Konstig klåda......

Hera

Trådstartare
Mitt gamla avelssto har fått en konstig klåda. Det är ett litet parti bak på låret. Hon har stått och kliat sig mot boxväggen. Man känner att det är skrovligt under, typ sårigt och så fattas det lite päls. Märkte det igår och det har inte varit där förut.

Nu till det jag inte förstår. Just denna lilla fläck är jättevarm och hon svettas på den fläcken.

Hon är pigg och glad i övrigt och har ingen feber. Men det var inte populärt att tvätta detta, det gjorde riktigt ont.....

Nån som sett eller varit med om liknande :confused:

Sv: Konstig klåda......

Är det verkligen svett eller är det vätska efter såret?

Jag vet inte, har aldrig sett något liknande. Hon är jättevarm just på det stället och pälsen är helt blöt. Den var blöt igår när jag tog in henne från hagen och där har hon inget att klia sig imot.

Det är inget sår direkt utan ser mer ut som lite skrub/skav sår fast under pälsen.....

Ja du det är svårt att säga o det var bara på ett ställe?
Hmm kanske är någon bakterie infektion under, är det varigt?
Om det är skrubb/skav så kan det ju inte komma innefrån har hästen täcke ute som kan skava?
Eller någon annan häst som kan ha bitit eller nått liknande?

Japp bara på just det stället. Det kan ju vara så att någon annan har bitit henne, men det är inte svullet bara riktigt varmt. Och hon är bara blöt där hon är varm, det har inte runnit ner längs låret.....

Om det är varmt så tyder det på att det antagligen har blivit nån form av bakterie infektion, prova med jodopax o spola rent ett par dar.
Jodopax tar bort eventuella bakterier!

Ja det kan oxå vara bra, men prova med utspädd jodopax för det tar bort ev bakterier.
Skulle tro att det är en liten bakterie infektion

Det såg bättre ut i morse, inte så blött längre. Aloe Vera dödar oxå bakterier, naturens eget kortison. Jodopax är oxå bra men den dödar allt, även friska vävnader....

Liknande trådar

Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 874
Senast: Fibusen
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 026
Senast: sandrafors
·
Hästvård Hej Min vän har ett sto, korsningsponny på fem år. För ca 3 v sedan så hittade vi små krustor på hennes högra skenben bak. Vi...
Svar
1
· Visningar
4 449
Senast: Gimlan
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 337
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka