Konstig galopp?

M

messer

Hej! :D
Jag har precis börjat rida en 9 årigt sto som har en mycket speciell galopp.:confused: Jag har alltid tyckt väldigt mkt om just galopp då den är harmonisk och lätt att hitta balansen i, men detta sto vet jag inte riktigt vad hon gör.
När man galopperar så känns det som om hon går i en båge på nått sett. Galoppen är jätteobehaglig och känns som om hon har korsgalopp. Jag vet helt säkert att galoppen är rätt, men det är jättesvårt att hålla sig kvar i sadeln. Hon tycker själv att det är obehagligt. :cry:

Jag rider henne bara 1 ggr/vecka, men hoppas att komma oftare.
Jag funderar på om hon kanske har svårt att balansera sig då hon inte ridits så mycket. Hon är grundutbildad, men har gått väldigt lite. Hon reds in som 5-åring tror jag.

Jag har hittills hållt mig till att skapa ett band mellan oss och träna mjukgörande hjälper, samt få henne att bjuda framåt.

Jag har frågat ägaren litegrann och ska prata mera med henne. Kommer ev. även kunna träna för tjejen som red in henne någon gång framöver, men det är inte klart ännu. Jag vet att det bästa är att gå till ägaren och fråga mer, men jag vill även höra från andra. Kanske har ni haft samma problem, kanske inte. Men ni kanske kan hjälpa mig förstå en del iaf.

Jag skulle vara väldigt tacksam om någon kan ge några BRA tips.
Vill gärna bara ha seriösa tips.
Hennes galopp är verkligen fruktansvärd.
SNÄLLA HJÄLP!!!
tack på förhand.:bow:

Sv: Konstig galopp?

Det kan ju vara att hon är svag i galoppen och det är därför den känns konstig?
I början när jag precis hade fått min nuvarande häst var hon inte så stark i speciellt galoppen, hennes galopp var inte obehaglig men den är mkt finare nu, när hon har blivit starkare, galoppen är rundare, behagligare och mkt kraftfull.

För att stärka galoppen kan du göra mkt övergångar, temppväxlingar, klättra, rida över både cavaletti och lite större hinder.
Alltså en varierad träning för bästa resultat.

Jag har även startat en tråd för länge sen som vore nyttig att läsa igenom för dig!

Lycka till :D

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=637876

nja jag vet inte riktigt hur jag ska förklara.
Jag galopperar rakt fram på en grusväg och det känns som om hon skjuter ut bakdelen, som om jag skjuts snett i sadeln.

Hej och stort tack! :bow: :D
Galoppen är verkligen obehaglig. Troligtvis beror det på att hon inte orkar, hon är ju inte riden särskilt mycket.
Jag vet att de hade liknande problem då hon reds in, men inget mer.

Tråden du skickade med var jättebra! :rofl:
Tyvärr har jag inte kunnat rida så mycket på ridbanan då hästen tycker det är urtråkigt. Men jag har tänkt börja rida där korta stunder nu när underlaget torkat upp.

Jag är jättetacksam för ditt svar!
:bow: TACKAR!!!:bow:

okey, då menar du mer som en banan...Kan du inte låta en duktig instruktör titta på det, eller prata med en vet. Det kan ju bero på många olika saker, som utrustning, att man rider snett, att hästen är sne osv....Men att hon galoppera så snett på en grusväg låter konstigt:confused: Låter ju som om att ryttaren kanske sitter snett och att hästen försöker rätta till det????

nja jag vet inte riktigt hur jag ska förklara.
Jag galopperar rakt fram på en grusväg och det känns som om hon skjuter ut bakdelen, som om jag skjuts snett i sadeln.

Det låter som att den vrider ryggen fel och inte "spårar". Ibland kan det bero på en så liten sak som att man tänker att man ska rida hästen rak och samtidigt fångar upp i handen så hästen känner sig låst, inte nödvändigtvis att du rider så men om den är känslig kan den ha känt sig låst under grundutbildningen.

Det allra bästa hade varit att träna öppna och sluta men det låter som lite överkurs :p Jag skulle nog försökt rida mest på böjt spår i galoppen (särskilt fattningen för att hjälpa hästen) och försöka hålla hästen böjd, korta insidan lite och länga yttersidan, om hästen vrider in höfterna kan man testa att föra in framdelen något innanför spåret, om hästen flyttar ut bakdelen skulle jag tänka lite sluta, vrida bak sin ytteraxel och yttre höft. Testa det du kan helt enkelt, det brukar vara bra att fatta galopp från lite olika utgångslägen. Om hästen orkar hålla en bra galopp de första sprången kan det vara bra att bara öva några språng och sen sakta av, träna rena fattningar m a o. Just att träna fattningar ur lite olika lägen och att bara rida de "bra" sprången brukar få hästarna att förbättra kvaliteten automatiskt.
Räcker inte det är det nog tyvärr så att den behöver komma längre i utbildningen och bli mer rakriktad innan galoppen blir bättre.

Ah, nu tro jag att jag förstår vad du menar....antagligen är hon så ojämt musklad på båda sidorna och behöver tränas på volt och korrigeras men du måste nog ta hjälp en en instruktör så att rätt muskler arbetas upp. Detta kan ta några månader sen rättas det andra till automatiskt, förhoppningsvis;)

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.