Sv: konstiga frågor?!
Problemet med det är att hästars förmåga att ta upp fosfor kan variera avsevärt från häst till häst, och dessutom olika vid olika årstider/tidpunkter, så om du är så petig med det ska du ju ta blodprov på hästen var 4:e månad med, men det kanske du gör?
Jag kanske är såpass dum att jag litar på forskning och fakta:smirk:Man vet att hästkroppen innehåller 1,5% kalcium och drygt 0,7% fosfor. Hästen förlorar med urin och träck ca 2g kalcium och 1g fosfor/100 kg kroppsvikt och dag. För att fylla på detta behöver hästen 0,40g kalcium 0,30g fosfor/mj. Givetvis ändras/ökas behoven vid arbete,växande häst, dräktighet och digivning. Då får man ju justera mineralerna, inte svårare än så.
Nä, jag tar inte blodprov var 4:e månad. Min får behoven uppfyllda med råge, endast genom grovfodret! Hon ligger på en ca/p-kvot på 1,7, så jag är inte ett dugg orolig att hon skulle lida brist. Faktiskt.
Det enda jag behöver ge i mineralväg är selen.
Visst skulle jag kunna ge ett fullmineralfoder, kvoten skulle fortfarande vara ok om jag valde rätt sort, men varför överdosera i onödan? Vi måste tänka på våra marker också.
Fibrer får hon också i sig tillräckligt. Fri tillgång på grovfoder, ca 14kg Torrsubstans får hon i sig/dygn.