Kontrollerar de betten?

LitetÄpple

Trådstartare
Ja, kontrollerar de betten dressyrtävlingar? jag har aldrig varit med om det, men kanske någon annan har? jag menar, det skulle ju vara så lätt att rida med t.ex ett rakt tränsbett, det ser ju ut som ett två/tredelat utifrån! lika med raka gummibett, eller tredelade med platta... bara en liten fundering...

Sv: Kontrollerar de betten?

Har varit med om att de kollat mig en gång när jag hade gummibett som dock var godkänt och en gång kollade domaren bettet efter ritten eftersom hon tyckte det såg konstigt ut men det var bara hästen som hamstrat gräs (hon gjorde alltid det) och blivit grön i munnen. Men aldrig att dom rutinmässigt skulle kolla det har jag aldrig varit med om...

jag har varit med om det två gånger, en gång på internationell tävling och en gång på nationell tävling

Det sker inte regelbundet på alla svenska tävlingar, men det kan förekomma.
Ofta syns det om man har ngt annat än tillåtna bett (iaf oledat, det beter sig ju annorlunda vid tygeltag än ledade bett).
Risken/chansen hur man nu vill se det är ju även om inte domaren i klassen ser, kan någon annan se ev otillåtna grejer och gå till överdomaren.

En domare som var öd hos oss en gång berättade att hon stått i cafeterian och väntat på prisutdelning, och där var även klassens segrare med sitt träns på axeln. Domaren såg att det var ett otillåtet bett (tredelat med platta tror jag, hon frågade givetvis även ryttaren om det var det tränset h*n ridit med och det var det)
Domaren tyckte inte att det var så himla skoj att behöva diska ryttaren...

På internationell fälttävlan är det alltid bettkontroll (och sporr-kontroll), antingen precis före eller precis efter ritten.

Har aldrig varit med om att de kollar bettet/betten på någon tävling. Den enda utrustningskoll jag varit med om är spömätning en gång på en framridning.

Jag har tävlat max tio gånger i mitt liv, men nu i maj på en liiiiten lokal tävling här i närheten fick jag visa mitt bett och tydligen hade man beslagtagit flera spön också, eftersom de var för långa.

Och jag fick inte bara visa bettet i munnen på hästen, utan ta av tränset och diskutera hur "rund" mittdelen var, eftersom överdomaren inte tyckte att mitt var tillräckligt runt. Fick då förklara att det är rundad mittdel det skall vara, inte platt, men att den inte behöver vara rund som ett klot utan avlång går bra. Bett är ju liksom avlånga....

Jag har aldrig varit med om någon koll, men sen har jag ju bara tävlat högst regionalt också. Kan tänka mig att de är hårdare på nationell/internationellt..

Spömätning? Ojoj vad mkt mer jobb det blir som funktionär nu alltså. Förstår överhuvudtaget inte varför man ska ha en gräns på längden på spöet i dressyr när man ändå bara får använda det på framridningen. Innom hoppningen kan jag förstå för då används det ju på själva tävlingen sas.

*kl*

Tycker att det borde vara som på western-tävlingar där man sitter av och tränsar av hästen framför domaren och visar bettet - då kanske dressyrmänniskorna skulle bli tvungna att börja uppfostra sina hästar också :devil:

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
845
Senast: Fiorano
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 221
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI