Konstig svullnad

erik

Trådstartare
Har ett 5årigt halvblod dom går på lösdrift. Rids ca 5 dagar i veckan varierad träning. Brukar stå inne i stall ungefär 1 natt i veckan för att vila innan träning. Nu till det märkliga, ibland när han stått inne i box över natten är VB svullen från hasen och ner. När han har gått ute i hagen några timmar är svullnaden borta. Är inte halt,varm eller öm på det svullna benet. Har svårare i vänster varv i ridningen.Undrar om någon annan har varit med om något liknande. Ska självklart kontakta vet om det fortsätt va så här. Men han är ju inte halt eller öm.
 
Sv: Konstig svullnad

Är det enda ner till kotan eller till kronraden menar du? Och är det jämt tjock över hela svullnade?

Min första tanke är galla eftersom de verkar reagera och uppträda som en galla. Men låter konstigt (som du själv säger) att den bara är på ett ben och så stor svullnad :s men kanske inte omöjligt.

Tyvärr så har jag inte vart med om just såna svullnaden utan då har det varit bägge bak med liknade svullnad men ett tips är att lägga värmande bandage under den natten du har hästen inne, gärna med nåt värmande ligament. Så det hjälper till på traven lite. ^^
 
Sv: Konstig svullnad

Det är från hasen ner till kotan. Har också tänkt på galla, men man kan ju undra vad det beror på. Och ja det är jämn tjockt.
 
Sv: Konstig svullnad

Hej!
Hur länge har du haft hästen? Och vet du om den har varit skadad tidigare? Om den har haft lymfangit (av tex ett sår) kan det komma tillbaka på det där viset när de står inne utan att det är något att oroa sig för. :-)
 
Sv: Konstig svullnad

Har haft hästen i 1,5 år. Blev sparkad av en annan häst högt upp på höger fram när jag hade haft honom i 1 månad. Fick då ett sår och även lymfangit. Behandlad av vet med metacam och antibiotika. Lymfangiten försvann på en vecka och har aldrig kommit tillbaka:) Enligt förra ägaren aldrig skadad.
 
Sv: Konstig svullnad

Hm... Har han blivit lika svullen av att stå inne hela tiden du har haft honom eller har det kommit plötsligt? Det låter verkligen inte som en galla; det är ju ökad produktion av ledvätska och syns runt leder och senskidor, inte på hela eller halva benet som det verkar göra på din häst. Jag utgår från att han inte har mugg eller något liknande?
 
Sv: Konstig svullnad

Kan ju vara så enkelt att det bara är lite sämre blodgensomtrömning i det benet av någon anledning. Där min häst hade en väldigt liten senskada är det så, allt är läkt, skadan syns inte på UL längre men är det något ben som blir svullet av en natt på box så är det det. Dock inte varje gång.
 
Sv: Konstig svullnad

Ingen mugg. Har varit svullen 5 gånger på ca 4 månader alltså inte varje gång han stått inne. Kanske sämre blodcirkulation? Men då borde det ju va varje gång han stått inne?
 
Sv: Konstig svullnad

Det behöver inte vara varje gång. Min häst är fin i benen majoriteten av gångerna han står inne. Mycket beror väl lite på vad hästen gjort precis innan, beror säkert på lite hur dom legat/stått/vilat etc. Iallafall enligt min veterinär som inte hittat något galet.
 
Sv: Konstig svullnad

Om han har svårare i vänster varv och dessutom stundtals svullnar upp på vänster bak på det sätt du beskriver hade jag kontaktat veterinär för kontroll. Risken är att det finns något som retar men bara så lite att svullnad transporteras bort av rörelse, och kanske inte hela tiden. Risken är annars förstås att det blir värre.
 

Liknande trådar

Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 189
Senast: Fibusen
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 422
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 220
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
963
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp