Konstiga sår i pälsen (bilder)

Sv: Konstiga sår i pälsen (bilder)

Håller med Alexandra, regnskållor är väl orsakade av en bakterie. Min hade det för några år sedan. Det såg ju ungefär lika dant ut.
Vad jag hört så kan det dels bero på fukt, tex om de har tjock päls och blir blöta av regn eller fukt ofta, eller om de har täcke och blir blöta.
Men det kan även bero på obalans eller störningar i mage.

Hur är magen? Om den verkar lite onormal så kan det vara bra att ge något för magen också, samtidigt som du behandlar infektionen utifrån.
Hör med vet om han kan tipsa om något bra för magen, annars finns det ju massvis med magpreparat och foder som är bra för magen att köpa.
Jag testade med jäst sist min hade problem med magen och tycker det funkade jättebra.

Som pyttesmå skalbaggar, bara ett par mm långa, de som "käkar päls" är lite brunaktiga. Skitsvåra att se utan skarp ficklampa. Lättast att hitta i svansroten eller manen.

Senast ändrad:

Tja, det var vad hon sa. Men behandligsmetoden skulle hur som helst inte göra någonting värre om det nu skulle vara regnskållor, utan detta var ganska generellt som hjälpte de flesta lindriga "hudsjukdomar". Blev det inte bättre skulle jag höra av mig igen och då skulle hon komma ut och kolla, men hon tyckte jag skulle prova med schampot först. Jag litar på att veterinären vet vad hon pratar om, men som du säger är det lite vågat att dra slutsatser över telefon (även om jag berättade ganska utförligt hur det såg ut).

Magen verkar må bra, har inte märkt av något speciellt. Normal avföring. :)

Ok, det är ju bra.
Min hade inte heller några problem med magen när han hade skållor, men jag har hört att det kan bero på magen, så det är ju alltid bra att kolla.

Speciellt när en annan vet har trott det var bitmärken... :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Min häst har fått konstiga bulor/sår. Det började för någon månad sedan då hon fick en ärtstor bula med sår i mitten på sidan av magen...
Svar
6
· Visningar
879
Senast: Corax
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 790
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 099
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka