Konstig svettning!!!

M

manina

Hejsan!

Jag har en bekant vars häst svettas väldigt konstigt. Han blir jätteklibbig och det går knappt att borsta honom för att svetten är så klibbig. Det är mest längst upp på benen, både fram och bak.

Vad kan detta bero på??? :confused:

Sv: Konstig svettning!!!

Förstår inte riktigt vad du menar eller hur lång pläs hästen har. Men det närmaste jag kan tänka mig att jag sett är på långhåriga ponnys även på andra långhåriga hästar men mest ponnys. Lång inte riktigt ren päls och svett som kommer upp ifrån egentligen men märks nästan inte innan den når benen. Det brukar då bli liksom klibbigt och tovigt precis i skarven mellan pälsen på kroppen och den på benen. Verkar som om pälsen byter kvalitet just där. Hästen brukar också ha svårt att bli riktigt torr, är nästan alltid fuktig. Brukar hjälpa att klippa hästen.

När badade hästen sist?

Kan vara så att den är mycket fet och smutsig i pälsen, så när den svettas löser svetten upp en massa fett och annat snusk i pälsen - därav kletet.
Tvätta av hästen ordentligt med schampo så ska du se att det blir nog skillnad.

Han har ganska lång päls på benen, men är klippt på hals och bog. Han blir så konstigt svett från framknäet och uppåt och från hasen och uppåt på bakbenen. Hoppas att du förstår...

Men kan det verkligen bara bero på det. Varken mina egna eller de andra tre hästarna i det stallet där han står blir sådana när de svettas. Får väl testa å tvätta, så får vi se om det blir bättre.

Men grundproblemet borde väl komma inifrån eller? Kan det ha med fodret att göra?

ingen aning men mitt halvblod blir skummig på frambenen precis
1310580.jpg
skummet rinner sen ner på frambenen.. någon annan som blir så??

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 399
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej, Har en connemara på 8 år, som nyligen blivit behandlad för både hovledsinflammation båda fram, stel SI-led och en knäinflammation...
Svar
3
· Visningar
521
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka