konstiga begrepp

tralala

Trådstartare
jag skulle ladda hem ett program som finns på skolans hemsida, men har lite försvårt att förstå förklaringen som jag fick ;) :angel:
kanske finns nån som är bättre än mig på sånt här ;)

*vad är en ISO fil?

*vad är en VPN-tjänst?

*vad menas med att en fil behöver extraheras?

*vad är en virtuell cd läsare?

det är inte lätt att vara helt lost i datavärlden :D :angel:

blir glad för all hjälp som jag kan få :)
:bump: :bump:
 
Sv: konstiga begrepp

Är inte riktigt säker, men gör ett försök :)

*En ISO-fil är en kopia av en CD-skiva som man kan använda för att återställa CD:n. I princip en fil som man kan t.ex. kan ladda ner från nätet och sedan bränna till en skiva.

*VPN är ett speciellt protokoll för att skapa en säker förbindelse över ett osäkert nätverk, t.ex. internet.

*Det jag kommer på när det gäller att extrahera filer är att "packa upp" t.ex. en zip-fil, d.v.s. en komprimerad fil som består av flera andra filer. När man extraherar kommer de packade filerna tillbaka.

*En virtuell cd-läsare är ett program som kan läsa "cd-filer" så att du slipper bränna över dem på skiva för att kunna använda dem. Programmet "lurar" datorn att det finns en cd och fungerar helt enkelt som en cd-spelare fast man använder en fil istället för en skiva. Ett exempel på ett sådant program är Daemon Tools.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 459
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 484
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit iväg på ett fyradagars yogaretreat. Har aldrig varit på något liknande förut, men wow vad härligt det var!! :love: Temat...
Svar
0
· Visningar
530
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag och min sambo har varit ihop i lite över två år, vi är strax innan 40, inga barn. I början hade vi jättemycket sex, både han och jag...
2
Svar
23
· Visningar
11 208
Senast: Stollan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp