Konstig häst!!

Tiili

Trådstartare
Vi har haft lite problem med sadel som inte låg bra å pållen fick ont i ryggen. Efter 6 veckors vila så ömmade hon ingenting men fick vila en vecka till för säkerhets skull....sen så köpte jag ny sadel som passade jättebra å efter det så gick hon bra ett par veckor. Sen nu i förra veckan så började hon konstra lite när jag red å dagen efter så gick det inte alls...var enbart skitsur å skulle inte trava...men reagerade inte alls i ryggen när man kände på henne. sen i förrgår när jag red så så var det inga problem alls...hon gick jättebra å inga sura miner ...jag tycker detta e helskumt...har man ont i ryggen, har man inte det hela tiden då å inte bara ibland?? Kan ju tillägga att pållen är ett fullblods sto med väldigt mkt humör...visar väldigt tydligt när det inte passar henne...börjar nu fundera på om hon bara försöker kommer undan för att hon tycker det e tråkigt/jobbigt. Men,men..ska komma ut en fysioterapeut imon å kolla på henne å jag hoppas att hon kommer fram till vad det är ( om det nu inte bara är dåligt humör :p) så man slipper oroa sej.... :cry:

kan det vara att hon kanske tycker det är obehaglit i början me en ny saddel? vad e det för sadel? e den ny eller baganad?

det kan ju ha varit något tillfälligt, bettet kanske låt fel, hon kanske hade sadeln på fel plats eller helt enkelt inte var på humör...

Det är en wellington elite...helt ny. Men om hon tyckt det så borde hon tycka det hela tiden...inte bara ibland :confused:

jo, man kan ju alltid hoppas att det bara var nåt tillfälligt....tycker bara det är så konstigt att hon beter sej likadant nu som när hon hade ont i ryggen innan...för då hade hon ju verkligen det. Reagerade väldigt när man klämde på henne å var svullen å så....nu e hon ju varken svullen å ingen onormal reaktion när man klämmer på henne...hm..skumt :confused: :crazy:

kanske det bara är mycket bättre i ryggen men fortfarande kvar ?? och hon kanske känner av dt i bland när du jobbar henne eller gör någit specielt

Hmmm. Det här låter som ett stort problem.
Jag tror nog att du får ställa av henne en längre period, minst tre år, Sen får du nog byta sadel igen och bett, kanske ha någon annan färg på benlindorna. Maten är nog också helt fel för henne. Du får köpa något dyrt specialfoder för knäppa hästar :D :rofl:

Ha ha.... nä jag tror att lilla Loppsan bara har blivit knäpp. Har du funderat på lobotomi ;)

Hon har blivit bråkig unghäst igen. Tror kanske att hon är rodeohäst eller galopphäst på nytt.

Men konstig kommer hon nog alltid vara! (som Tiin är och förblir)

Din beskrivning tyder på ett akut skede av ett ryggproblem, vilan gjorde förvisso att musklerna lugnade ner sig och problemet ser då ut att vara ur världen.

Men jag tror tyvärr att det finns kvar, därav de tillfälliga humörsvängningarna. Orsaken är som skrevs i en tidigare inlägg att vid vissa tillfällen känns det mer i ryggen än andra, detta brukar med tiden kunna ge förändringar i rörelseschemat.

Hoppas din terapuet hittar problemet, annars tycker jag att du skall söka det vidare via en annan med inriktning på rygg. I ryggen finns det helt klart.

Hej hej....fysioterapeuten hittade ingenting.Inga låsningar, spänningar eller kotor som låg fel..bara att hon var lite dåligt musklad i ryggen....men det visste jag redan å det jobbar vi på...humörsvängningar har hon alltid haft så d e inget nytt...och det är inte vid speciella rörelser heller som damen protesterar. Vi har ett spår utanför vår grusbana, å där går det hur bra som helst å göra allt..trav,galopp,skolor å allt...men när jag red in på grusbanan, bara runt fyrkantsspåret så skulle hon minsann inte trava....igår å idag har vi ridit ut å ridit lite markarbete på en äng å det var inga protester alls....det är det jag tycker e så konstigt...det är ju liksom inte vid ett speciellt tillfälle som det händer.....jag menar...skulle det nu va tex. i nåt visst varv eller vid nån viss rörelse så skulle det ju faktiskt göra ont vart man än utför den nånstans....en väldigt speciell dam den där...fysioterapeuten tyckte iaf inte att hon skulle vila utan att jag skulle börja tömköra, klättra massa å löshoppa mer.....å jag kan nog själv erkänna att jag inte vart så duktig på å variera ridningen,,,, :angel: utan blivit massa ridbana,,,,kanska protester för att det e tråkigt oxå....dumma mej :devil: ...oj..långt belv det nog... :eek:

hmmm...lobotomi skulle nog inte skada....skulle va väldans intressant å få veta vad som försigår därinne i hennes värld... :p tror faktsikt inte heller att det e några större fel på henne...kanske i hjärnan då... :rofl: :D

känns oxå som att hade hon så akut ont i ryggen så borde hon ju protestera bara man lägger på sadeln....eller??

Endast om musklerna är påverkade, vilket dom visade tidigare. Det går oftast bort efter en tids vila, men brukar återkomma efter ett tag.

Hästen kan visa att de har ont i ryggen på olika sätt, muskulärt är ett sätt och hastiga kast, humörsvängningar och tecken på rädsla andra sätt.

jo...det e klart...men tycker ändå att det e konstigt..skrev ett längre inlägg innan...

Hästar ÄR inte knäppa och knasiga och hittar på saker, de reagerar på att något är fel. Så något stör din häst, absolut, men VAD är ju svårare att säga.

Mitt fullblodssto reagerade ibland för sadeln, men då var det MAGMUSKLERNA som gjorde ont, alltså där gjorden ligger. Och ryggont går inte över på 6 veckor... även om hon inte reagerar när man palperar så säger det ju ingenting om hur sadeln känns när den ligger på.

Vem har passat ut sadeln?

Sadeln är utpassad av sadelutprovare o jag har även bett andra kolla hur den ligger, bl.a då fysioterapeuten som var ute i fredags o även är väldigt duktig på sadlar. Och jo, min häst är lite knäpp...särskilt om hon brunstar vilket jag misstänker att hon gjorde nu sist hon bråkade, då passar ingenting :crazy: men hur reagerade din häst då på sadelgjorden,,min pålla är nämligen oxå rättså känslig för den,,har typ flygit i luften ett par ggr när man råkat spänna lite för fort...har även hört att nerver kan komma i klämm?? :confused: sant??

Min stegrade sig eller var allmänt hysterisk. Veterinärens svar när jag frågade om det var "rid inte där hon gör så"... duh!

Jag hade också hjälp av sadelutprovare och många som har tittat, men ändå haft sadlar som inte riktigt funkat. En annan häst jag hade tidigare hade svårt att muskla sig över ryggen (varit så hela livet), trots bra arbete och foder och bra sadel enligt "alla". Nu är den hästen hos en ny fodervärd som är superdupernoga och har hittat en suveränt duktig sadelutprovare och hästen är nu rund och fin över ryggen trots enbart måttlig träning!! Hon har bytt sadel 4ggr på ett halvår!

Min häst var enligt uppfödaren och alla som träffat henne "knäpp", och visst, det var hon, så länge hon inte var HELT ok överallt. Hon hade mycket problem, bl.a hade hon rester av vargtänder kvar, en hovböld som 3 veterinärer och 2 hovslagare missade, hon stressade så hon fick ont i magen osv. En helt underbar vecka var hon totalt cool och mådde jättebra, och efter det var hon oändligt mycket bättre eftersom jag hade koll på minsta lilla hon inte var helt ok.

Jag hade mycket hjälp av en Equiterapeut, hon fick också ordning på våra magar (jupp, jag hade nästan varje gång ont i magen jag också, typ magkatarr!!).

ok....min pålla har bara fart iväg å bockat ett par språng å det har hänt 2 ggr på att par år med typ ett år emellan...men jag vet att hon är väldigt känslig om drar åt för mkt på en gång...hon har vart sån sen hon var tre å köptes från galoppbanan. Jag köpte henne för ca 1 år sen å jag känner dom som haft henne de övriga åren från hon var 3 tills nu ( hon e 16) så jag vet att det inte hänt mer än ett fåtal ggr. Hon har också haft väldigt svårt för att muskla sej å va i bra hull överhuvudtaget men sen jag köpte henne så har hon både musklat på sej mkt å är i mkt bättre hull :) å det går bara framåt! :crazy:Knäpp var kanske lite fel ord å använda....väldigt " stoig" stämmer nog bättre...hon är absolut ingen nervös stirrig pålla utan kan nog mer betraktas som sveriges coolaste fullblod! ;) ska för säkerhets skull ändå ta ut vet. på tors som får kolla över henne...men fortfarande tycker jag att det e väldigt konstigt...som jag skrev i nåt tidigare inlägg..hur kan man gå hur bra som helst på spåret utanför staketet (samma rörelser, samma underlag) å när man sen e innanför så e det tvärstopp?? :confused: Nu har det iofs bara hänt 1 gång på typ tre veckor så jag vet inte...men,men..funderar gör man ju iaf.... :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 385
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 220
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 523
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka