konstig stelhet???

H

Hemligisten

Hej alla!

För tre dagar sen då jag skulle släppa ut en häst i stallet, så gick hon jättekonstigt.
Hon lixom haltade... gungade med huvudet för varje steg och gick betydligt saaaaktare än normalt.
Jag kunde inte se eller känna något (annat än att hon var halt) som var onormalt men ringde ändå till ägaren och rådfrågade.
Hon fick gå ut i hagen med de andra kanske var hon bara stel??
Hon är dräktig för första gången..
Hon är fortfarande inte bra.. men äter som vanligt?
Vad kan detta bero på?
Hon lindas varje kväll över natten men blir inte bättre.
Idag märkte jag att hon lixom stod och bet sig på varje sida av magen.. inte hela tiden men då och då..

Är det fölisen som spökar eller? man kan se att det rör sig där inne iallafall..

snälla kom med tankar på vad det kan vara och vad man kan göra..

Sv: konstig stelhet???

Kan det inte vara så att hon sträckt sig? Nu när hon är med föl och kanske blivit tung och sträckt sig i ahgen d är ju så lätt hänt,och svårt att upptcäka vart hältan kommer ifrån,prova att be ägaren att ut å gå med henne å stretcha henne efter åt,blir hon bättre när hon fått röra på sig?

Jag tycker nog att ni ska ta ut en veterinär för att undersöka stoet. Antingen är hon halt och kan behöva speciell behandling för detta eller så är det faktiskt så att fölungen spökar (att hon tittar sig mot magen kan ju tyda på det) och då kan det vara aktuellt att göra en undersökning för att se att livmodern inte roterat (livmoderomvridning). Varken det ena eller det andra är direkt livshotande så du behöver inte bli skitskraj när du läser detta!

Smulu skrev:
Kan hästar ha foglossning??

Mja, en uppluckring av fogen är väl ett måste i samband med förlossningen. Däremot tror jag inte att hästar får de besvär gravida kvinnor kan ha månaderna före förlossning, eftersom de inte får hela fostrets vikt på fogen på samma sätt som folk. Men vad vet jag!? :smirk:

Senast ändrad:

Det finns ju alltid risk för fång och med tanke på hur du sa att hon gick är det nog bra att ta ut en vet.
Vad gäller stukningar så brukar man ju känna en svullnad/värme där det sitter, hur var hon i benen?

Sen är ju frågan om hur tung hon är, om hon är skodd, om det är väldigt knöligt/hårt i marken. Ju tyngre häst desto mer vikt på samma hovar och det kan ju göra väldigt ont om det är knöligt.

Lycka till

Liknande trådar

Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 779
Senast: Josofinito
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 847
Senast: Fibusen
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 107
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 038
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka