Konsten att få i hästen vatten

Sv: Konsten att få i hästen vatten

Betfor verkar vara enklast att ge om man vill få i vatten alltså, ska köpa det.

Du kan ge betfor men gör så här: skölj först betforn noga för att få bort eventuella föroreningar och en del melass. Blötlägg sedan betforn minst en timma och häll sedan bort allt vattnet. Skölj sedan igen tills vattnet blir klart. Sen kan du hälla på rent vatten igen. Jag skulle gissa att du har en islandshäst och de ska inte ges foder som innehåller stora mängder socker (eller stärkelse).

Salt får det blir 2,5 msk/dag ungefär, räcker det med jod om jag ger jodsalt?

2,5 msk jodsalt per dag blir nog bra. Hästen får nog även lite jod från grovfodret. Kan du ge saltet uppdelat på flera givor är det bättre. Hästen är bra på att reglera natriumhalten i blodet så ett saltöverskott utsöndras i urinen redan efter ca. 4 – 6 timmar.

Känner mig lite förvirrad av alla siffror :o

Tyvärr innebär en foderstatsberäkning mycket “matte” och alla gillar inte matte (kan inte förstå varför!!:laugh:).

Sv: Konsten att få i hästen vatten

Du kan ge betfor men gör så här: skölj först betforn noga för att få bort eventuella föroreningar och en del melass. Blötlägg sedan betforn minst en timma och häll sedan bort allt vattnet. Skölj sedan igen tills vattnet blir klart. Sen kan du hälla på rent vatten igen. Jag skulle gissa att du har en islandshäst och de ska inte ges foder som innehåller stora mängder socker (eller stärkelse).

Aaah, smart. Då får hon inte i sig en massa socker. Tack för förklaringen. Vad får dig att tro att jag har en islandshäst? Hon är en Oldenburgare ;)

2,5 msk jodsalt per dag blir nog bra. Hästen får nog även lite jod från grovfodret. Kan du ge saltet uppdelat på flera givor är det bättre. Hästen är bra på att reglera natriumhalten i blodet så ett saltöverskott utsöndras i urinen redan efter ca. 4 – 6 timmar.

Tyvärr innebär en foderstatsberäkning mycket “matte” och alla gillar inte matte (kan inte förstå varför!!:laugh:).

Då ska jag köpa jodsalt också! Känns bra att få detta utrett.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 224
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej. Hästarna på ridskolan jag går på är utan vatten i hagarna under vintern (ca 7 timmar). Vid insläppet så springer alla hästarna...
Svar
1
· Visningar
1 034
Senast: warg
·
Hästvård Hejsan! I lördags eftermiddag fick min ena häst gaskolik. Antagligen beroende på att hon äter metacam för knä- och kotledsinflammation...
Svar
2
· Visningar
898
Senast: svea
·
Foder & Strö Jag och Pållens ska flytta från Umeå till Skåne, lastbilen är bokad och jag har lite smått panik över bristen på kontroll när jag inte...
Svar
10
· Visningar
2 041
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama