Konstiga knölar på ryggen! ******

Koppen

Trådstartare
Våran ena foderhäst har fått konstiga knölar på ryggen, precis där sadeln ligger. :o
Hon reagerar inte när man ryktar, klämmer på dem, nyper eller nåt sånt.
Det märks inte när man rider henne, hon är precis som vanligt.
Knölarna har hår på sig. Jag trodde först att det är insektsbett, men jag undrar det, eftersom hon fick den första i vintras.

Ska ringa veterinären och fråga också, men är det nån annan som kan veta vad det är? :o

Jag blir faktiskt orolig, och jag är ändå inte den sjåpiga typen.

Snälla, många och snabba svar! :bow:

Sv: Konstiga knölar på ryggen! ******

Har för mig att det kan vara inflammerade hårsäckar. Men man kan säkert få inkar på ryggen men det låter ju inte som det när det växer hår på dem.

har läst om exakt det där nånstans, det är inte inkar men nåt annat ofarligt om det är samma som jag läste om...

Precis, min store hade det och jag har för mig att man kan behandla med alsol eller liknande.

Tror att det är en reaktion i huden mellan friktionen från sadel, värme etc. Är dock inte utbildad. Store killens försvann i alla fall och kom inte tillbaka.

Jag vet en häst som hade knölar på ryggen precis vid sadeln och de sa att hästarna kan få det om man rider med en lite för skitig vojlock tex. som ngn redan har skrivit, infammerade hårsäckar. Så vitt jag vet så är det är inget farligt, dom gick över av sig självt på den hästen iaf.

Tror att det är en reaktion i huden mellan friktionen från sadel, värme etc. Är dock inte utbildad. Store killens försvann i alla fall och kom inte tillbaka.

friktion?

ska byta schabrak imorgon, och kanske tom lägga på en teddypad?
Hon har inget skav efter sadeln iof...

Jag vet en häst som hade knölar på ryggen precis vid sadeln och de sa att hästarna kan få det om man rider med en lite för skitig vojlock tex. som ngn redan har skrivit, infammerade hårsäckar. Så vitt jag vet så är det är inget farligt, dom gick över av sig självt på den hästen iaf.

låter som en känslig dam, eller? ;) jag har inte vart med om detta iaf! :D

Min har också knölar, både vid sadeln och sadelgjorden :(

Jag rider aldrig med skitigt schabrak :crazy: så det borde inte vara det.

Liknande trådar

Hästvård Jahapp det tar minsann aldrig slut 😣 Haft problem med mugg på ett ben sen i somras och nu börjar det äntligen se ut som att det släppt...
2
Svar
31
· Visningar
3 454
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 455
Senast: mackan
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 360
Senast: Skjøldur
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 811
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III