Konstiga gropar ovanför ögonen..

B

blomman_

Min häst har som jätte stora hål ovanför ögonen (vid pannan ungefär), har aldrig sett något liknande på någon häst förut!
Är detta normalt? Eller är det bara att hon ser ut så?:confused:
Hämtade hem henne för ca. 1 vecka sedan, hon har också föl vid sin sida...

Om ni går in på min profil, så är hon på min sida, man ser hålen lite grann där..

Sv: Konstiga gropar ovanför ögonen..

ingen som har något svar? :(

Alla hästar har gropar. Ju äldre hästen bli dess tydligare syns groparna. Har man även en mager häst syns de tydligare.

Oj! De är verkligen markanta! Jag har sett liknande på gamla häster, 20+ då. Kan det vara vätskebrist? Undernäring? Jag vet inte, hade nog rådfrågat en veterinär.

Oj! De är verkligen markanta! Jag har sett liknande på gamla häster, 20+ då. Kan det vara vätskebrist? Undernäring? Jag vet inte, hade nog rådfrågat en veterinär.

Joo, menar det! Känns ju lite konstigt :crazy:
Hon fyller 20 i år, så det kan ju bero på åldern, men min andra häst som är lika gammal har inte gropar :O
Jag får nog göra det!

min häst har oxå stora gropar o är inte gammal

Alla hästar jag kommit i kontakt med har haft sånna gropar, några mer andra mindre...

har du en bild?:)
men ja, somsagt, alla hästar har så, vissa mindre andra mer:D

Ja är hon såpass gammal som 20 så behöver du nog inte oroa dig för att det skulle vara något onormalt i a f, lite ålderstecken bara.

När min förra häst fick erlichios fick han såna gropar - dvs det var en förändring från hur han brukade se ut. Veterinären trodde groparna berodde på vätskebrist pga feber och att det var soligt och varmt. När hästen var frisk igen så försvann groparna.

Nu vill jag inte säga att din häst har erlichios... bara att det kan vara ett tecken på vätskebrist. Men om hon verkar frisk och pigg förövrigt, och dricker och har normal temp, så behöver du nog inte oroa dig.

Fäster inte hästars tuggmuskler där? Och "hålen" buktar ut växelvis när hästen tuggar? Bara en fundering...:angel:

När min förra häst fick erlichios fick han såna gropar - dvs det var en förändring från hur han brukade se ut. Veterinären trodde groparna berodde på vätskebrist pga feber och att det var soligt och varmt. När hästen var frisk igen så försvann groparna.

Nu vill jag inte säga att din häst har erlichios... bara att det kan vara ett tecken på vätskebrist. Men om hon verkar frisk och pigg förövrigt, och dricker och har normal temp, så behöver du nog inte oroa dig.

Okej,, jaa, hon dricker ganska mycket och har slickat väldigt mycket på sin saltsten, och därifrån vi hämtade dom såg dom inte ut att ha en saltsten i hagen-dom gick på lösdrift! Så jag vet inte om hon varkar ha ngn brist eller något! :crazy:
Kolla på min profil, där finns en bild på henne och hennes föl!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 316
Senast: mily
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka