Kontrakt för sommarbete

Torill

Trådstartare
Jag hade tänkt att ha min ena häst hemma under sommaren på bete. För att hon skall få sällskap så har jag annonserat efter fler hästar som kan tänkas gå med henne. Min fråga är nu hur ett kontrakt för detta skall skrivas? Antar att det skall likna de kontrakt som finns för stallplatser?

Jag är lite orolig att jag skall bli stående med en häst till hösten som ägaren inte hämtar, jag antar att jag riskerar att bli ansvarig för denna i så fall? Jag har varken lust eller möjlighet att ta hand om en häst till efter betet. Kan man skriva kontraketet så att det är tidsbegränsat (ex. till den sista augusti) för att komma undan detta? Eller blir hästen mitt ansvar likförbannat?

Självklart är det ju viktigt att kolla upp ägarna innan med referenser och betalningsanmärkningar men det är ju ingen garanti.

En annan fråga är det här med priset, jag hade tänkt att ta en symbolisk summa för att förhoppningsvis skrämma bort de mest skumma typerna (kanske inte hjälper?). I detta skulle då själva betet ingå samt att jag ser till att de har vatten. Jag vill ju helst att ägarna själva skall kolla till hästarna varje dag (inbillar mig att ägare som är beredda att göra detta inte är en ägare som lämnar mig med deras häst till hösten...) men om de vill slippa vad är en lämplig summa att ta för en sådan tjänst?

Kom gärna med andra synpunkter på vad som kan vara bra att ha koll på och skriva i kontraktet.

Sv: Kontrakt för sommarbete

För att skrämma bort de oseriösa bör du nog ta mer än en symbolisk summa.

Priser är ju svårt att uttala sig om. Räcker betet eller behövs det stödutfodring vissa perioder. Behöver ägarna göra något jobb?

Jag tror att det kan vara svårt att hitta många som vill titta till sin häst varje dag under sommarbetet. Ofta är ju ägarna bortresta stora delar av tiderna.

Jag har en bekant som tar 700:-/månad, då ingår allt + viss extrautfodring.

För att minska risken för att bli stående med hästar som inte hämtas så kan man ju kräva förskottsbetalning på hela beloppet. Då det inte handlar om några jättesummor borde det vara möjligt kan man tycka.

Angående kontraktsutformning har jag tyvärr inga tips. Den bekante som jag pratade om innan kör med muntliga avtal, men det är nog inget att rekommendera.

Min tanke var att de inte behöver göra mer än att titta till sin häst, vill de slippa även detta så kan jag ju göra det mot att de betalar för det. Jag tittar ju själv till mina egna hästar varje dag på sommaren även när jag inte har dem hemma men så har jag inte haft någon semester de senaste tio åren heller. Jag ser till att de finns vatten, att staketen hela, flyttar hästarna mellan hagarna när gräset är slut och liknande.

Vad ingår i "allt" förutom tillsyn och extrautfodring? 700kr tror jag skulle vara svårt att ta här, det är inte jättenära stan och de flesta har egna beten.

Muntliga avtal känns ju väl riskabelt, ord mot ord ifall det skulle bli problem, någon form av kontrakt vill jag nog ha.

Förra sommaren tog stallägaren 500 kr för sommarbete. Vi i stallet turades om att titta till hästarna osv, inget stödfoder ingick, det fick man stå för själv.
Eftersom sommarbetet ordnades av stallägaren där vi har vår häst uppstallad gick inackorderings-kontraktet över på sommarbetet sas, och stallägaren hade någon form av avtal med markägaren där hästarna gick då stallägaren fått sina egna marker sönderkörda av skogsmaskiner den säsongen.

Vad ingår i "allt" förutom tillsyn och extrautfodring? 700kr tror jag skulle vara svårt att ta här, det är inte jättenära stan och de flesta har egna beten.

Jag skulle säga att allt som hästarna behöver ingår. Ägarna behöver inte komma förbi förrän det är dags att hämta.

Så förutom extrafoder vid behov och tillsyn så ingår verkning, vatten och flyttning mellan olika hagar ifall det behövs. Jag kommer inte på något mer som skulle behövas. Det är mest unghästar och fölston det handlar om.

Jag bor också långt från stan. Och närmaste stad får nog betecknas som liten. Det är väldigt långt till något man kan kalla storstad.

Muntliga avtal känns ju väl riskabelt, ord mot ord ifall det skulle bli problem, någon form av kontrakt vill jag nog ha.

Jag håller med. Att han vågar köra muntligt beror nog på att han känner de flesta av kunderna plus att han som person nog skulle bli ganska besvärlig ifall någon vägrar betala vilket innebär att folk brukar betala.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 297
Senast: Edla
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 671
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på... 2 3
Svar
59
· Visningar
10 461
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 899
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Annonsera mera hundar 2
  • Bråkande hundar