Konstigt svullen ?

M

Marika

Min häst är svullen på sitt vänstra framben och det är jättekonstigt. Det va en dag när jag kom till stallet och benet såg ut som jag vet inte vad, men hon var varken varm eller hade ont. Igår så sa stallägaren att hon hade känt på benet och egentligen inte ville lägga sig i, men hon trodde att det var en sårsvullnad. Men det konstiga är att det kan det inte va då varken hon eller jag har hittat något sår och svullnaden gick ner när jag lindade henne på natten. Det är inte gallor. Utan hon är svullen! Hon har lätt för att stryka sig när hon travar har hon gjort det i hagen eller vad är det? Det är just bara på vänster benet. Jag har inte haft henne så länge är det något som har med fodret att göra eller är hon överbelastad? Jag kan säga att jag fattar ingenting just nu :confused: Så lite hjälp skulle inte sitta fel. :crazy:

Sv: Konstigt svullen ?

Det kan visst vara ett sår. Sticksår är väldigt svåra att upptäcka o har det kommit in bakterier där kan det ha blivit lymfangit. Lymfangitsvullnad går ner om man lindar benen eller när man är ute o går. Jag skulle rekommendera att du lägger ett jodopaxomslag åtminstonne över natt, kanske ett par nätter i rad.

Hej Marika!

Precis innan julen köpte jag en halvblodsmärr på 8 år som inte hade gjort mkt annat än vandrat i hagen....inriden var hon dock. Jag satte försiktigt igång henne men precis som du beskriver så stod hon en dag med svullet ben. Det var på nyårsdagen som jag på eftermiddagen upptäckte att hon var tjock i vänster fram, dock utan hälta.

Ingen direkt smärta eller sår var att finna. Boxvila i en vecka, pga av tjäle, snö och utbrytarhäst fungerade det tyvärr inte att ha henne i en liten rasthage. Svullnaden gick ner och efter att konsulterat lite hästfolk i omgivningen så konstaterade vi att det högst troligen har varit så att hon sprungit och lattjat i hagen, slagit i sig själv och svullnat upp precis där, precis samma förklaring fick jag höra av 2 mkt erfarna hästmänniskor utan att de hade pratat med varandra....

Skenbenet var svullet, denna svullnad gick sedan successivt ner, var lite kvar strax över ovansidan på innersidan av kotan. Detta försvann dock helt efter några dagar, blev allt bättre och bättre efter att hon varit ute och gått lite varje dag.

Jag var också rädd för överansträngning eller sårskada men hon har inte fått några men från denna svullnad, vad jag kan se idag....

Jag säger nu inte att fallet är så med din häst, men ville bara delge dig en liknande händelse. Vid hälta skulle jag dock överväga att kontakta veterinär.

Hoppas det löser sig!:crazy:

Jag var inne på detta med min häst men kunde verkligen inte finna något sår, eller ingångshål.

Blir de friska från lymfangit sen eller hur ter det sig? Blir de sjukare eller friskare? Min är helt återställd nu vad jag kan se, ingen svullnad, ingen hälta och väldigt torrbent och fin för övrigt i sina ben!:)

Det beror ju på hur allvarligt det är. Lymfangit är en form av blodförgiftning. Lindrig lymfangit kan man stoppa med jodopaxomslag & rörelse. Man ska INTE ställa en häst med lymfangit på boxvila. Min häst fick akut lymfangit för ca ett år sen som slutade med 6 dagar på djursjukhus med intravenöst penicillin då inte intramuskulärt penicillin hjälpte. Efter det har han varit frisk men har alltid och kommer alltid att ha en liten svullnad i det benet.

Ursäkta om jag blir lite rörig i mina svar. Sitter på jobbet med folk runt omkring mig mest hela tiden. :o

Jo det är det jag funderar på också det är i princip helt omöjligt att hitta något sår. Både jag och stallägaren har letat. Och som sagt hon är ju ny och går med en annan häst och har inte stått mer än själv förut, så dom busar och springer lite. Men har lugnat ner sig nu! Och ja svullnaden har ju blivit bättre så jag tycker det borde ordna sig. Men man blir ju lite orolig! Men precis som du säger så är det på skenbenet. Jag har som sagt svårt att tro att det är något annat då hon inte visar hälta och inte visar några tecken på att ha ont.

Marika skrev:
Jo det är det jag funderar på också det är i princip helt omöjligt att hitta något sår. Både jag och stallägaren har letat. Och som sagt hon är ju ny och går med en annan häst och har inte stått mer än själv förut, så dom busar och springer lite. Men har lugnat ner sig nu! Och ja svullnaden har ju blivit bättre så jag tycker det borde ordna sig. Men man blir ju lite orolig! Men precis som du säger så är det på skenbenet. Jag har som sagt svårt att tro att det är något annat då hon inte visar hälta och inte visar några tecken på att ha ont.

Ett pyttislitet sår kan vara svårt att upptäcka trots nogrann genomgång..

Vore jag dig skulle jag lägga ett jodomslag över natten. För att dra ur eventuellt skit i det eventuella såret.

Jag skulle tvätta benet och sen sätta på ett spritförband. Man dödar även mycket av kroppens eget försvar med Jod.

Labero skrev:
Det beror ju på hur allvarligt det är. Lymfangit är en form av blodförgiftning. Lindrig lymfangit kan man stoppa med jodopaxomslag & rörelse. Man ska INTE ställa en häst med lymfangit på boxvila. Min häst fick akut lymfangit för ca ett år sen som slutade med 6 dagar på djursjukhus med intravenöst penicillin då inte intramuskulärt penicillin hjälpte. Efter det har han varit frisk men har alltid och kommer alltid att ha en liten svullnad i det benet.

Som sagt var, mina tankar gick åt detta hållet först och precis som du säger blev det mkt bättre när hon rörde på sig. Dock la jag inget omslag, då jag inte kunde hitta ngt. Risken finns ju att där ändå fanns ett litet sår som var svårt att upptäcka....men försvinner lymfangit om det förblir obehandlat?

Jag försökte göra en liten rasthage till pållan så att hon åtminstone kunde få andas frisk luft, samt att jag personligen egentligen inte heller tror på boxarrest. Naturlig rörelse torde vara bättre...

Pålla var dock inte av samma åsikt, rasthage fungerade i 30 min, så länge mat fanns där. Varmt och gott täcke underlättare "sprängning" av eltrådar, den lilla....:devil:

Fann sötnosen ute i hagen, nyrullad och lycklig. Kände över benet som då kändes helt fint, svullnaden var borta! Yes tänkte jag, då kan det inte skada att hon får vara ute den resterande timmen av dagen....samma svullnad, samma ben morgonen därpå. Samma behandling, dvs boxarrest i 5 dgr resulterade i 4 fina ben.:)

Blir dock lite nervös över att där skall finnas ngt kvar?

Men nu är det mycket bättre, är inte alls lika svullet längre. Hon har gått ute som vanligt och blivit riden som vanligt. Och så har jag lindat henne om nätterna fram och det verkar fungera. Kan vara lite svullen när man tar in henne men nu är det bara jätte lite, inte alls som det var förut. Så det verkar ju inte vara någon fara! Men tack för alla svar. :)

Hur har det gått? Hur lindade du henne? Bara vanliga stallindor eller?

Krabban skrev:
Hur har det gått? Hur lindade du henne? Bara vanliga stallindor eller?

Jo det har fungerat bra, hon är inte svullen på samma sätt längre. Utan kan ha lite gallor bara. Jag lindade med liniment och paddar i bomull. Och med acryllindor tror jag det är, lite grövre. Men nu har jag inte lindor på henne alls om det inte behövs. Bara efter att jag har hoppat och när hon ska vila. Ska köpa Back on Track sen, har hört att dom är kanon.
;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Hästvård Hej ! Behöver tips råd ! För att göra en lång histora kort så i september hade min häst en stor lymfangit på bak benet höger bak. Tog...
Svar
3
· Visningar
1 180
Senast: aramis
·
Kropp & Själ Nu behöver jag bukeexperternas hjälp angående mystisk åkomma. Inte så mystisk egentligen men konstig och jag fattar inte vad som hänt...
Svar
13
· Visningar
1 438
Senast: Caoimhe
·
Hästvård Hej! Jag har en 10 årig valack som jag tog in från betet idag för borstning. Han gör alltså ingenting just nu i motionsväg utan skrotar...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 180

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka