Konsten att få i hästen vatten

Guldaskig

Trådstartare
Min häst har en tendens till att svettas väldigt mycket när hon rids. Jag erbjuder henne ofta vatten före och efter ridning men det vill hon inte ha. I hagen ser jag sällan att hon dricker men jag står ju inte där och kollar jämt så någon gång under dygnet dricker hon nog för uttorkad är hon inte.

Är det dumt att hälla i lite betfor i vattnet så att det blir godare? Det kan väl inte vara någon fara att hon får i sig för mycket vatten?

Och om jag ändå ska söla med betfor i vattnet kanske det är läge att hälla i lite extra salt med tanke på att hon svettas så mycket. Hur mycket salt ska man hälla i och ska det bara med eller utan jod?

Sv: Konsten att få i hästen vatten

Jag fick tipset av min veterinär att hälla i lite äpplejuice i vattnet då min herre behövde få i sig vätska, även betfor skulle gå bra. :)

Hur har du det med saltsten, har du någon sådan i boxen eller i hagen?

Kanske får testa lite med betfor då.

Det finns en stooor saltsten i hagen (hon går på bete).

Är det dumt att hälla i lite betfor i vattnet så att det blir godare? Det kan väl inte vara någon fara att hon får i sig för mycket vatten?

Och om jag ändå ska söla med betfor i vattnet kanske det är läge att hälla i lite extra salt med tanke på att hon svettas så mycket. Hur mycket salt ska man hälla i och ska det bara med eller utan jod?

Det är jätteviktigt att din häst dricker och får i sig salt speciellt då den svettas mycket.

En häst kan förlora upp till ca. 10 - 15 liter svett per timma vid mycket hård ansträngning i varm väderlek. Vid normal ansträngning vid ca. 20º C kan man räkna med att hästen förlorar ca. 4 liter svett per timma.

1 liter svett innehåller ca. 2,8 g natrium. Hästen kan tillgodogöra sig ca. 90% av tillförd natrium vilket innebär att för varje liter svett som hästen förlorar måste man tillföra 2,8/0,9 = 3,1 g Na. Om hästen förlorar 4 liter svett under ett ridpass måste man således kompensera detta med 4 x 3,1 = 12,4 g natrium.

1 liter svett innehåller även ca. 5,3 g klorid. Hästen kan i princip tillgodogöra sig 100% av tillförd klorid vilket innebär att för varje liter svett som hästen förlorar måste man tillföra 5,3 g Cl. Om hästen förlorar 4 liter svett under ett ridpass måste man således kompensera detta med 4 x 5,3 = 21,2 g klorid.

Salt är en kemisk förening av natrium och klorid. Salt innehåller ca. 39% natrium och 61% klorid vilket betyder att för varje liter svett som hästen förlorar måste man tillsätta 8,7 g salt. Förlorar hästen 4 liter svett under ett ridpass måste man således kompensera detta med 35 g salt vilket motsvarar ca. 5 teskedar (5 ml) eller nästan 2 matskedar.

Utöver detta kommer hästens underhållsbehov av salt som ska täcka det som försvinner ut ur kroppen genom urin, saliv, galla, tårar, m.m. En saltsten i hagen räcker inte på långa vägar. Ge löst salt i fodret.

Jod är en mycket viktig mineral speciellt för sköldkörtelns funktion. Behovet är 0,7 – 0,8 mg per 100 kg kroppsvikt beroende på hur mycket du rider. Underhållsbehovet för en häst som väger 500 kg är 3,5 mg. Ger du inget mineraltillskott som innehåller tillräckligt med jod så är jodsalt att rekommendera. Jodsalt innehåller vanligtvis 5 mg jod per 100 g salt så 2 matskedar jodsalt ger dock endast 2,1 g jod.

Betfiber är ett utmärkt sätt att få i hästen extra vatten. Ge melassfri eller skölj bort melassen ur betfor. Ingen häst behöver en massa socker.

Enkel sagt
när du svettas mycket som människa så minskar mängden salt mm som försvinner ut ju mer du svettas. Dvs koncentrationen ökar i kroppen, du kommer känna dig törstig och kommer därför dricka vatten.

När hästen svettas så går det alltid ut lika mycket salt mm ur kroppen hela tiden, så tränar du hårt/länge försvinner mycket salt. Men eftersom koncentrationen i kroppen hela tiden är den samma så känner sig inte hästen törstig. För att få hästen att dricka behöver du öka saltkoncentrationen i kroppen genom att tillsätta salt i foder (saltsten räcker ej) tex betfor, musli eller annat (+ vanligt salt då). När koncentrationen salt stiger kommer hästen att bli törstig och dricka för att jämna ut balansen av vatten och salt i kroppen.
Så en häst kan vara i behov av vatten utan att vara törstig.

Vet inte om det blev enkelt men ändå.

Senast ändrad:

Tack :bow:

Så två matskedar salt är vettigt att ge alltså. Hur ska jag få i hästen extra jod utan att ge för mycket salt? Tänkte på eftersom det inte fanns tillräckligt med jod i just jodsalt för att tillgodose hästens behov.

Betfiber har jag nog aldrig hört talas om, vad är det och var får man tag i det?

Jag ger aldrig salt med jod i. Det är viktigt att de får i sig tillräckligt, absolut, men man ska heller inte överdosera jod. Min får i sig tillräckligt från mineralerna, skulle det vara jod i saltet också skulle han få i sig för mycket.

Mer finns att läsa HÄR

(Så kan du läsa själv från källan istället för att jag ska återge det som står där).

Senast ändrad:

Jod tillhör visserligen de mineraler man bör vara försiktig med att överdosera men den maximala tolererade koncentrationen enligt NRC är 5 mg/kg TS vilket är ca. 10 mg per 100 kg kroppsvikt. För en häst som väger 500 kg är således den övre gränsen 50 mg, dvs. långt över behovet på 3,5 mg. Det krävs m.a.o. att man överdoserar jodintaget kraftigt för att det ska ha någon negativ effekt.

Beträffande ston som nämndes i länken så finns det enstaka rapporter om förgiftningssymtomer vid ett dagligt intag av 40 mg jod och däröver. Fortfarande mer än 10 gånger behovet.

Det är dock lika farligt att underdosera som att överdosera jodintaget. Som alltid gäller att mineralerna ska vara i balans.

Ger du ett mineraltillskott så läs innehållsdeklarationen där mängden jod ska anges. Beträffande pelleterade foder så kan du bortse från den lilla mängd jod som de vanligtvis innehåller. Det är endast om jodhalten deklareras som du behöver ta hänsyn till den.

Den enda faran är om du ger alger eller liknande eftersom dessa kan innehålla höga halter av jod.

Hur ska jag få i hästen extra jod utan att ge för mycket salt? Tänkte på eftersom det inte fanns tillräckligt med jod i just jodsalt för att tillgodose hästens behov.

Det är inte farligt att ge lite extra salt. Natriumhalten i blodet regleras effektivt och ett överskott kommer snabbt ut i urinen.

Grovfoder innehåller också jod. Hur mycket beror på jodinnehållet i marken där grovfodret har växt. I kustnära områden är jodinnehållet i marken högre än innåt landet. I medeltal innehåller hö ca. 0,2 - 0,3 mg/kg TS.

Betfor = registrerat varumärke för en produkt gjord av melasserad betfiber.

Betfiber = råvara, blir över efter sockerutvinning från sockerbetor!

Kwikbeet, Speedibeet är andra produkter än Betfor som är gjorda av betfiber!

Svaret var igentligen till "gulkiwi"

Jag ger en halv liter betfor i en 20 l hink som jag fyller helt full med vatten. Serverar direkt efter ridning när hästen är törstig.

Inte så smart att ha salt i, ingen av mina hästar har tyckt om att dricka saltvatten.... Ha istället salt i fodret. Det dom får i sig från saltstenen räcker sällan.

KL
Måste tillägga att saltvatten är det bästa sättet att ersätta förlusterna. Men man måste börja med lite salt så hästen vänjer sig.
9g NaCl per liter vatten ska det vara.

Men salt i maten kan få igång en häst att dricka mer. Det blir gärna en negativ spiral av att hästen inte får i sig salt o därför inte dricker. När den inte dricker har den inget salt behov och äter inget salt som gör att hästen dricker mindre osv.
// Linda

Jag blandar 0,5 dl salt och ~3 dl betfor i en 10liters hink som min häst lyckligt slurpar i sig efter träning. Mer salt än så så verkar det inte blanda ut sig ordentligt.. Ingen av mina hästar har ratat blandningen utan blir snarare överlyckliga ;)

+ tillgång till salt i hage. Ger saltet i kraftfodret under installning istället för vattnet.

Jag räknar på mikromineraler till min ponny. Med 100 g Mustang mineraler (minns ej exakt vad de kallas) får han i sig 0,3 mg jod per dag. Pyttelite, för lite! Så jag skulle knappast vara rädd att ge salt med jod, tvärtom. Veterinären rekommenderade mig att göra det. Men så har min häst störd sköldkörtelfunktion med, det påverkar ju givetvis.

Jag tar NIR-analys på mikromineraler i grovfodret med, så jag har rätt god överblick över vad han får i sig.
Yes, jag är foderberäkningsnarkoman :p

Jag tycker det låter som en ganska bra narkomani ;)

Men för att återgå till joden försöker jag hitta ett gammalt mail där jag frågade en forskare från SLU om bl.a. jod men det går ganska dåligt just nu... Jag fick i alla fall uppfattningen av det mailet att jag inte skulle ge salt med jod p.g.a. eventuellt överdosering. Men just nu har jag ganska dåligt på fötterna känner jag eftersom mailet är åtmintsone tillfälligt försvunnet :o

Så (för stunden i alla fall ;) ) ger jag med mig.

Så (för stunden i alla fall ;) ) ger jag med mig.

Det här är inget politiskt debattforum där det går ut på att “vinna” en debatt så du behöver inte känna dig påhoppad eller överbevisad om någonting. Ibland har vi olika uppfattningar om saker och ting och det kan vara omöjligt att säga vem som har rätt och vem som har fel.

När det gäller jod så fanns det tidigare få studier gjorda på hästar. Det gjordes emellertid för några år sen en tysk studie som bl.a. kom fram till att man tidigare har underskattat hästens jodbehov. Detta har man tagit hänsyn till i den nya amerikanska fodernormen NRC 2007 och ökat det rekommenderade jodintaget ganska rejält.

Den svenska rekommendationen bygger på gamla studier så jodbehovet är där satt för lågt och angivet som ett intervall (0,1 – 0,6 mg per 100 kg kroppsvikt i underhållsbehov) då osäkerheten tidigare var stor.

Allmänt kan sägas att de svenska rekommendationerna för mikromineraler är på tok för låga jämfört med NRC 2007.

Haha, ja veterinärerna har kollat konstigt på mig när jag kan rabbla alla värden för alla fodermedel jag ger, och några jag inte använder :angel: Jag har stenkoll på vad hästen stoppar i sig. Men jag måste ju, han är inte som han ska i metabolismen..
Ang jod, jag utgår ju från en häst som inte är frisk och behöver mer jod än minimirekommendationerna.
Dessutom måste man ju se till vad hästen äter i helhet, om det är mycket jod i mineralerna tex så är det ju onödigt att tillsätta mer!

Betfor verkar vara enklast att ge om man vill få i vatten alltså, ska köpa det.

Salt får det blir 2,5 msk/dag ungefär, räcker det med jod om jag ger jodsalt?

Känner mig lite förvirrad av alla siffror :o

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 224
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej. Hästarna på ridskolan jag går på är utan vatten i hagarna under vintern (ca 7 timmar). Vid insläppet så springer alla hästarna...
Svar
1
· Visningar
1 034
Senast: warg
·
Hästvård Hejsan! I lördags eftermiddag fick min ena häst gaskolik. Antagligen beroende på att hon äter metacam för knä- och kotledsinflammation...
Svar
2
· Visningar
898
Senast: svea
·
Foder & Strö Jag och Pållens ska flytta från Umeå till Skåne, lastbilen är bokad och jag har lite smått panik över bristen på kontroll när jag inte...
Svar
10
· Visningar
2 041
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama