Kontrakt för bete, säkerhet

cello

Trådstartare
Finns det något man kan skriva in i ett kontrakt om man verkligen vill vara säker på att personen som ska ha sin häst på bete flyttar igen senast ett visst datum? Typ, efter siste augusti händer det här och det här, något som är juridiskt ok?
 
Det är ju så att om du tar emot hästar på bete och inte bara arrenderar ut mark, så får du också ansvar för dessa hästar enligt djurskyddslagen. Så att t ex börja ta betalt för den faktiska kostnaden det kostar att hålla hästen på stall under vintern och ange de i avtalet är inget konstigt alls. Det är ju så att även om du inte gör det har du rätt till det i efterhand om hästen blir kvar.
 
Hellre det än att få oönskade bekymmer på halsen när hösten närmar sig.
Det är ju sant! Har tänkt hyra ut platser på lösdrift också, men bete känns liksom lite mer osäkert. Själv har jag aldrig skrivit kontrakt när jag haft min häst på bete, men allt känns plötsligt lite annorlunda nu när allt är mitt ansvar....
Men det var ju bra som @Masse skrev, att man tar betalt för det hästen kostar, om den blir kvar efter ett visst datum. Borde ju gå att formulera på vettigt vis! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
766
Senast: Sassy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 801
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 395
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 955

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Vad läser du just nu?
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp