Konstruktion av hönät

Ottisen

Trådstartare
Hej,

Jag undrar om någon gjort en egenkonstruktion av hönät för storbal? Har hittat ett företag som säljer hockeynät men funderar nu på hur mycket nät jag ska beställa. Hade tänkt ha nätet i en höhäck med tak och på något sätt fästa detta i taket. Vill ha så att man har nät runt hela men vill på ett smidigt sätt kunna lasta på balen med traktor, kanske trä på nätet redan innan man ställer ner balen?

Några idéer?
 
@Ottisen
Kolla måtten på ett köpesnät och gör minst så stort, när jag gjorde mitt första så tyckte jag att jag tog till i mått men he vart trångt naaanting, så jag fick "sy" in kilar för att lyckas trä på nätet.
 
Jag köpte lastnät på Jula förra vintern, satte fast det i min höhäck (hemmagjord, utan tak), som jag sen lyfte över balen.
 
@Jaxonmaxon @ameo Har ni några bilder på era nät?

Ameo, ditt nät är alltså som ett täcke? Hur har du fäst nätet och lyckas de inte äta underifrån på något sätt? Hur gör du när balen börjar bli uppäten?

Jaxconmaxon, kopierade du köpesnäten då eller hur har du gjort botten etc? Stället du höbalen på nätet och fäster uppåt? har du en rund botten? Hur gör du när balen börjar bli uppäten?
 
@Ottisen Jag använde faktiskt sånt där lastnät från jula först men det höll absolut ingenting :O Fick laga vareviga dag

Jag gjorde en bottenplatta sen "sydde" jag fast nät i bottenplattan med ett tunnare rep, sen "sydde" jag bara ihop kanterna och drog ett lite grövre rep genom maskorna upptill så den går att fäst i vinschen och hålla hyfsat spänd, När det bara är lite kvar brukar nätet få hänga fritt :)
 
jag har letat men har uppenbarligen inte spara någon av bilderna jag tog på nät+höäck i vintras. Så jag försöker förklara.
Höhäcken ser ut så här och jag fäste nätet med spännband i den nedre av ribborna.
472247_10151112213352404_622538167_o.jpg

När balen börjar ta slut så ligger nätet fortfarande över höet, ända tills allt är uppätet. DÅ ställer man ut en ny bal och lyfter upp höhäcken över balen.

Jag håller med @Jaxonmaxon om att julas lastnät gick sönder rätt ofta, det blev mycket knytande.

Mitt mål med nätet var att minska något på förbrukningen vid fri tillgång och framförallt att minska spillet, eftersom jag har en häst som vräker ut hö utanför höhäcken. Funkade väl sådär...
 
Tusen tack för era idéer!

@Jaxonmaxon är bottenplattan av annat material, eller är det också nät? högst upp blir det alltså som en påse som liksom går ihop högst upp?
 
@Ottisen Det är samma nät, vi säger om du har en bal som är 120 i diameter så gör bottenplattan kanske 150 i diameter (om inte mer, kommer tyvärr inte ihåg vilka mått jag gjorde) sen tog jag ett annat nät (eller samma nät fast ett annat stycke ;) ), som va 2 m brett och hyfsat långt, tog änden av det, började tråckla fast, bara dra ett rep mellan öglorna på dom båda näten, sen när jag gått varvet runt klippte jag bort det överflödiga på nätet och sen tråcklade jag ihop kanterna på "väggarna". Så en bottenplatta och en tarm som blir som vägg.. äru med?

Köpte en vinsch från J*la för typ 300 så jag alltid kan ha det lite lätt spänt. Tror totalkostnaden vart typ 800 om jag inte minns fel
 
@Ottisen Tkr nog inte åtgången minskat just nåt eg, men det blir mindre spill, förut hade jag två mindre foderbord med ett vanligt småmaskigthönät upphängt, men då drog dom ut nätet och sen vart de spill nednaför, det tkr jag i princip är helt bort nu

Sen är det ju så sjukt mkt smidigare, dom har sitt hö i hagen och det är så enkelt att ca var 10 dag bara trä över nätet på en ny bal o sen äre som självgående igen, det i kombination med thermobar har gjort mitt liv såååå mkt enklare :D
 
Vårt första nät har gått i graven efter 4-5 år. Har under dessa år haft ett vanlig rundbalsnät som har trätts över balen som sedan har placerats i häcken. Det är ett "riktigt" slow-feedingnät till häst. Visst har det gått flera maskor på nätet under de här åren, det går mest sönder när det kommer nya hästar som inte riktigt har tekniken, men lagar man dem snabbt så håller det bra. Provade under en säsong att köpa ett lastnät (hade behov av dubbla nät), funkade riktigt dåligt då kvaliteten var för dålig och det gick sönder stora hål hela tiden.

Har som sagt köpt ett nytt nu då det första har blivit för ofräscht, rent funktionsmässigt så håller det gamla fortfarande. Det nya nätet är specialbeställt som en fyrkant med 70 cm höga kanter (ingen botten) och skall användas som ett täcke över balen i foderhäcken. Kommer att fästas med krokar i foderhäckens sidor. Vi har betalat ca 2000:-/st för våra nät vilket har varit väl investerade pengar med tanke på hållbarheten. Efter att gått på niten att köpa lastnätet så har vi bestämt oss att hålla oss till material som är provade för hästar så vi vet att de håller.
 
@lo
Det nät vi pratar om är "bra" nät inte lastnät.

Kodstnadsmässigt och om man är beredd att lägga en timme kanske och lite tanke så kan man fixa bra hållbara nät utan att behöva betala dom summorna ☺

Mitt som jag gett beskrivning på ovan har inte gått sönder alls medans dom små orginalnäten har jag fått laga många ggr
 
@Jaxonmaxon vad är det för nät du har använt när du gjort eget som funkat?

De hette nånting nånting specialnät och fanns i vår stad , hör å häpna! En arbetskollega tipsade om företaget då dom hade köpt nät till nån lastbil därifrån o dom är ju hyfsat stadiga :-) om man jämför julas nät o de här specialnätet så är de inte samma planet lixom :-o
 
Är fruktansvärt missnöjd med Hansbos nät.
Använt det knappt sex dagar och det har blivit två stooooora hål i det där det liksom maskat upp sig.

Ska ringa butiken imorgon för sådär kass kvalitet går ju inte att sälja :(
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 356
Senast: anna_panna
·
Hästmänniskan På min lösdrift vill vi gärna ha fri tillgång på grovfoder, Nät eller ej spelar ingen roll. Vi har storbalar men ingen traktor så vi kan...
Svar
17
· Visningar
7 169
Senast: Marita73
·
Hemmet Hej! Jag har nu insett att hänga upp alla mina rosetter på gardinstänger inte kommer hålla i längden, och undrar nu hur man smidigast...
Svar
18
· Visningar
8 378
Senast: Buck
·
Övr. Katt Jag har flyttat nyligen, och med det lämnat katternas innätade altan. Bor numera 4 våningar upp och har en gigantisk balkong - den ska...
2 3
Svar
41
· Visningar
14 821
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp