Konstig hälta.

S

Siluett

Idag tittade min tränare(som jag är inackorderad hos) på min hästs vänster fram igen. Ingen värme, ingen svullnad men när hon klämde lite på senan reagerade hon lite.

I söndags red jag som vanligt på banan. Hon var dock väldigt stel och osamarbetsvillig. Jag tyckte att hon inte riktigt gick rent(dock ej synbart) men eftersom hon är starkare i höger och var väldigt stel i den sidan den dagen, trodde jag att det berodde på det. Dum som jag är avbröt jag inte utan red vidare.:(

I måndags hade jag planer på att rida loss högersidan på banan. Jag skrittade ut en sväng, hon snubblade en eller två gånger. På banan kortade jag upp tyglarna och hon snubblade två gånger till. Då blev jag misstänksam. Travade lite, men avbröt efter några steg, hon markerade tydligt. Avbröt ritten direkt och bad tränaren kolla benen. Samma som ovan, ingen värme eller svullnad men reagerade lite lite när hon tryckte på senan.
Hon fick stå inne under natten med back on track och fick gå ut i hagen dagen efter. Visade inga tecken på smärta och/eller hälta när jag ledde henne eller hon gick i hagen.

Igår agerade hon fotomodell hos min andra tränare då tidningen skulle komma och fota. Jag passade på att kolla henne lite igen. Hon var pigg och glad och rörde sig framåt, ingen synlig hälta, men jag kände att hon markerade lite, ungefär som i måndags.
Vi tog hem henne, satte på back on track under natten och lät henne gå ut idag igen.
Min tränare(som jag är inackorderad hos) tittade på min hästs vänster fram idag igen lite snabbt innan hon skulle till jobbet. Ingen värme, ingen svullnad men när hon klämde lite på senan reagerade hon lite, precis som i måndags.

Någon som känner igen något tecken etc?
Förlåt för rörigt inlägg, kan tillägga att jag använde sökfunktionen först, men hittade inget som passade (?).

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Konstig hälta.

Usch då, :crazy:
Men om den lilla hältan går över på några dagar, är det fortfarande bra att kolla? Kan det vara något som ligger och "väntar" på att slå till så att det blir värre? Kanske är en omöjlig fråga att besvara...

Bättre att kolla en gång för mycket... framförallt när det gäller senorna! Jag hade åkt in direkt:cool:

Det behöver inte vara nåt allvarligt alls. Men det kan också vara, som du säger, en första reaktion på något som blir mycket värre om det inte upptäcks i tid. Risken är att du inte riktigt vågar träna ordentligt eftersom du hela tiden har i bakhuvet att något kan vara fel. Jag hade åkt till vet för säkerhets skull.
Hoppas det går bra! :)

skulle ha ringt vet så det inte blir nått skit med senorna sen, bättre att kolla upp det på en gång.

Svar till alla: Jag håller med, hade jag varit självständig med egen inkomst och över 18 hade jag tagit henne till veterinär för en koll. Tyvärr höll inte mamma med, utan hon vill spara veterinärbesöket till senare ifall det blir värre. :cool:
Skrittade henne idag, hon är ren på rakt spår i alla fall(kollade inte böjt spår). Jag får hålla tummarna att det bara var/är något litet som inte kommer igen. :crazy:

Tja...du kan påminna din mor om att det kan bli en dyr historia. En senskada som inte behandlas och som utsätts för vidare påfrestning kan bli långt mer komplicerad än vad man kan tro. Misstänker man en senskada bör man omgående lysa benet för att få klarhet i hur stor blödningen är och i vilken sena. Sen är det en lång vila som gäller.

Jag hade tidigare en häst som inte visade hälta men som fick en bula på senan. Väntade inte utan tog honom till veterinär omgående men trots det blev det 6 månaders vila. Nåt att tänka på...

Svar till alla: Jag håller med, hade jag varit självständig med egen inkomst och över 18 hade jag tagit henne till veterinär för en koll. Tyvärr höll inte mamma med, utan hon vill spara veterinärbesöket till senare ifall det blir värre. :cool:
Skrittade henne idag, hon är ren på rakt spår i alla fall(kollade inte böjt spår). Jag får hålla tummarna att det bara var/är något litet som inte kommer igen. :crazy:

Din mamma kanske tycker det är bättre att vänta tills hästen står där med en rejäl senskada och en SAFTIG räkning från veterinären? :confused: :crazy:

Jag vet inte varför hon säger och tycker så, kan bara gissa.
I slutet av april var min häst grovt halt en dag när vi kom till stallet, vi tog ut hovslagare eftersom det mesta tydde på hovböld. Han hittade ingen hovböld, men verkade om hoven. Hästen stod inne under natten och nästa dag var hon markant mycket bättre. Några dagar senare var hon helt ren.
Kanske tycker hon att det är bättre att vänta och se den här gången också, innan vi tar ut veterinär, eftersom hon inte visar hälta. Min häst är lite sned av naturen, och det vore inte konstigt om hon då och då blev överansträngd. Det är en av teorierna till den nuvarande.

Eller så är det just för att spara pengarna till ett eventuellt senare veterinärbesök som då måste göras om hästen blir sämre.
Vill helst inte svara på fler frågor om min mamma, eftersom jag inte vet och inte kan svara i hennes ställe.

Planerna är nu iaf att avvakta och se hur det blir. Blir hon sämre blir det veterinär, blir hon bättre ska hon kännas igenom av "något jag ej kommer ihåg namnet på", hittar han något och tycker att det borde kollas upp, åker vi till veterinär.

Ett gott råd: Man ska aldrig rida hästen när den är halt. inte ens
om den bara markerar. och reagerar din häst när du
rör vid senorna så kan det tyvärr vara en senskada
hon har fått.

om du fortsätter att rida även fast din häst är halt så kommer det verkligen inte bli bättre. vill inte vara elak

Kolla om det finns någon hästklinik i närheten. Och, gör en senundersökning. senskador går att behandla.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 041
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
977
Senast: igbest
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 524
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka