liknande trådar

Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 245
Senast: Boerperd
·
Foder & Strö Ja det finns väl hundra sådana här trådar och jag är, om jag får säga det själv, rätt bra på foder men nu när jag inte har analys på...
2
Svar
37
· Visningar
8 637
Senast: Korven
·
E
Hästvård Jag känner mig så himlans hjälplös nu och behöver verkligen eran hjälp! :confused: Jag har en häst som ibland och helt plötsligt bara...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 434
Senast: Lillfi
·
Hästvård Jag har en valack som jag köpte för snart tio månader sedan. Han elva år och är en trevlig och välutbildad häst men med ett sjusärdeles...
Svar
19
· Visningar
2 404
Senast: -Catherine-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka