Konstruktiv kritik?

annaklara

Trådstartare
Hejsan, nu är det så här att jag skulle vilja ha lite kommentarer om min ridning, min sits i stort sett.
Det ni nu kommer att få se är dom troligen absolut sämsta 37 sekunderna inom filmens historia, men ett par ynka steg ska man nog kunna se.
Det jag vill är alltså att få konstruktiv kritik om min sits.
Jag vet att jag rider extremt dåligt, det är ju just därför jag vill lära mig mer :smirk:
Filmen äråt fel håll, så jag rekommenderar er att antingen vrida på huvudet eller datorn.
Film:
http://s193.photobucket.com/albums/z15/Espirit_1996/?action=view&current=MOV00930.flv

Sv: Konstruktiv kritik?

Hur tror du att någon ska kunna se något om filmen är på fel håll? :confused:

Jag orkar inte ens försöka...

Det var just det jag skrev där uppe.
Det är fullständigt ditt val om du orkar eller inte, något annat har jag inte sagt.:)

hmm.. ja det var inte lätt att se något alls där :confused: men av det jag iaf lyckades snappa upp av filmen så verkar du sitta lite framåtlutad. kunde tyvärr inte se så mycket mer detaljer än så.. så en början kan väl iaf vara att försöka sträcka upp dig när du rider. tänk att du har en krok på toppen av hjälmen, och att en vajer går från den upp i taket. om du sedan slappnar av i resten av kroppen brukar "allt falla på plats" :) jävligt flummig förklaring, jag vet :p men jag hoppas du fattar på ett ungefär vad jag menar iaf :D

Nej, jag vet. Får be någon annan att filma nästa gång :angel:
Jag ska tänka på det tills nästa gång.
En tendens jag har är att när jag får tips, som till exempel detta är att jag spänner hela mig när jag ska försöka att tänka på endast den saken.

Har du läst Sally Swift's böcker om centrerad ridning - eller Perry Wood's "rid i harmoni"? De beskriver det jär med sitsen väldigt bra, så det kan jag rekommendera dig. Likaså att du "närstuderar" någon som du tycker har en bra sits och rider mjukt och fint - så att han/hon bli din förbild som du har i bakhuvudet när du rider.

Tricket tror jag är att du inte ska tänka så mycket. Inta en lodrät sits, släpp på alla onödiga spänningar, andas, rid och var nöjd! Kom ihåg att ju mer du "anstänger dig" - desto svårare blir det! Det är när du "anstränger dig" som du drar på dig massa spänningar (samt när du är "rädd" att göra fel) - så gör det lätt istället för att göra det svårt!

Det du ska se upp med är att du inte lutar dig inåt, hänger framåt, konstant tittar neråt eller hela tiden rider med vikten ojämnt fördelad på sittbenen. Har du svårt att "sitta vackert" samtidigt som du försöker öva på olika ridövningar, så strunta i ridövningarna och skritta bara runt och sitt. Rom byggdes inte på en dag!

Hoppas vi får njuta av framstegen på en film som går att se sedan!;)

Lycka till!

En tendens jag har är att när jag får tips, som till exempel detta är att jag spänner hela mig när jag ska försöka att tänka på endast den saken.

om du har någon som kan hjälpa dig kan det vara en bra idé att bli longerad :idea: på det sättet behöver du inte fundera på att "styra" hästen. du kan koncentrera dig bara på sitsen, i början kan det nog hända att du blir jättespänd men efter en stund tror jag att du kommer att kunna slappna av.

Siggelina: Nej, dom har jag inte läst.
Men båda är reserverade från biblioteket nu.
Jag ska tänka på dina "påpekanden".
Eller inte tänka. Ja, du förstår :crazy:

Dragongirl: Tvärr vet jag inte om jag har tillgång till det, rider bara på ridskola tre gånger i veckan och privatlektion med två andra en gång i veckan. Men det var ett jättebra tips.

ahaa på så sätt. ja då kan det ju bli lite svårare hehe :crazy: men du kan ju kanske försöka tänka lite på att räta upp dig medans du t.ex skrittar igång och du inte måste koncentrera dig på så många andra saker samtidigt. det kan ju hända att du sen "faller framåt" igen när du börjar jobba, men man måste ju börja nånstans :) när du sedan känner att du kan slappna av i skritten och ändå behålla "hållningen" så är det bara att börja träna i trav osv.. det gäller bara att fortsätta kämpa, det tar tid (tro mig :crazy: jag har varit där själv) men till slut så sitter man rätt automatiskt :)

Var tyvärr så dålig kvalité att jag såg inget vettigt..

Liknande trådar

Ridning Jag bad en kompis till mig filma när jag red lite häromdagen, för att se hur det såg ut. Men gud vad jag blev överraskad, negativt...
Svar
8
· Visningar
1 331
Senast: Mysaan
·
IT & mobiler Eftersom jag är usel på att beskriva datorrelaterade saker har jag filmat problemet...
Svar
3
· Visningar
959
Senast: Riley
·
I
Hästvård Mitt sto (dräktigt och ska föla i mars) känns inte riktigt på topp. Hon är pigg, feberfri, ömmar ingenstans, äter, kissar, och bajsar...
Svar
9
· Visningar
901
Körning Nu har jag äntligen lyckats att ladda upp en film på nätet. Jag har ju en hel del på datorn så det här är bara början... Vi kör...
Svar
11
· Visningar
1 082
Senast: Nussikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30