konstiga frågor?!

C

CarolineNSV

äter hästar mineraler utan att de blandas i fodret?
endel hästar "petar" ju ut det...

Är det någon skillnad på hur ofta man bör ge mineraler sommar-/vinter-tid?

Hur mycket är en lagom "dos"?

pratar om en nordsvensk brukshäst 6 år. ska börja bygga upp konditionen och utbilda honom mer.

Sv: konstiga frågor?!

Beror ju på om du köper "rena" mineraler i pulverform eller pelletrerade. De pelletrerade brukar bindas med lite melass och annat så de ska hålla ihop och vara smakligt. Men en del hästar äter inte mineraler om de inte behöver, finns det många teorier om. Hur mycket du ska ge står på förpackningen. Det finns olika mineraler för föl/dräktiga/diande ston, grund och högpresterande.

Min häst äter hellre mineraler än morötter :D
Grannhästen äter dem inte överhuvudtaget.
Resten instämmer jag med Piggelurven.

Min häst får mineraler i en liten mineral krubba brevid sin vanliga krubba, så att han kan ta när han vill ha. Jag har gjort så att jag fyller upp mineral krubban till lite över rek. daglig giva varje dag (ca 1 1/4- 1 1/2 av rek. dags giva). Har räknat ut att han i genomsnitt äter bara något mindre än det som rekomenderas. Vilket ju stöder Piggelurvens komentar.

Denna metod är kanske inte lämplig för alla hästar, men om hästen äter mineraler någolunda själv mant kanske det är värt att prova. Blanda mineraler med mat kan annars vara rätt jobbigt eftersom mineralerna har en tendens att kleta ihop sig på botten.

Ok! Men för dom hästar som inte äter dessa mineraler, tex "grannhästen" vad brukar ersättas?
Det är ingen tävlinghäst, utan motionsridning och inlärningsträning jag ska syssla med.

OM och VILKA mineraler bestäms av hur övriga foderstaten ser ut. Vissa mineraler blir inte alls bra och helt fel om man har en balans i foderstaten, i en annan foderstat (t ex med ett annat grovfoder) funkar det utmärkt.

Det är därför viktigt att inte fodra mineraler på måfå utan veta vad som behövs och ge det.

Ger man den rekomenderade mängden mineraler på förpackningen får hästen i sej alla mineraler den behöver. Skulle den råka få för mycket av ngn mineral tar hästkroppen inte upp den och pissar ut den istället.

DET beror helt på vilka mineraler och vitaminer som överfodras. Fettlösliga vitaminer kissas t ex inte ut utan kan bli farliga när de överdoseras. Mineraler har jag inte samma koll på, men vet att det finns de som inte ska överdoseras (selen)

Jag ringde o hörde lite med lämplig foder giva till Min blivande häst, och hon tyckte att pelletrerade skulle passa sig bra.
tycker jag också låter väldigt bra.

Pelletterade mineraler? Det säger ju inte så mycket om innehållet, vilket ju är det viktiga.

Men om du har gått igenom foderstaten och hästens behov med någon som kan räkna på foder är det super att du hittat rätt!

Nej det är JÄTTE svårt! det viktigaste är ju att hitta rätt. Men det är heller ingen högpresterande häst. Men det är ju självklart viktigt att han får i sig det Han behöver.

Hur visar det sig? Om hästen fått i sig för mycket menar jag.

Men ger man den rekomenderade dosen på förpackningen kan det omöjligt bli för mycket, det ska till väldigt mycket vitaminer och mineraler förens man kan börja tala om bieffekter av överfodring, oavsett vad för hö/hösilage man har.

Min får flytande mineraler och vitaminer i form av Chevinal plus.
Det är litet skillnad på hur hårt hästen tränas där, ett pumpslag för normalt tränande och vid hård ansträngning två pumslag.
Ger det året om.
Pållen äter det utan problem.

Men ger man den rekomenderade dosen på förpackningen kan det omöjligt bli för mycket,

Det kan det visst. Om mineralerna inte passar till ditt grovfoder. Det finns en anledning till att det finns flera sorters mineralfoder (tex. Kraffts). En har låg ca/p-kvot, en annan hög ca/p-kvot, olika selenhalter osv. Detta för att man ska kunna anpassa mineralfodret till vad som passar mineralerna i övriga fodret!!

Hur vet du att tex. kvoten ca/p ligger rätt? Även om mineralfodret har en bra kvot så innebär det ju inte att den är så bra i verkligheten om du inte har en aning om vad grovfodret innehåller.
För mkt fosfor i förhållande till kalcium tex gör att smältbarheten för att ta upp kalciumet minskar. Så även om hästens kalciumbehov är uppfyllt så kan hästen lida brist.

Det är väl ganska självklart att man väljer dom mineraler som passar bäst till grovfodret, men det kan iaf inte bli för mycket om man ger den rekomenderade dosen av "basic" mineralsammansättning.

För mkt fosfor i förhållande till kalcium tex gör att smältbarheten för att ta upp kalciumet minskar. Så även om hästens kalciumbehov är uppfyllt så kan hästen lida brist.

Problemet med det är att hästars förmåga att ta upp fosfor kan variera avsevärt från häst till häst, och dessutom olika vid olika årstider/tidpunkter, så om du är så petig med det ska du ju ta blodprov på hästen var 4:e månad med, men det kanske du gör?
Dessutom spelar fiberhalten i foderstaten en stor roll i upptaget av fosfor, så utan tillräckligt med fibrer kan den inte ta upp det heller.

Problemet med det är att hästars förmåga att ta upp fosfor kan variera avsevärt från häst till häst, och dessutom olika vid olika årstider/tidpunkter, så om du är så petig med det ska du ju ta blodprov på hästen var 4:e månad med, men det kanske du gör?

Jag kanske är såpass dum att jag litar på forskning och fakta:smirk:Man vet att hästkroppen innehåller 1,5% kalcium och drygt 0,7% fosfor. Hästen förlorar med urin och träck ca 2g kalcium och 1g fosfor/100 kg kroppsvikt och dag. För att fylla på detta behöver hästen 0,40g kalcium 0,30g fosfor/mj. Givetvis ändras/ökas behoven vid arbete,växande häst, dräktighet och digivning. Då får man ju justera mineralerna, inte svårare än så.

Nä, jag tar inte blodprov var 4:e månad. Min får behoven uppfyllda med råge, endast genom grovfodret! Hon ligger på en ca/p-kvot på 1,7, så jag är inte ett dugg orolig att hon skulle lida brist. Faktiskt.
Det enda jag behöver ge i mineralväg är selen.
Visst skulle jag kunna ge ett fullmineralfoder, kvoten skulle fortfarande vara ok om jag valde rätt sort, men varför överdosera i onödan? Vi måste tänka på våra marker också.
Fibrer får hon också i sig tillräckligt. Fri tillgång på grovfoder, ca 14kg Torrsubstans får hon i sig/dygn.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 652
Senast: Habina
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 262
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Svensk politik nr 3
  • Vinterföräldrar 24/25