Konstig andning?!

percival

Trådstartare
Ända sen jag fick hem min pålle så har jag hört honom andas konstig. Han andas inte tungt men det låter som att han har nån typ av luftrörsproblem. Som när man själv är förkyld och rasslig i lungorna. Hörs främst i skritt, ej trav eller galopp. Han får hösilage och står på torv. Kan ej stå på spån då han är överkänslig för det.
Stallet han står i har bra luft. Nog en av dom bästa stall man kan stå i om man har en häst med luftrörsproblem eller överkänslighet.
Det är svårt att beskriva hans symtom men jag hoppas att någon här ändå kanske har tips eller erfarenhet av detta. :confused:

Sv: Konstig andning?!

Om det inte går över skulle jag nog ta ut veterinären, Om det är luftrörsproblem (slem i luftvägarna, bronkit eller liknande) kan det ganska snabbt förvärras om man bara låter det vara. Veterinären kan gå ner i halsen och titta hur det ser ut, så får du nog nåt vidgande för luftrören o ev slemlösande.

Det finns en uppsjö örter osv man kan ge, men det är ju bättre att veta OM det är luftrören eller ngt annat innan man börjar ge det.

En del hästar låter ju helt enkelt lite mysko i andningen. En del hästar frustar o "stimmar upp sig" väldigt mkt, får stora näsborrar osv o de behöver ju INTE ha andningsproblem för det....

Liknande trådar

Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: mackan
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 671
Senast: sandrafors
·
Hästvård Jag har en häst som nu ibland piper( väldigt tyst mer som ett litet gnyende från en ledsen hund) vi ansträngning. Jag har bara hört det...
Svar
8
· Visningar
2 934

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka