Konstiga sår.

A

AtletShipping

Upptäckte idag på min medryttarhäst att han(valack) fått konstiga sår bakom skapet (där hans kära ägodelar en gång varit).
På skinnet var där flera 2 cm långa sår och ett av såren var nog ½cm djupt, dom såg inte ut som rivsår utan typ som skinnet spruckit eller tom skärsår, det var även svullet på ena sidan och han var rätt öm o irriterad när vi tvätta det.

Ägaren till hästen blev lite smått chockad och trodde det var en liten tumör som spruckit, men då kan där väl inte blivit såna konstiga sår lite här och där.

Hästen kan nog omöjligt skapat dessa sår själv i beteshagen eftersom det skinn som är kvar av själva pungen sitter så gömt, och det är så pass "fina" sår.

Tycker detta verkar skumt på nåt sätt :confused: , vad tycker ni och vad tror ni vad som hänt?

Sv: Konstiga sår.

Jodå jag tror visst att hästen kan skapa dessa själv, ser ju detta dagligdags med varierande resultat. Min egen valack kan få rejäla sår på och runt sina ägodelar, orsaken är att han kliar/biter sig där.

Grunden har varit insekter som bitit, sen kliar han upp resten själv med både jack och revor. Smörjer man skapet med tex tjärsalva kan hästen klara sig bra med det, och slippa mycet av detta.

Liknande trådar

Kropp & Själ För några dagar sedan lyckades jag få en ett litet skärsår, ett par cm långt och inte djupt. Plåstrade om det osv ganska omgående och...
2
Svar
33
· Visningar
2 484
Senast: Stinaelin
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 805
Senast: höstmåne
·
K
Hästvård Min häst har lyckats att få ett vad jag tycker djupare sår vid kronleden ungefär. Det ser ut som han skurit sej på en vass kniv eller...
Svar
2
· Visningar
776
Senast: knasigare
·
J
Hästvård Sår i hoven...hur länge ta det att läka ut?? Lång men svara gärna! Hejsan, Hoppas någon av er kan svara på det här :) Min dotters...
Svar
4
· Visningar
1 567
Senast: Jacky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30