Konsten att rida med ridspö?

I

independent

Jag har inte ridit med spö på flera år, och nu när jag börjat komma igång med min foderhäst, så behöver jag liiite längre arm när det är dags att flytta för skänkeln.

Så mitt problem är;
Jag blir lite hård i handen när jag rider med spö Och jag försöker påminna mig och tänka på det, så jag lättar upp, men det hjälper inte. :cool:
Finns det någon som har något tips att ge?

Sv: Konsten att rida med ridspö?

ha ett dressyr spö då behöver du inte flytta handen:idea:

det är det jag har :confused:
det är liksom när jag håller i spöet som jag blir hård i handen.

vad har du för sorts dressyrspö?

Jag kan bara rida med vissa sorter (har alltid ett spö med mig när jag rider, andvänder det dock inte alltid). På Börjes har dom ett bra som är lagom stort för min hand.

Är spöt för "mjukt/sladdrigt" så håller man av någon anledning hårdare.

hade inte ens tänkt så.. ;) tack!:)

Jag tänkte inte ens att det var spöts fel.. trodde det var min hand som var ovan vid att ha så mkt i handen bara. ;)
jag rider med ett billigare dressyrspö. (tror jag iaf) med gummihandtag eller nått.. ska genast leta efter ett nytt.. :rofl:

Jag tycker spön bara är ivägen ska jag ha så är de ist kort allroundspö och oftast tas från en gren vid behov:D

Jag har aldirg sett visten med att ha spö på en häst hela tiden.

Den bara trasslar in sig och är ivägen om de är dressyrspö=)

Bläää på spön hihi=)

:rofl:Den här övningen brukade jag göra när jag skulle börja rida med spö.
Ta två svampar och blöt med vatten så dom droppar lätt.
Med ett spö i ena handen så kramar du svampen så du får en droppe att falla från svampen du håller i med spöet. Jättebra och effektivt sätt att få mjuk hand och att kunna hantera spöt samtidigt. :bump:

Det har med balansen i spöet att göra. Felbalanserade spön måste man greppa hårt för att kunna hålla dem i rätt position, och då blir handen stum som ett resultat av det. Välbalanserade spön behöver man bara sluta handen lätt om. Tyvärr har billiga spön oftast tyngdpunkten på tok för långt bak/ner, men om man letar ihärdigt kan man fynda även i den lägre prisklassen - jag hittade ett härligt välbalanserat dressyrspö i Börjes monter på Eurohorse-mässan i år. Det gäller att vara noga med att känna efter hur spöet ligger i handen innan man köper det, att tyngdpunkten är rätt placerad. Det är inte många som tänker på att spön också behöver "provas ut".

Det är inte många som tänker på att spön också behöver "provas ut".

Nej, det hade jag faktiskt aldrig tänkt på! Intressant.

Jag har också lite problem med spö. Det är svårt att få effekt när spöet är för kort, då måste man ju släppa tygeln med spöhanden??
Och långa dressyrspön har jag lite svårt att kontrollera... rätt vad det är petar jag till oavsiktligt och hästen blir sur :angel:
Det är jobbigt om man inte är beredd på att den kickar till, vet jag att jag lagt till spöet så är jag ju beredd om den skulle reagera så.

Sen har jag märkt att har jag haft spö en stund och sedan lägger ifrån mig det, tappar jag liksom balansen. Alltså - har jag balansen i spöt?? :eek:

tack för tipset! ska se om den övningen hjälper mig lite. :D

ska kolla och prova lite nya spön. :)
som sagt.. har inte ens tänkt att det var spöts fel. :D

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
581
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?

Hund, Katt, Andra Djur