Konstiga utslag/knottror på hästen

Harbor

Trådstartare
Vårt nya sto kom från Tyskland för just 2 veckor sen. Sista veckan har hon fått som utslag, nåt knottrigt som sprider sig under huden mer och mer. Det tycks inte klia. Först trodde vi det var en reaktion på proteintillägget som vi gav, men nu har vi inte gett det på 2 dagar men det har ändå blivit värre.
Vad kan det vara?
Det som har ändrats är 1. underlaget. stod på halm förr, nu ströpellets. 2. Höet är ju säkert annorlunda.
Annars är hon pigg och glad och lider ingen nöd.

Sv: Konstiga utslag/knottror på hästen

Gissar på allergi av något slag. Det kommer fort och tar betydligt längre tid att bli av med än att få.

vad tror ni är sannolikt då, allergi mot halmpelletten eller mot proteinfodret som vi slutade med för 2 dagar sen?

Svårt att säga för precis som för människor så kan det uppkomma plötsligt och antingen bli bestående som en kronisk allergi mot något ämne eller vara tillfälligt och bara försvinna.
Men det kan vara allt från stress under resan hit till stallkatten, foder, täcke, värme, strö. Ja alla som har drabbats av allergi vet hur svårt det kan vara att hitta orsaken.

Är det på fler ställen eller bara där? På bägge sidor eller bara en sida?

Det kan vara regnskållor också. Dra i några hårstrån och se om de lossnar med en liten "blipp" på. Hästen ser klippt ut, men någonstans kanske det går att hitta lite längre päls så att du får något att dra i.

Det kan vara regnskållor också. Dra i några hårstrån och se om de lossnar med en liten "blipp" på. Hästen ser klippt ut, men någonstans kanske det går att hitta lite längre päls så att du får något att dra i.

Jaså..........har det kommit reng?
Allt jag se är sno:crazy:

Vårt nya sto kom från Tyskland för just 2 veckor sen. Sista veckan har hon fått som utslag, nåt knottrigt som sprider sig under huden mer och mer. Det tycks inte klia. Först trodde vi det var en reaktion på proteintillägget som vi gav, men nu har vi inte gett det på 2 dagar men det har ändå blivit värre.
Vad kan det vara?
Det som har ändrats är 1. underlaget. stod på halm förr, nu ströpellets. 2. Höet är ju säkert annorlunda.
Annars är hon pigg och glad och lider ingen nöd.

2 dager räker inte!
Hö och vatten för 2 veckor, har det inte gott bort för vetrenären komma utt och ta prov.

Regnskållor orsakas av en bakterie som smittar, en del hästar visar inte symptom även om de bär på bakterien.

http://aijaa.com/GsLc5A
här kommer en bild till på halsen. Mest är det på bakbenens övre del mot baken, under magen och lite på halsen.
Här är bara snö och ca 0 grader, inget regn. Fuktig eller svettig har hon inte varit när hon kommit in. Talade med vet. idag och hon sa att ibland kan de reagera mot t.ex luften i nya stallet. Men eftersom hästen annars var pigg, glad och utan andra symptom, och utslagen inte blivit värre, så avvaktar vi.

Hur går det med knottrorna, har de försvunnit? Vet ni vad det är?

Alltså, vet inte egentligen vad det var men vi slutade ge proteinfodret. Vi tvättade hela hästen med Hexocil. Men det började liksom lugna ner sig helt av sig självt och nu är det borta. Ändrade inget med ströet eller annat. Veterinären sa att det påminde om nässelutslag och sa att det t.ex kan vara en reaktion på annan luft i stallet efter flytten (typ mögelsporer)från Tyskland också. Men ingen aning. Som tur är det borta nu iallafall. Tack för frågan :-)

Hej hittade denna tråd och undrar hur det gick för hästen. Jag har också köpt en häst från Tyskland som några veckor efter ankomsten fick liknande nässelutslag. De varierade i storlek -från knottror till mjukare "bullar" ungefär som ni beskriver, dvs mer på "skinkorna" och på halsen. Utslagen såg ut som den typ av nässelutslag en häst som ätit något olämpligt kan få. Det växlade från dag till dag, vissa dagar ingenting, andra dagar var han knottrig och bubblig som bubbelplast. Verkade dock inte besvära så mkt. Utslagen kunde komma plötsligt och utan synbar anledning.Veterinären stod handfallen, tog blodprover och skickade för analys men ingenting hittades.

Jag experimenterade med allt - bytte bädd från spån till torv och halm, men det hjälpte inte. Tog bort allt kraftfoder och gav under en period enbart hö med lägre proteinvärde. (Naturligtvis skedde foderbytena under en längre tidsperiod.) En annan veterinär sa att det kom ifrån tarmarna och kunde bero på stress pga miljöombyte eller annat.

Jag gav då probiotika i form av quickfix och sedan proviva. Sedan bakjäst.
efter någon månad kom utslagen allt mer sällan, och försvann sedan helt. 4-5 månader senare började utslagen komma igen. Inte lika intensivt som under den första perioden, men ändå. De kan börja när han står uppställd på gången och blir borstad, eller när han går i hagen och ser helt avslappnad ut.

Jag begriper ingenting, och veterinärerna verkar inte allt för engagerade. Har sökt information själv men hittar inget värdefullt. Vore intressant att veta om du tycker att detta liknar det din häst gick igenom och om utslagen kom tillbaka. Eller om någon annan upplevt något liknande?

Ser ut som allergi. Har en del erfarenhet av det. När min häst får det avvaktar jag. Har han feber eller sluta äta dricka måste man omg ta ut veterinär. Min blev illa däran för 2år sedan pga av allergi.

Alltså, utslagen fick vi ingen förklaring till, annat än vad veterinärens tolkningar som jag sist sedan skrev om.
Men de bara försvann. De kom tillbaka en eller två gånger, tyckte det var i samband med när de satt nya halmpellets, men bara lite då. Nu kommer de inte mer. Överkänslig för nåt, men inget värre i allafall.
Kanske miljön är så annorlunda när man byter land?

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 115
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 322
Senast: Happimess
·
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 916
Senast: Buck
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 026
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka