Konsten att samla rätt hästbajs!

Inte_Ung

Trådstartare
Träckprov, detta eviga tjatande om träckprov.
Nåja efter mest Maskalenas varma tal för träcksprov så skulle Inte_Ung skrida till verket och ta prov på ettåringarna.
Jaha, det låter ju lätt - eller hur?
De går med sina mammor och gammelvallacken i lösdrift.
Men det är väl bara att ta en påse och passa på dem ett tag.
Hästar bajsar ju hela tiden, det vet man väl.

Efter att ha vaktat på dem i 3 timmar så gav vi upp för den dagen.
De verkade inte vilja bajsa med publik.

Nästa steg blev att ta in dem på box i några timmar och så vänta.
Och vänta.
Och mata, det måste ju knuffa på det.
Och vänta.
Och så har ena åringen bajsat men inte den andra.

Strax innan dess att posten skulle gå från Byns senaste brevlåda så lyckas även den andra klämma en kabel.
Sambon har redan åkt till byn för att hämta barn på dagis.
Så Inte_Ung samlar tjoande ihop bajset och fixar ihop kuddkuvertet för att sedan fräsa ned till Byn i V6an för att hinna lägga skiten på lådan före 18.00.
Pust.

Och nu så sitter jag här och väntar med spänning på resultatet.

Skall det vara så jobbigt att ta träckprov, så undrar jag om jag inte skall ta och slentrianmaska i stället.
*Hukar för ruttna tomater från Maskalenas håll*

Hur gjorde ni när ni tog träckprov?
 
Sv: Konsten att samla rätt hästbajs!

Har lösdrift så jag tog in dem, gav dem hö och åkte hem. :angel:
 
Sv: Konsten att samla rätt hästbajs!

Visst kan man lägga bollarna i kylen om man inte hinner med posten samma dag?

Jag kommer nog för övrigt att få möjlighet att plocka bajs direkt ur boxarna, då de flesta hästar tas in och rids på eftermiddagen. Bekvämt!;)
 
Sv: Konsten att samla rätt hästbajs!

Kickis skrev:
Går de inte att göra dem lite nervösa, så att de bajsar??

Hoppa in i stallet med tuta i ena näven och en stor svart sopsäck i andra och med en lång svans bakom sig med aluburkar uppknutna på ett snöre. Stor risk att hästarna skulle dö då, av skrattkramperna. :angel: :p :D
 
Sv: Konsten att samla rätt hästbajs!

Ha ha! Bajsbollar på dig :angel:

Det var enna segskitande hästar du har då. Enda gången jag fått vänta var när jag skulle ta på alla i stallet och ena ägaren hade precis varit ute och ridit och mockat. Det tog lite tid, men jag väntade nog inte mer än en timma.
 
Sv: Konsten att samla rätt hästbajs!

Planerar nu också inför detta projekt... De andra hästarna i stallet är av den något lättstressade typen, de skiter så fort man ställer dem på gången. Min däremot gör inte så, så honom får jag nog ställa in i boxen och vänta ut.
En fråga som vi diskuterat, är det inte bra om man får med bollar från iaf två olika högar? Eller är äggen så välutblandade i skiten att det alltid är lika mkt ägg i varje hög? Jmf med provtagning av hö, är ju olika beroende på vilken plätt på åkern det gäller? Är det så att det varierar så man helst ska ta lite ur flera högar, då är det ju enklast att ta ur boxen på morgonen och förvara i kylen över dagen antar jag?
 
Sv: Konsten att samla rätt hästbajs!

När jag skulle ta träckprov så tog jag in hästen från lösdriften när jag vaknade vid halv sju på morgonen och ställde in honom i boxen.. Sen gick jag in och åt frukost och sen gick jag ut med påsen en timme senare, konstaterade att hästen hade skitit, släppte ut hästen, tog bajset, och gick hem igen.. Tog lådan med mig när jag ändå skulle köra iväg och slängde den på lådan.

Hur enkelt som helst! :D
 
Sv: Konsten att samla rätt hästbajs!

Kickis skrev:
Går de inte att göra dem lite nervösa, så att de bajsar??
Jag passade på att verka fötterna på dem.
Då så brukar de bli lite arga.
Men inte ens det hjälpte....
 
Sv: Konsten att samla rätt hästbajs!

Nu så har i alla fall svaret kommit.
Det är 0,0 och noll på alla maskägg.
Yeah, mitt antiparasitprogram har fungerat och jag behöver inte avmaska alls i år.

Det var det som jag misstänkte, hästarna såg totalt parasitfria ut.
Andra år så har de sett litet tufsiga ut på senvintern, men det uteblev i år.
 
Sv: Konsten att samla rätt hästbajs!

Inte_Ung skrev:
Hur gjorde ni när ni tog träckprov?

Jaha det verkar som om du har haft ett heltidsjobb för det.:rofl: :rofl:
Så här gjorde jag, först ut var gammelman erkänt svår att få skit ur när man väntar. Men Boj kom ihåg att, när man sätter på transportskydden på gammelman kommer skiten som ett brev på posten.:idea: Så var det klart.:banana:

Näste man/sto till kramning, henne tittade jag intesivt på och sa får du mat nu av mig så lova att skita en stor hög
. Jodå damen höll vad jag trodde att hon hade lovat, efter maten kom bajjet i en hög och sen var även det klart.:angel:

Totaltid 30 minuter på 2 hästar, med ihopkytande av bajspåsar.:)
 
Senast ändrad:
Sv: Konsten att samla rätt hästbajs!

Jojo, de vuxna hästarna sket hela tiden.
Men jag ville ha åringsbajs.
De har ju minst motståndskraft och störst risk att ha parasiter.
Hade jag velat haft mammornas bajs, så hade det tagit 15minuter vid första passningen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp