Konkreta råd.

YorkWann

Trådstartare
Skulle vilja ha konkreta åsikter om vad som händer med hästen vid för lite grovfoder? Mer hur det går till, vet ju att magproblem kommer som brev på posten. :crazy:

Har varit i stallet ganska sent i veckan ( mellan 19-21.30) och då har en tjejs hästar varit inne, och redan ätit upp sin kvällsmat. De står alltså helt utan mat mellan 21 till ca7.30-9 ca. :crazy: (De får ingen mat inne än för vi har kvar i hagarna, men den här tjejens hästar går i nerbetad hage, finns i storts sett ingen ätbart kvar, utan mer "grejer att pilla med under dagen")

när jag frågar henne om detta, så säger hon att hon tycker sina hästar är tjocka. De är de inte! :crazy: Därför skulle jag vilja ha lite lättförståelig fakta om detta, för annars hanterar jag inte hennes hästar längre, då de börjar bli lite smått galna.

Sv: Konkreta råd.

Om de står på halm i boxen så pillar de isig lite under natten vilket är bra för mage och sysselsättning.
Hästar måste ha grovfoder (hö) det är ju deras basföda.
mvhR

Till att börja med,det låter verkligen hemskt.

För lite grovfoder innebär ju magproblem ja,en hel del sånna,kolik och magsår e ju dom vanligaste,iaf dom som jag hört talas om.Sen tillkommer ju många andra problem,stress, och massa "olater".

rosita skrev:
Om de står på halm i boxen så pillar de isig lite under natten vilket är bra för mage och sysselsättning.
Hästar måste ha grovfoder (hö) det är ju deras basföda.
mvhR

Jo, jag vet det. :crazy:

Nej pillar inte i sig halm.

et_flikkan skrev:
Till att börja med,det låter verkligen hemskt.

För lite grovfoder innebär ju magproblem ja,en hel del sånna,kolik och magsår e ju dom vanligaste,iaf dom som jag hört talas om.Sen tillkommer ju många andra problem,stress, och massa "olater".

funderade lite på om jag överreagerar, men eftersom hästarna nu är smått hysteriska, så måste jag göra något. :crazy: Stressen har de väl redan, tyvärr. :(

Men hur påverkas tarmarna tex av för lite grovfoder? Magsår får de väl pga att magsyror hela tiden procuceras eftersom hästen är gjord att äta över hela dygnet. Rätta mig gärna, om jag har fel! :)

Du hade rätt med det där om magsår och magsyror (tror jag).en häst ska ALLTID ha mat i tarmarna för att magen ska fungera.

Senast ändrad av en moderator:

Hej.
Ang grovfoder så finn det en måttstock som lyder som följade att en häst bör äta 1,2 kg ts grovfoder per 100 kg kroppsvikt.
Ts -halten är en benämning på hur torrt höet är. Har du då vanligt hö och din häst vägen 600 kg så bör han då äta 7,2kg hö per dygn för att täcka upp sitt underhållsbehov samt att hästens grovtarm mår bra av att få arbeta ordentligt.
Sen kommer ditt "problem", det är klart att en häst inte mår bra av att stå utan grovfoder och nått att göra så många timmar. En häst mår bäst av att kunna tillgodo se sitt tugg behov. Men står hästen på halm så kan han ju alltid sätta i sig det.
Det är många gånger ett dilemma som kan leda till otrevligheter i ett stall när det finns en massa tyckare som lägger sig i hur andra sköter sina hästar. Det är bäst kanske att lämna det ansvaret till ägeren eller till den som hyr ut boxen.
Så länge inte hästen mår dåligt och far illa så finns det ingen anledning till oro
MVH
Suss :)

suss72 skrev:
Så länge inte hästen mår dåligt och far illa så finns det ingen anledning till oro
MVH
Suss :)

Tack för ditt svar. Varför jag gjorde denna tråden är ju för att jag inte tror hästarna mår så bra pga att jag i stort sett inte kan leda ut dem längre, samt att de blir "hysteriska" vid utfodringen. (Kastar sig mot väggarna i boxen, ställer sig upp, sparkar, försöker "klättra ut genom luckan" osv) :crazy:

Inte konstigt om hästarna är oroliga när ni har oregelbundna mattider. Självklart ska inte hästägaren ge ALL mat när hon släpper in sin häst för kvällen. En tuss hö är ju bra bara. Eftersom dom andra hästarna kommer in senare och får sin mat då. Den hästen som redan ätit förstår inte att han redan har ätit upp sin mat. Den ser och hör ju bara att dom andra äter. Han kanske slår i väggen eller skrapar vilket leder till att dom andra hästarna blir otåliga också när dom äter. Alltså blir alla stressade.
Mat minst 4 ggr per dag och regelbundna tider tillsammans med alla hästarna ger en harmonisk och trygg häst. Som inte behöver vänta på vad som ska ske just denna dag osv.

Läste sista nummret (tror jag) av SHV.
Där var det ett par hästar som överlevt genom att knapra trä på laduväggen. :devil: Hästar är djur som anpassar sig tål väldigt mycket. Vissa är säkert större överlevare än andra, så det är svårt att säga var gränsen går.

Försök hitta någon som hon lyssnar på, och se om denna kan prata lite vett med henne.

gejsa skrev:
Inte konstigt om hästarna är oroliga när ni har oregelbundna mattider. Självklart ska inte hästägaren ge ALL mat när hon släpper in sin häst för kvällen. En tuss hö är ju bra bara. Eftersom dom andra hästarna kommer in senare och får sin mat då. Den hästen som redan ätit förstår inte att han redan har ätit upp sin mat. Den ser och hör ju bara att dom andra äter. Han kanske slår i väggen eller skrapar vilket leder till att dom andra hästarna blir otåliga också när dom äter. Alltså blir alla stressade.
Mat minst 4 ggr per dag och regelbundna tider tillsammans med alla hästarna ger en harmonisk och trygg häst. Som inte behöver vänta på vad som ska ske just denna dag osv.

Jag förstår inte riktigt ditt inlägg, var har jag nämnt oregelbundna mattider? Hästarna var uppdelade i två hagar, en med mer mat i, och en med ingen mat i. De får inte på olika tider i stallet sen. Och jag vet att regelbundna mattider är av stor vikt för en harmonisk häst.

YorkWann skrev:
Jag förstår inte riktigt ditt inlägg, var har jag nämnt oregelbundna mattider? Hästarna var uppdelade i två hagar, en med mer mat i, och en med ingen mat i. De får inte på olika tider i stallet sen. Och jag vet att regelbundna mattider är av stor vikt för en harmonisk häst.

Jag missförstod nog oxå ditt inlägg... Det lät som att hästarna bara blir utfodrade en gång om dagen och det är på kvällen?
Och på dagen får de klara sig på gräset i hagen men i dessa hästars hage finns inget gräs, var det så du menade??

YorkWann skrev:
Har varit i stallet ganska sent i veckan ( mellan 19-21.30) och då har en tjejs hästar varit inne, och redan ätit upp sin kvällsmat. De står alltså helt utan mat mellan 21 till ca7.30-9 ca. :crazy: (De får ingen mat inne än för vi har kvar i hagarna, men den här tjejens hästar går i nerbetad hage, finns i storts sett ingen ätbart kvar, utan mer "grejer att pilla med under dagen")
.

Förstår inte riktigt... Får alla hästar mat samtidigt fast det är bara den här tjejens hästar som ätit upp vid den tiden du är där? Kan det vara så att de äter snabbare än de andra? Eller är det bara dessa hästar som får mat? Du skriver ju att de andra inte får nåt inne...Inget alls? O står inne hela nätterna? Eller går de ute dygnet runt? :confused:
Om de står på halm men inte pillar med det så är de väl inte så hungriga på nätterna.

Lutta skrev:
Förstår inte riktigt... Får alla hästar mat samtidigt fast det är bara den här tjejens hästar som ätit upp vid den tiden du är där? Kan det vara så att de äter snabbare än de andra?

Läste igenom mina inlägg och jag är inte så lätt att förstå :crazy:

Ja, alla hästar får att äta samtidigt, men dessa två får kanske max två kg till natten (hbl på ca 166cm)

**Lina** skrev:
Jag missförstod nog oxå ditt inlägg... Det lät som att hästarna bara blir utfodrade en gång om dagen och det är på kvällen?
Och på dagen får de klara sig på gräset i hagen men i dessa hästars hage finns inget gräs, var det så du menade??
Precis! :idea:

Liknande trådar

Anläggning Finns det någon som börjat planera, stallrutiner inför hösten som kommer? Jag tänker mig att de flesta har sommaren på grej mer eller...
Svar
5
· Visningar
1 077
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Min häst är otroligt lättfödd och ett matvrak. Han är extremt frusen av sig dessutom fastän han är oklippt och täckad. Sommartid har...
2
Svar
29
· Visningar
3 493
Senast: Nominous
·
Hästvård Hej alla på forumet jag har fått problem med min foderhäst. Vi har haft henne i ca 3 veckor och det har inte varit några problem förens...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 224
Senast: Dalmas
·
J
Ekonomi & Juridik Sålde min kära val för någon vecka sedan. En 9 årig allround val som tävlat lägre klasser i hopp. Han såldes till en finsk tjej...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 067
Senast: jorgensvensson66
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Adventskalendertråden 2024
  • Valet i USA