Sv: Konstiga utslag/knottror på hästen
Hej hittade denna tråd och undrar hur det gick för hästen. Jag har också köpt en häst från Tyskland som några veckor efter ankomsten fick liknande nässelutslag. De varierade i storlek -från knottror till mjukare "bullar" ungefär som ni beskriver, dvs mer på "skinkorna" och på halsen. Utslagen såg ut som den typ av nässelutslag en häst som ätit något olämpligt kan få. Det växlade från dag till dag, vissa dagar ingenting, andra dagar var han knottrig och bubblig som bubbelplast. Verkade dock inte besvära så mkt. Utslagen kunde komma plötsligt och utan synbar anledning.Veterinären stod handfallen, tog blodprover och skickade för analys men ingenting hittades.
Jag experimenterade med allt - bytte bädd från spån till torv och halm, men det hjälpte inte. Tog bort allt kraftfoder och gav under en period enbart hö med lägre proteinvärde. (Naturligtvis skedde foderbytena under en längre tidsperiod.) En annan veterinär sa att det kom ifrån tarmarna och kunde bero på stress pga miljöombyte eller annat.
Jag gav då probiotika i form av quickfix och sedan proviva. Sedan bakjäst.
efter någon månad kom utslagen allt mer sällan, och försvann sedan helt. 4-5 månader senare började utslagen komma igen. Inte lika intensivt som under den första perioden, men ändå. De kan börja när han står uppställd på gången och blir borstad, eller när han går i hagen och ser helt avslappnad ut.
Jag begriper ingenting, och veterinärerna verkar inte allt för engagerade. Har sökt information själv men hittar inget värdefullt. Vore intressant att veta om du tycker att detta liknar det din häst gick igenom och om utslagen kom tillbaka. Eller om någon annan upplevt något liknande?