Könsperspektiv inom straffrätt

Panamera

Trådstartare
Hej Buke!

Jag ska skriva en PM inom straffrätt, men skulle behöva lite hjälp med vilken bestämmelse jag ska skriva om.

Promemorian ska behandla en straffrättslig bestämmelse som på något sätt är skev ur ett könsperspektiv, så att den medför en olikbehandling mellan könen.

Exempel på sådana bestämmelser är barnadråp, där endast kvinnan kan dömas till det och därmed få ett lindrigare straff än mannen vid samma agerande. Även förbudet mot könsstympning är en sådan bestämmelse, där alla former av ingrepp på en kvinna som sker i en viss kontext är otillåtet, medan omskärelse av pojkar är tillåtet.

Har ni några andra exempel på en straffrättslig lagstiftning som, antingen rakt ut genom lagtextens lydelse alternativt genom tillämpningen, medför en olikbehandling mellan könen?

I mitt huvud står det helt still, så jag skulle verkligen uppskatta förslag från er.

Tusen tack på förhand!
 
Det finns en intressant bok "gärningsmannen är en kvinna" som skulle kunna ge något. Det jag tycker är intressant är att kvinnor livssituation ofta ser värre ut när de väl blir dömda än för män.
 
4:4a brottsbalken har ett första stycke om grov fridskränkning och ett andra stycke om grov kvinnofridskränkning. Samma gärning och samma straff men trots det ett eget brott för den situation att gärningen begåtts av en man mot en kvinna (med ngn av de i stadgandet utpekade relationerna).
 
Kroppsvisitation är i lag könsuppdelat. Män får visitera män, kvinnor får visitera kvinnor och män. Det finns flera lagar som reglerar kroppsvisitation så vågar inte svära på att det alltid är så. Men exempelvis för dem som bevakar samhällsviktiga anläggningar.

Den vanligaste formen av kroppsvisitation sker som en obligatorisk säkerhetskontroll vid inträde på ett skyddsobjekt. Detta skapar en rad problem på mindre avdelningar eller sektioner på vissa skyddsobjekt. På många arbetsplatser har kollegorna kommit överens om att männen får kroppsvisitera kvinnorna för att slippa alla praktiska problem. Men det försätter männen i en väldans gråzon juridiskt sett
 
Kroppsvisitation är i lag könsuppdelat. Män får visitera män, kvinnor får visitera kvinnor och män. Det finns flera lagar som reglerar kroppsvisitation så vågar inte svära på att det alltid är så. Men exempelvis för dem som bevakar samhällsviktiga anläggningar.

Den vanligaste formen av kroppsvisitation sker som en obligatorisk säkerhetskontroll vid inträde på ett skyddsobjekt. Detta skapar en rad problem på mindre avdelningar eller sektioner på vissa skyddsobjekt. På många arbetsplatser har kollegorna kommit överens om att männen får kroppsvisitera kvinnorna för att slippa alla praktiska problem. Men det försätter männen i en väldans gråzon juridiskt sett
Nu vet jag inte hur mycket tolkningsutrymme det finns - men jag har haft ett ärende där en misstänkt (och sedan friad, dvs oskyldig) var transgender och pre op. Men eftersom hon var man i passet, blev hon kroppad av män. :(

Också jobbigt för de som tillhör vissa kulturer, att kvinnor kan vägra att visiteras av män, men män kan inte vägra att visiteras av kvinnor
 
Kroppsvisitation är i lag könsuppdelat. Män får visitera män, kvinnor får visitera kvinnor och män. Det finns flera lagar som reglerar kroppsvisitation så vågar inte svära på att det alltid är så. Men exempelvis för dem som bevakar samhällsviktiga anläggningar.

Den vanligaste formen av kroppsvisitation sker som en obligatorisk säkerhetskontroll vid inträde på ett skyddsobjekt. Detta skapar en rad problem på mindre avdelningar eller sektioner på vissa skyddsobjekt. På många arbetsplatser har kollegorna kommit överens om att männen får kroppsvisitera kvinnorna för att slippa alla praktiska problem. Men det försätter männen i en väldans gråzon juridiskt sett

Är det reglerat inom straffrätten?
 
Ytliga kroppsvisitationer (den som avses i PL§19) får genomföras av män på kvinnor
Fast en ytlig kroppsvisitation är med kläderna på och man känner egentligen bara över lätt utanpå kläderna så personen inte har något vasst föremål på sig eller annat. Det är ju inte värre än det tullen gör när du går igenom bågarna och piper på flygplatsen. Det är ju inget större intrång på personen eftersom du aldrig rör hud.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp