konstig mens

fannybw

Trådstartare
Hejsan! Är en 14årig tjej som fick sin första mens i 4an.. och de han inte vart nå problem med den förens för 7månader sen.. kunde få mensen i tillexempel 5dagar och sen ha uppehåll i 3dagar för att sen ha mens i 14dagar.. o så har de hållt på sen 7månader tillbaka.. men sen har jag också haft mensvärk i 2månader.. allså konstant, vissa dagar är de bara ett tryck medans andra dagar är ett helvete o jag bara spyr.. och ingen medicin, så som alvedon o ipren funkar.. någon som har vart med om liknande och har nå tips för jag har tröttnat rejält på de här nu.. Tack i förhand!
 
Sv: konstig mens

Finns det en ungdomsmottagning i närheten av var du bor? I så fall är det det rätta stället att börja annars bör du boka tid hoss någon gynekolog, det är stor chans att det inte är allvarligt, men du kan inte fortsätta att ha ont och besvär på det här viset. Det finns också en liten risk att det är något allvarligare.
 
Sv: konstig mens

Det kan ju vara lite hipp som happ med mensen när man är ung, även efter något år med regelbunden mens.

Men några funderingar. Finns det någon möjlighet att du kan vara/ha varit gravid? Har du gått upp/ner mycket i vikt sedan din mens började krångla? Ändrat träningsvanorna ordentligt? Mått dåligt, varit stressad?

Om allt annat är precis som vanligt, och det bara är mensen som krånglar så väldigt, kanske det är läge att kontakta läkare för att få det utrett.
 
Sv: konstig mens

Du bör nog kontakta ungdomsmottagning/barnmorska för att få hjälp, för så här kan du ju inte ha det.
Även om det är normalt att mensen strular i tonåren p.g.a. hormoner, ändrad "stabilitet" (humör, stress av alla de slag som kan uppstå under just tonåren) så är det ju inte meningen att du ska gå med ständig värk och krångel.
Jag antar att du inte tar något p-medel (eftersom du skrev "inga mediciner")?
Då tänker jag att du kanske ska kolla hormonnivåerna (blodprov, kanske urinprov också) och se om du kan bli hjälpt av t.ex. minipiller.

Lycka till :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Parfym
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp