P
Pad
Min 4 åring är nu riden och lätt tränad i 1 år. I vår började han stå konstigt i hagen, håller fram h fram och v bak i viloläge, byter i bland till andra diagonala benparet, ser obekvämt ut. Har alltid varit rädd om sina framben men nu blir han nästan omöjlig att sko fram. Skjuter rygg och håller ej balansen, darrar och skakar/ruskar på huvudet. Ej halt i rörelse. Även svårt att backa med h fram. Åkte in till klinik som röntgade halskotpelare dock utan fynd. Fick Finadyn, hem och vila/promenera. Ingen förbättring (efter finadynkuren) reagerar även på h fram när han "smågår" i hagen tex vänder och när han äter från marken o höger fram är framåt, verkar plötsligt göra ont och liksom hoppar upp och kastar med huvudet. Tycker att han ibland börjar ta ett kortare skrittsteg på h fram. Dock är inte symptomen där hela tiden och när vet. ska titta så är han ju mer uppblåst/på tårna och visar inte mycket. Har även svårt att gå nerför speciellt med sadel på och att resa sig upp när han legat. Reser sig upp och står sedan och skjuter rygg och darrar någon sekund. Varit in fler gånger och de har röntgat bog o armbågsleder men inga fynd. Gått på metacam och blir då något bättre för att sedan bli sämre igen. Nu tycker jag att han är något halt i h varv speciellt om jag sitter på. Rider honom normalt inte nu men har suttit upp någon gång för att se hur han reagerar. Är inget fästingrelaterat för han är född o uppvuxen i miljö utan fästingar. Han kan även få likn. panikattacker och tvärrusa iväg när man rider el tömkör honom. Lugnar sig dock rätt fort (detta har han gjort mer el mindre hela tiden). Jag har återbesökstid för vidare utredning men jag undrar om de kommer att hitta något. Det är så himla jobbigt att se honom när han får ont och jag undrar bara, har någon varit med om något liknande????