Kontakt med jobbet när man är sjuk?

Unsure

Trådstartare
Ja, hur är det egentligen "normalt" med kontakt med jobbet när man är sjuk? Hur ofta och hur mycket? Telefonsamtal, mail eller sms? Alltihop? Jag undrar lite eftersom jag blir både stressad och lätt irriterad över min chef. Det hela började med att jag blev sjuk natten mellan tisdag och onsdag denna vecka. Sjukskrev mig på onsdagen hos vår personalchef (som vi fått instruktioner om att göra). Personalchefen skickar sedan direkt ut information till samtliga anställda om att någon är sjuk, så att alla vet om det. Onsdag morgon ringer min närmsta chef mig ändå och väcker mig. Förklarar att jag är sjuk (vilket han hör på min kraxande röst).
Tre sms ramlar in under dagen från kollegor som vill veta vad jag är för sjuk och om jag kommer in till jobbet dagen efter.

Den natten (mellan onsdag och torsdag) blir jag akut sämre och får åka in till akuten klockan tre på natten med andningssvårigheter. Visar sig att jag har en massiv infektion i kroppen och att jag blir inlagd med flera dropp och de övervakar hjärtrytmen etc.
Skickar sms till min chef och mina närmaste arbetskollegor på morgonen efter, och förklarar läget.
Min chef ringer då tre (!) gånger på en halvtimme, trots att jag precis förklarat att jag har över fyrtio graders feber, är knappt vid medvetande tack vare infektionen och ligger på akuten med massor av dropp. Skickar sms till min chef och förklarar att jag inte är i skick för att prata i telefon. Får två sms till av honom den dagen, samt sju sms från en annan kollega och ett sms från en tredje kollega.
Dag tre är då idag, fredag, då jag fick första smset från min chef vid 08:13. Han skickar några sms till och avslutar med att skicka ännu ett sms alldeles nyss, på en fredagskväll vid 19:00. Mina båda andra kollegor hör av sig med ett sms var under dagen.

Är det här en normal mängd kontakt, speciellt när man som jag blivit inlagd akut på sjukhus? Nu har jag fått komma hem, men jag känner att speciellt min chefs ständiga ringande och sms:ande stör mitt tillfrisknande. Jag har fått order om att vara sängliggande och sova så mycket som möjligt, och alla dessa sms väcker mig hela tiden.

Jag kanske är lite speciellt känslig just nu, då mitt dåliga immunförsvar som gjorde mig mottaglig för infektionen till allra största del beror på att jag vantrivs otroligt på min arbetsplats och med den usla arbetsmiljö som vi fått. Jag är dessutom sedan länge ledig i nästan en månad från och med på måndag, så kontakten från chefen och jobbet har ingenting med när jag är frisk nog för att börja jobba - för de har sedan länge varit inställda på att jag inte kommer tillbaka förrän i början av december.

Hur ofta och hur mycket blir ni "jagade" på telefon av era jobb när ni blir sjuka?
 
Sv: Kontakt med jobbet när man är sjuk?

Jag hade också blivit stressad.

På mitt förra jobb ringde de om de behövde hjälp med något som rörde mina ansvarsområden, annars fick jag bara ett krya på dig-sms och sen var det bra. På mitt nuvarande jobb smsar min chef ca tre gånger om dagen för att se "om jag börjat tillfriskna än". Jag upplever det som väldigt stressande.
 
Sv: Kontakt med jobbet när man är sjuk?

Inget alls, inte förrens det är dags för sjukintyg.
Men jag måste fråga, vad i helvete var så viktigt att din chef inte kunde fatta att du låg på akuten? Varför stängde du inte bara av telefonen?
Jag hade blivit skogstokig, om jag orkat om jag var så sjuk
 
Sv: Kontakt med jobbet när man är sjuk?

Ungefär sådär är det för mig med om jag är sjuk. Jag tycker inte det är okej men svarar ändå alltid. Tex för nästan två månader sedan opererade jag mig och var efter de ledig en vecka. Då var det ganska lugnt, bara lite telefonsamtal. Veckan därpå jobbade jag ett par dagar och blev sedan sjukskriven då jag inte repat mig efter op ordentligt. DÅ under sjukskrivningen ringdes och smsades det i mängder. Gärna redan kl 07. Då svarade jag inte, vanlig dag börjar liksom 0730 så före det vägrar jag svara. Samma sak när de ringer 21-22 på kvällen..
 
Sv: Kontakt med jobbet när man är sjuk?

Inget alls faktiskt.
Personalfördelningen vill ha in sjukintyget, det är allt.
 
Sv: Kontakt med jobbet när man är sjuk?

Jag hade blivit tokig! Det hade förmodligen slutat med en telefon genom fönstret....
 
Sv: Kontakt med jobbet när man är sjuk?

Jag har också varit sjuk i veckan. Ringde in måndag morgon och sjukanmälde mig både till företaget jag är uthyrd till och sedan till min personalfördelare (jobbar åt ett bemanningsföretag).
Personalfördelaren ringde upp senare på eftermiddagen för att kolla om jag trodde att jag skulle kunna jobba dagen därpå eller om dom skulle flyga upp en ersättare åt mig, vilket jag bad dom göra då jag var jättedålig och inte orkat upp ur sängen på hela dagen.
Sen har vi inte haft mer kontakt. Vad mer behöver dom veta liksom?
 
Sv: Kontakt med jobbet när man är sjuk?

Det är alldeles för mycket och för onödig kontakt, inte bara av chefen.

Jag hade tagit upp det med honom och även med arbetskamraterna. Min chef hör helst inte av sig om jag är sjuk eller har semester och det tycker jag är bra. Privatlivet ska en chef inte störa utan goda anledningar.

Krya på dig!
 
Sv: Kontakt med jobbet när man är sjuk?

"Normalt" är beroende på tjänst och bransch men att sjukanmäla sig (och då nämna hur länge man tror sig bli hemma just för att ingen ska behöva tjata) samt göra en friskanmälan dagen innan återgång till arbete är inte konstigt.
 
Sv: Kontakt med jobbet när man är sjuk?

Jag hade blivit förbannad och sagt åt dom som hörde av sig att jag behöver vila både fysiskt och mentalt för att jag är SJUK, och bett dom respektera det.
Och självklart haft på ljudlös, utan vibration.
Tycker inte det låter friskt alls att ringa och messa gång på gång, med tanke på ditt tillstånd.
 
Sv: Kontakt med jobbet när man är sjuk?

Under min sjukskrivning fick jag en rungande utskällning av min arbetsgivare för att jag inte hade ringt och pratat med min kollegor, varit och hälsat på chefen i hens privata hem samt att jag under min sjukskrivning inte brytt mig om de problem som uppstått på företagen.

Att jag var under en intensiv cellgiftsbehandling och var i det skicket att jag var tacksam över att jag kunde ta mig in på toa i tid hade tydligen inte med saken att göra.

Så vad gör man? Jo, man blir frisk, återgår till arbetet, sätter upp långfingret och går där ifrån.
 
Sv: Kontakt med jobbet när man är sjuk?

Jag jobbar numera som enhetschef, jag meddelar att jag är sjukskriven och om jag har några möten inplanerade under dagen. Min chef hänvisar sen min anknytning till sig och en kollega får ta mobilen. Sen kan en kollega kanske skicka ett sms om det är något som krisar, men inte värre än så.

När jag tidigare jobbade som PA och blev sjukskriven för ryggskott (var på ett APT, så både kollegor och arbetsledare såg hur risig jag var), så fick jag kontinuerligt sms om när jag kan tänkas komma tillbaka till jobbet. Det var rätt frustrerande att i två veckors tid få sms/samtal om när jag kan tänkas komma till jobbet.. Detta TROTS att jag sa till att jag hör av mig när jag är fit for fight för jobb..
 
Sv: Kontakt med jobbet när man är sjuk?

Det där är helt oacceptabelt. En sjukanmälan och senare en friskanmälan är allt som behövs. Att chefen eller en utvald kollega ringer eller skickar efter ett par dagar är ju helt ok, bara för att kolla läget. Men inte mer.

När jag är sjuk ringer jag en av mina närmsta kollegor och berättar att jag är sjuk, vad det är med mig (bara för att vi står varandra så nära) och hur länge jag uppskattar att jag behöver vara hemma. Skickar ett mejl till min chef.

Om jag kan så uppmanar jag alltid mina kollegor att höra av sig om de undrar något, men det beror ju helt på hur sjuk jag är. Ligger jag på sjukhus hade ingen hört av sig, mer än möjligtvis ett omtänksamt "krya på dig"- sms eller mejl. Ingen hade förväntat sig att jag skulle svara på när jag kommer tillbaka eller frågor som rör jobbet om jag är så sjuk.

Jag hade stängt av telefonen om jag hade varit du.
 
Sv: Kontakt med jobbet när man är sjuk?

Hej!

På mitt jobb sjukanmäler vi via chatten, jag brukar kolla att jag får ett "ok" eller "krya på dig" eller nåt. Jag brukar också skriva när jag TROR att jag är tillbaka, eller så upprepar jag sjukskrivningsproceduren tills jag är frisk (beror lite på hur sjuk jag är).

So far har chefen inte ringt, jag har fått lite "krya på dig" meddelanden via chatten, men inget direkt annat om det inte är akut.

Men så sitter jag på ett ganska bra jobb också :-).

Jag hade blivit knäpp om chefen ringt och plågat mig när jag var sjuk. Är man sjukanmäld kan de väl höra av sig om de inte vet när man kommer tillbaka, men är man så sjuk som de verkar vara är det ju bara att låta va!

/Lavinia
 
Sv: Kontakt med jobbet när man är sjuk?

Först och främst : Har inte dina kollegor någon som helst kontakt med varandra?
Om jag skickar sms till en person om att jag är sjuk så säger ju den det vidare till de andra.

Sen, huruvida det är okej eller inte beror väl på vad som stått i sms:en och varför det ringdes?!

Jag anser nog inte att sms och telefonsamtal är speciellt stressande eller energikrävande så jag skulle inte bry mig, och jag skulle svara när jag orkade. Skulle jag vara tillräckligt sjuk skulle jag sova vidare även om jag fick sms och stänga av ringsignalen om folk envisades med att ringa just när jag sov..

Skulle jag bli inlagd på sjukhus skulle det förmodligen rasa in sms även från folk jag inte har daglig kontakt med. Folk bryr sig ju och tänker nog inte på att man inte orkar svara.
Är jag bara hemma pga vanlig förkylning brukar det bli mindre kontakt.
 
Sv: Kontakt med jobbet när man är sjuk?

Brukar få krya på dig sms, min chef kan skicka och fråga om jag tror jag kan jobba dagen efter eller liknande. Aldrig telefonsamtal om det inte är något akut.
 
Sv: Kontakt med jobbet när man är sjuk?

Generellt sett så ringer jag in och sjukanmäler och pratar då med min chef eller skickar ett sms.

Om någon har några "akuta frågor" tex om något gemensamt möte eller annat man behöver informeras om hör de av sig. Annars brukar det vara lugnt, mår jag ok håller jag koll på mailen så då kan de höra av sig där.

Själv ringer jag inte folk som är sjuka i onödan, men om jag är inkopplad på något projekt som vi har tillsammans och den som är sjuk är arrangör för något där så kanske jag hör av mig för att kolla om den avbokat exempelvis ett möte eller så. Enklast då om man är osäker är att använda mailen, då kan ju personen själv välja om den vill läsa eller ej.

Att ringa någon som ligger på intensiven känner lite överdrivet om det inte är för att höra hur den mår. Jag skulle stänga av min telefon om jag var du.

Jag har separata jobb- och privatamobiler just för att jag inte vill bli störd när jag är ledig.
 
Sv: Kontakt med jobbet när man är sjuk?

Jag skulle aldrig ringa min personal när de är sjuka, om det inte är något väldigt akut jag behöver få veta eller meddela dem. Jag tror det har hänt 2 gånger på 2,5 år. Efter arbetsskada ringer jag ALLTID upp dagen efter såklart.

Jag hade blivit totalt galen om min chef eller arbetskamrater inte kunde respektera att jag är sjuk eller ledig. Av den anledningen är det typ bara tre av 200 anställa som har mitt privata mobilnr. Arbetstelefonen stängs av när jag lämnar jobbet.
 
Sv: Kontakt med jobbet när man är sjuk?

Ärligt talat. varför svarar du? Jag hade meddelat och sedan stängt av telefonen. Ligga och SMS:a på akuten känns lite... underligt.

Jag hade nöjt mig med att meddela att jag är på sjukhus och hör av mig så snart jag blir bättre. Telefonen kommer att vara avstängd. Punkt.
 
Sv: Kontakt med jobbet när man är sjuk?

När jag var sjuk, ringde jag chefen och sjukanmälde första dagen.
Dagen därpå ringde chefen för att höra hur det var (kraftig förkylning med lite feber strax under 39 grader och sängläge) och huruvida jag blev bättre.
Tredje dagen, som var en onsdag, ringde hon igen för att kolla av läget och "beordrade" mig att stanna hemma resten av veckan också. Därefter ingen kontakt förrän på fredagen då hon ville kolla om jag var OK att komma veckan därpå.

Jag tycker att det var mycket rimligt. Kände ingen press på mig att komma tillbaka till jobbet innan jag var i vettigt skick, men är medveten om att chefen behövde veta för att kunna schemalägga dem som var kvar för att kompensera för min frånvaro.

På mitt jobb är vi ganska beroende av varandra: om en är borta, måste schemat justeras för minst en av de andra för att täcka upp.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Stekspaden
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 177
Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 383
Senast: bollen__
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 654
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp