Konstig hälta..

Leansman

Trådstartare
Min häst gick omkull i hagen för 3 veckor sen. Upptäckte en svullnad på halsen ungefär jämte käken på vänster sida. Tog ut och longerade honom, han var inte direkt halt men hade en rörelsestörning, fick inte med sig vänster fram riktigt.

Hans massör kom dagen efter och behandlade honom. Han var jätteöm och spänd i halsen och bogen. De hon kunde hitta hänger ihop med att han inte fick med sig benet. Efter två behandlingar av massage och el försvann hältan.

Men jag tycker inte han har varit sig lik, sprungit med väldigt tråkiga gångarter (han har PRE i sig så använder vanligtvis rätt höga benlyft) och varit jättekonstig att rida. Inte alls velat jobba framåt, men har hela tiden varit mjuk och fin.

Var igår hos veterinär. Syns inget i trav på rakt spår. Haltar några steg med vänster fram i början av traven på volt och på mjukt underlag. Syns mer på hårt underlag. Halt på lågt böjprov.

Vi bedövade kotan. Fortfarande reaktion på böjprov. Lika dan på volt både på mjukt och hårt underlag. Bedövade sedan hoven. Ingen reaktion på böjprov, lika dan på volt på mjukt underlag men blev jättehalt på volt på hårt underlag...

Han ska äta metacam i två veckor så ska vi tillbaka till veterinären den 18 för att fortsätta utredningen. Ska då också rida honom och han ska antagligen röntgas med beroende på vad vi hittar.

Någon som har någon idé om vad detta kan vara för skada han har dragit på sig? Hade varit kul att få höra era funderingar också :)

Tack på förhand!

Sv: Konstig hälta..

Kanske ska tillägga att jag hela tiden har trott att han fått sig en smäll på kotan i halsen (där han var svullen) men han har aldrig haft svårt eller visat obehag att böja sig åt alla möjliga olika håll. Enligt vet. är han jätterörlig och mjuk i kroppen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 973
Senast: Lutten
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 179
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
975
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023