"kontaktproblem"

Speciella_tina

Trådstartare
Jag har ett problem i lydnaden med Nemi, det är när vi tränar lydnad. I fotgåendet har hon bra kontakt, och är verkligen med på noterna, likadant under ställande och läggande under gång.

Problemet kommer när jag lämnar henne en längre stund. Till exempel vid platsliggning och inkallning. På platsliggningen kan hon ligga och se sig omkring lite, och kanske snusa i gräset. Men hon skulle aldrig resa sig (har inte gjort det hitintills iallafall). Det stora problemet är vid inkallning. Då kan hon sitta och se sig omkring när hon väntar på att jag ska kalla in, och vid något tillfälle har hon då spanat in något spännande. Detta har resulterat i att hon vid min signal istället för att komma till mig har stuckit till det hon hittat.

Jag tror att problemet ligger i att jag har tränat för lite stadga i momentet ligg-stanna kvar och momentet sitt-stanna kvar. Vad tror ni? Och hur ska jag åtgärda problemet?

Sv: "kontaktproblem"

Du har tränat med för lite anspäning/förväntan i din träning.

Hunden tycker ibland att du är tråkigare än din omgivning.

Du har tränat med för lite anspäning/förväntan i din träning.

Hunden tycker ibland att du är tråkigare än din omgivning.

Menar du att jag är för förutsägbar? Jag är nogrann med att variera belöningen, kamp, jaktlek, näring. Men jag ska kanske bli bättre på att variera träningen så att hunden inte redan vet vad den ska göra?

Har du något tips på hur jag kan ändra på detta?

Jag tror också att hon, när hon har tid, hittar saker som är mer high life än dig. Hon får för mycket tid att leta efter annat.

Träna MASSA stadga, massor massor massor. Stör henne så mycket det någonsin går under platsliggning och när du lämnar henne vid inkallning.

Stadga gör ju att du kan ha precis hur grymma belöningar som helst - trots att t ex platsen är ett "stillsamt" moment. Jag tror att de flesta hundar ligger bättre och säkrare om dom är riktigt fokuserade på sin kommande belöning.

När jag tragglade med platsen på min förra fick jag lära mig att det bästa är att belöna lugnt och stilla med godis.
Tjaa, han pep, kröp och nosade. Jag började belöna med favorit-bitstocken och bollen. Efter dag 1 med sådan belöning reste han sig inte mer och nosade inte heller utan låg på helspänn, väldigt säkert med huvudet i backen.

Det funkar säkert inte på alla hundar - men jag vill ha en AKTIV platsliggning och jag vill att hunden ska vara lika fokuserad som i andra moment och vill definitivt inte ha en avslappnad hund som hittar på annat i brist på sysselsättning. :)

Menar du att jag är för förutsägbar? Jag är nogrann med att variera belöningen, kamp, jaktlek, näring. Men jag ska kanske bli bättre på att variera träningen så att hunden inte redan vet vad den ska göra?

Har du något tips på hur jag kan ändra på detta?

köra mer anspäningsträning alltså när hunden har viss anspäning på dig då belönar du, alltså koncentration på jobb. Låter lite som du belönat för belönandts skull inte när hunden vet om att den gjort rätt. Belöna oftare så hunden har en förväntan på nåt från dig.

du måste bli roligare helt enkelt hunden måste ju ha en förväntan på nåt postivt från dig så det andra runt i kring kommer som nr 2.

Gabbi var hemma hennes är lite likadan men på en helg ändra vi massor i hennes färväntan o hunden tyckte Husse/matte var jäkligt roliga o saker runt fanns inte.

Jag tror också att hon, när hon har tid, hittar saker som är mer high life än dig. Hon får för mycket tid att leta efter annat.

Träna MASSA stadga, massor massor massor. Stör henne så mycket det någonsin går under platsliggning och när du lämnar henne vid inkallning.

Stadga gör ju att du kan ha precis hur grymma belöningar som helst - trots att t ex platsen är ett "stillsamt" moment. Jag tror att de flesta hundar ligger bättre och säkrare om dom är riktigt fokuserade på sin kommande belöning.

När jag tragglade med platsen på min förra fick jag lära mig att det bästa är att belöna lugnt och stilla med godis.
Tjaa, han pep, kröp och nosade. Jag började belöna med favorit-bitstocken och bollen. Efter dag 1 med sådan belöning reste han sig inte mer och nosade inte heller utan låg på helspänn, väldigt säkert med huvudet i backen.

Det funkar säkert inte på alla hundar - men jag vill ha en AKTIV platsliggning och jag vill att hunden ska vara lika fokuserad som i andra moment och vill definitivt inte ha en avslappnad hund som hittar på annat i brist på sysselsättning. :)

Jag är inne på samma som du, att jag måste träna stadgan. Men jag tror inte att jag behöver träna stadgan i själva momentet, utan i kontakten. Hon har svårt för att behålla kontakten i längre perioder. När jag är aktiv så ligger hon perfekt. Dvs om jag lägger henne och sedan skuttar rundor ligger hon skitbra. Det är när jag också är tråkig hon ser sig omkring. Men hon lämnar aldrig possitionen. Det är när jag tar henne från possitionen som "brytet" kommer. Till exempel då vid inkallning.

När jag tränar inkallning på min hund så har jag ett krav på honom att han ska komma som en pil - men han får belöning för det varenda gång också! Rolig belöning! Inte bara en liten korvbit och "duktig hund" utan jag kör med boll och kampar och fjantar runt med honom! Det ska vara roligast i världen att komma till matte vid en inkallning! Jag kör dessutom lite olika belöningsmetoder, ena gången så får han bollen av mig och vi kampar nästa gång så kanske jag kastar bollen bakåt när han är på väg mot mig så han får "hämta" belöningen. Lite varierande faktiskt. Dock märkte jag ett tag att han blev väldigt taggad när han kommit in till min sida och satt sig ner (enorm förväntan på belöning..!) så jag fick börja tona ner mitt belönande... Men idag har jag en hund med full fokus på mig och som kommer som ett skott på inkallning! Till 100%.

köra mer anspäningsträning alltså när hunden har viss anspäning på dig då belönar du, alltså koncentration på jobb. Låter lite som du belönat för belönandts skull inte när hunden vet om att den gjort rätt. Belöna oftare så hunden har en förväntan på nåt från dig.

du måste bli roligare helt enkelt hunden måste ju ha en förväntan på nåt postivt från dig så det andra runt i kring kommer som nr 2.

Gabbi var hemma hennes är lite likadan men på en helg ändra vi massor i hennes färväntan o hunden tyckte Husse/matte var jäkligt roliga o saker runt fanns inte.

Det kan nog vara lite som du säger. Att jag belönat för belönandets skull. Och då särskilt vid dessa momenten. Platsliggning till exempel, ligger hon ju och ser sig omkring, men jag belönar ändå för att hon ligger kvar. Men det blir ju dubbelt budskap för henne. Samma sak vid inkallning. När vi tränat utan störningar så kan hon sitta och se sig omkring och när jag sedan kallar in kommer hon ju och sätter sig i rätt position. Och då belönar jag ju det, men samtidigt belönar jag ju att hon var nonchalant. Vid dessa två momenten kan jag dessutom om jag ska ransaka mig själv bli lite tråkig och bara belöna med näring.

Om jag jämför med de andra momenten, där är det fart! Fotgåendet är pang,pang,pang! Sedan Buuus! Sedan pang pang pang igen!! Likadant med ställandet och läggandet, och fjärrdirrigeringen. Innan fotgåendet busar jag som fan med henne för då är hon på som fan! Jag antar att jag måste våga få in det i de andra två momenten med.

Haha, jag och Nemi får väl också svänga in på ett bootcamp nästa gång jag ska åt ditt håll ;)

Jag är helt med på ditt resonemang! Jag har belönat skittråkigt i just inkallningen. Antar att det beror på att Nemi alltid var så duktig på det när hon var mindre. Läxa till imorgon: variera belöningen

Det där tycker jag är tokigt då ställer jag hellre högre krav om hunden börjar slarva för sin belöning är så rolig för då har man en härlig balans mellan förväntan o krav.För o minska belöningen för man inte får fason på hunden är ju o gå omväg hunden ska väl kunna vara i rätt fas ändå.

Då har man ju faktiskt mycket o ta av innan hunden går ner sig o på så sätt få en fin lydighet med bra krav.

Så ställ mer krav att hunden SKA så får du din belöning så stor som han vill ha den.

Jag är inne på samma som du, att jag måste träna stadgan. Men jag tror inte att jag behöver träna stadgan i själva momentet, utan i kontakten. Hon har svårt för att behålla kontakten i längre perioder. När jag är aktiv så ligger hon perfekt. Dvs om jag lägger henne och sedan skuttar rundor ligger hon skitbra. Det är när jag också är tråkig hon ser sig omkring. Men hon lämnar aldrig possitionen. Det är när jag tar henne från possitionen som "brytet" kommer. Till exempel då vid inkallning.

Ahh, då får du lära henne att när du SER tråkigast ut, så ÄR du egentligen roligast! :idea: Apropå oförutsägbar, alltså! :D

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 508
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Alltså jag sliter snart mitt hår... Har en småosäker och väldigt försynt retrievertjej som gärna bär på saker. Stort föremålsintresse...
Svar
12
· Visningar
1 613
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 098
Övr. Hund Sitter och kollar på vårens hundkurser och känner mig helt velig om vilken inriktning jag ska välja. Jag har en snart tvåårig hane som...
2
Svar
35
· Visningar
6 081
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010