Konstiga symptom, någon som varit med om liknande?

P

Pad

Min 4 åring är nu riden och lätt tränad i 1 år. I vår började han stå konstigt i hagen, håller fram h fram och v bak i viloläge, byter i bland till andra diagonala benparet, ser obekvämt ut. Har alltid varit rädd om sina framben men nu blir han nästan omöjlig att sko fram. Skjuter rygg och håller ej balansen, darrar och skakar/ruskar på huvudet. Ej halt i rörelse. Även svårt att backa med h fram. Åkte in till klinik som röntgade halskotpelare dock utan fynd. Fick Finadyn, hem och vila/promenera. Ingen förbättring (efter finadynkuren) reagerar även på h fram när han "smågår" i hagen tex vänder och när han äter från marken o höger fram är framåt, verkar plötsligt göra ont och liksom hoppar upp och kastar med huvudet. Tycker att han ibland börjar ta ett kortare skrittsteg på h fram. Dock är inte symptomen där hela tiden och när vet. ska titta så är han ju mer uppblåst/på tårna och visar inte mycket. Har även svårt att gå nerför speciellt med sadel på och att resa sig upp när han legat. Reser sig upp och står sedan och skjuter rygg och darrar någon sekund. Varit in fler gånger och de har röntgat bog o armbågsleder men inga fynd. Gått på metacam och blir då något bättre för att sedan bli sämre igen. Nu tycker jag att han är något halt i h varv speciellt om jag sitter på. Rider honom normalt inte nu men har suttit upp någon gång för att se hur han reagerar. Är inget fästingrelaterat för han är född o uppvuxen i miljö utan fästingar. Han kan även få likn. panikattacker och tvärrusa iväg när man rider el tömkör honom. Lugnar sig dock rätt fort (detta har han gjort mer el mindre hela tiden). Jag har återbesökstid för vidare utredning men jag undrar om de kommer att hitta något. Det är så himla jobbigt att se honom när han får ont och jag undrar bara, har någon varit med om något liknande????:confused:

Sv: Konstiga symptom, någon som varit med om liknande?

Jag känner igen symtomen och jag tycker det verkar på din beskrivning att han har ont i framhovarna. Att han står med ena framhoven framåt är för att avlasta framhoven/arna.

Hade det varit jag så hade jag åkt till klinik (kanske en annan klinik?) och bett dem kolla hovarna. Ta mycket plåtar!

Har varit på två kliniker men de verkar säkra på att det inte är hovarna, är också böjd/böjprov utan någon som helst hälta. (Även om han är jobbig att böja fram...)

Har de lagt nervblockader på frambenen? Av det du skriver så verkar han ju ha ont fram, och det borde gå att undersöka? Man kan släcka smärta från kota och nedåt helt, jag gissar att man kan lägga blockader ännu längre upp för att se att det inte är mjukdelsskador? Om hästen har t ex ligamentskador i kotan (som min häst har...) så ger det ingen reaktion på böjprov, och syns inte på röntgen, och troligen inte på ultraljud heller. Även låga böjsensskador syns inte. Så även om hästen inte visar hälta på böjprov, så kan han ju ha ont, då böjprovet ju framförallt provocerar själva leden?

Nej det har inte gjorts. Det är nog lite svårt också eftersom han inte visat någon direkt hälta i skritt och trav. Möjligen nu på böjt spår. Det som syns är ju när han går och betar osv. Tack för förslaget, det är inte omöjligt att det är något sådant. Vad gör man åt tex en ligamentskada? Men egentligen känns det som om han har ont i båda fram men mer i höger, är ju tex svår att lyfta båda frambenen... växlar höger/vänster fram när han vill vila/avlasta och det tyder troligen på något mer "centralt" kanske???? (jag menar tex ryggrad...)

Senast ändrad av en moderator:

Ingen mer som har någon ide, är det någon som haft häst med fel som sitter i manke eller alt i bringan el dylikt? PUTT

Är fång helt uteslutet?

Någon som kollat ryggen på honom..?!

Nej fång är det inte, jag tycker mig vara ganska bra på att se sådana symptom och det kom i mars då han åt hö som inte alls var kraftigt på något sätt. Ingen vet. har tyckt att det är hovarna och han är inte hovöm eller kort i gången på det sättet, då han stapplar till är när benet är lite framsträckt och har inte med tex underlaget att göra. Ang ryggen så är han ju klämd och känd på ryggen men inte röntgad. Vet är inne på halskotpelaren trots att den är röntgad en gång men själv misstänker jag kanske manke eller något sådant. Är inte öm i manken direkt när jag klämmer men jag tycker att han har börjat rycka mycket i manken (i huden) trots att det inte är insekter osv. Men jag tittar ju hela tiden och oroar och har teorier osv... Och vet sa att om det är frambenen som är påverkade så faller alla kotor efter frambenen bort (som orsak till smärtan). ??

Är du helt säker på att han aldrig träffat på en fästing?
jag tycker att det låter som någonting som mycket väl skulle kunna vara fästingrelaterat!

Det tycker jag också men här har vi inga fästingar och han har inte varit söderut. Det kan ju finnas en fästing på 10 mil kanske men jag har då aldrig sett en enda och ingen jag känner heller...

Det tycker jag också men här har vi inga fästingar och han har inte varit söderut. Det kan ju finnas en fästing på 10 mil kanske men jag har då aldrig sett en enda och ingen jag känner heller...

Vart i Norrland bor du ?
Jag bor ett antal mil ovanför Sundsvall, och runt -84/-85 hittade vi fästing på våran katt. Han hade inte heller varit söderöver...
Man kanske inte letar så efter fästingar här uppe då dom inte ska finnas här, men vem vet...med dessa konstiga årstider och allt så kanske dom börjar dyka upp här oxå.

Ta prov på fästingsjukdom för säkerhets skull, då kan ni i varje fall utesluta det och det kostar inte så mycket så det är helt klart värt pengarna.

Skickar ett PM.

/Elin

Min häst stod på liknande sätt när han var väldigt öm i sina sulor på fram.....

Om han har ont när frambenet är utsträckt kanske det kan vara framknäet? (Eller båda.) Det händer ju att chipfrakturer inte märks på böjprov och liknande, kan bara ses på röntgen av knäet, och ibland kan det bli som en "spets" i skelettet som trycket mot ena knäleden och det gör naturligtvis förbaskat ont emallanåt. Är knän och skenben röntgade alls?

jag bor längre norrut än Sundsvall men visst kan ju man ta ett prov. Knän är ej röntgade, kan ju också vara ett tips... Nu ska jag på en ny klinik börja utreda igen på tisdag och då får de väl börja med det mest troliga och sedan jobba vidare.. Tänkte att jag kunde ha med mig något alternativ/förslag eller ev driva på utredningen om de inte vill röntga vidare och då är ju era erfarenheter guld värda!!!

Tänkte oxå framknäna.. Om han har problem att sträcka knäet så kan det vara problem på framsidan av det & det behöver inte synas på böjprov så röntga gärna där.

Kommer ihåg för länge sen när jag precis fått egen häst, en unghäst som var lite knepig. Den fick totalt spel ibland när de red den helt utan anledning. Tror att det var mer problem än så, men jag hade bara ögon för min lilla ponny på den tiden så jag uppfattade inte mer än så. Hästen hade en spricka i manken & togs bort tyvärr.

Hur gör hästen när den går nedför i backar? Vill den inte alls eller springer den?

Det låter verkligen som framknäna men man vet ju inget innan röntgen m.m.

Lycka till i alla fall! Hoppas ni hittar nått!:bump:

Den tvekar att gå ner och det syns att den liksom "sparar" på h fram. Något annat som jag märkt när jag lyfter hovarna är att den lugnar sig om jag drar hoven bakåt i lyftläget, dvs om överarmen är i lodrät position om ni förstår, dvs om knäet är som när hästen står och inte framåt som det normalt är när man lyfter hoven. Som ni märker har jag funderat och klämt och känt och haft tusen teorier...:crazy:

tkr det låter som att det sitter i ryggmusklerna eller om det bara sekundärt visar sig där och kommer från nån anna stans, om det är tvärgående så kommer det säkert därifrån och om han har reagerat vid ridning och tömkörning, kanske var när du krävt lite av han ?? Skulle ha tagit ut en ET eller massör för att få bort spänningarna.

Haft ute ET två gånger men andra gången sa hon att det var inget hon kunde göra utan att han måste fortsätta röntgas för att hitta orsaken, hon tror att det är i framdelen orsaken finns.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 931
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 874
Senast: Fibusen
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 779
Senast: Josofinito
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 955
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025